اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت دانشجویان سیستانی

هواپیمای بدون سرنشین با باتری لیتیومی ساخته شد

خبرگزاری فارس: تیم دانشجویی هواپیمای بدون سرنشین دانشگاه سیستان و بلوچستان توانست نخستین هواپیمای بدون سرنشین آکادمیک هیبریدی پیل سوختی با باتری لیتیومی را ساخته و با موفقیت آزمایش کند.

هواپیمای بدون سرنشین با باتری لیتیومی ساخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، تیم دانشجویی هواپیمای بدون سرنشین دانشگاه سیستان و بلوچستان توانست نخستین هواپیمای بدون سرنشین آکادمیک هیبریدی پیل سوختی با باتری لیتیومی را در ایران ساخته و با موفقیت آزمایش کند.

این پروژه از حدود چهار سال پیش در این دانشگاه آغاز شده و شامل بخش‌های ساخت هواپیما، بهسازی سامانه پیل سوختی هیدروژنی و طراحی و ساخت سامانه کنترل هیبرید پیل سوختی و باتری لیتیمی است.

این هواپیما توانست در روز 28 بهمن ماه امسال طی دو بار پرواز، رکوردهای هفت و 12 دقیقه را بدون شارژ مجدد هیدروژن ثبت کند.

همچنین بستر این پژوهش برای قابلیت پرواز هواپیما به مدت دو ساعت طراحی شده و در صورت بهینه سازی‌ در ساختار هواپیما و بخش تأمین هیدروژن پیل سوختی، این مهم نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور قابل دسترس خواهد بود هواپیمای ساخته شده در این پروژه 7.5 کیلوگرم وزن داشته و وزن هواپیما در هنگام برخاستن 15 کیلوگرم است طول بال آن سه متر و طول هواپیما دو متر است.

این هواپیما از جنس کامپوزیت کربن بوده و علاوه بر سبکی از استحکام قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است این پروژه دانشگاهی برای نخستین بار در ایران انجام شده است و در این رده هواپیما در آسیا، تنها دو دانشگاه از کشورهای تایوان با ثبت 15 دقیقه پرواز و مالزی با ثبت پنج دقیقه پرواز، پیش از این موفق به انجام این کار شده‌اند و در جهان نیز دانشگاه‌های معدودی مشابه این کار را انجام داده‌اند.

از مزیت‌های هواپیمای بدون سرنشین الکتریکی، کم صدا بودن، عدم آلودگی و راحتی کار با آن نسبت به هواپیمای احتراق داخلی است و عیب اصلی آنها مداومت پروازی کم آنها است.

با استفاده از پیل‌های سوختی به عنوان منبع تأمین توان، این عیب نیز تا حدود زیادی برطرف می‌شود و امکان استفاده عملیاتی از هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی فراهم می‌شود.

در این پروژه از ساختار موازی برای هیبرید پیل سوختی و باتری لیتیومی استفاده شده و پیل سوختی به عنوان منبع اصلی انرژی الکتریکی هواپیما در نظر گرفته شده است.

در شرایط مختلف پروازی هرگاه پیل سوختی به تنهایی قادر به تامین انرژی مورد نیاز نباشد، باتری لیتیمی بقیه توان مورد نیاز پرواز را فراهم می‌کند.

با این رویکرد مزایای پیل سوختی و باتری لیتیومی همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد موفقیت این پروژه گام نخست در عرصه استفاده از پیل‌های سوختی در هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی با هدف افزایش مداومت پروازی آنها است.

اعضای این تیم پژوهشی را سید سعید توکلی افشاری دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر گروه الکترونیک، شایان اسفراینی کارشناسی ارشد برق، حمید شوشتری رضوانی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، علی جمالی نوذری کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، مجتبی فدایی کارشناسی ارشد مکانیک، سامان روحانی کارشناسی برق و احمد جمالی کارشناسی ارشد فیزیک تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/75002/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول