اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد

طلاب از محیط‌های دانشگاهی جدا نشوند

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جدایی حوزویان از محیط‌های دانشگاهی غیر قابل قبول است.

طلاب از محیط‌های دانشگاهی جدا نشوند

آیت‌الله سید علی‌اکبر قرشی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: هدف از حضور روحانیون در دانشگاه‌ها ادای تکلیف و یادآوری اهداف اسلام و انقلاب اسلامی و در جهت وحدت و پیوندی محکم‌تر بین حوزه و دانشگاه است که باید برای عملی کردن این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.

وی افزود: حوزویان باید از طریق زمینه‌سازی در دانشگاه‌ها برای تدریس در این محیط‌های آموزشی در بین دانشگاهیان حضور پیدا کرده و موجب برقراری وحدت بین این دو نهاد شوند.

آیت‌الله قرشی تصریح کرد: با توجه به هجمه‌ها و توطئه‌های روزافزون دشمنان در عصر حاضر، هم‌اکنون نیاز بیشتری به پیوند و همکاری بین حوزه‌های علمیه و مراکز دینی کشور با دانشگاه‌ها احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی وحدت حوزه و دانشگاه را باعث نابودی رسالت‌های اصلی این دو نهاد می‌دانند، اضافه کرد: باید به این مهم توجه کرد که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای دانشگاه کردن حوزه‌ها و یا حوزوی کردن دانشگاه‌ها نیست بلکه برقراری وحدت برای انتخاب بهترین راهکار مقابله با دشمنان است.

قریشی خاطر نشان کرد: حوزه و دانشگاه باید به سمتی بروند که در اهداف اصلی و سیاست‌های بنیادی به مواضع مشترک دست یابند که در این خصوص وجود زبان مشترک و فضای گفتگو و تفاهم و درک متقابل از یکدیگر ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تأسف از کم توجهی به نگاه اجتماعی و پژوهشی نسبت به آموزه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: قرآن برای هدایت انسان و جامعه بشری به سوی سرمنزل سعادت نازل شده است و در راه توسعه و اجرایی شدن نگاه جامع به آموزه‌های آن دانشجویان، اساتید و محیط‌های دانشگاهی باید تلاش خود را افزون کنند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان تلاش‌ها برای اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه کافی نیست، گفت: برای اجرایی شدن مفاهیم این کتاب مقدس ابتدا باید از محیط‌های علمی شروع کرد.

به گفته این مقام مسئول کم‌ توجهی به پژوهش‌های قرآنی معضل اساسی جامعه دانشگاهی کشور است در حالی که در محیط‌های دانشگاهی به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین محیط آموزشی در جامعه باید توجه به پژوهش‌ها و تحقیقات قرآنی و دینی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برای داشتن جامعه ایده‌ آل، جوانان و دانشجویان اصلی‌ترین قشری هستند که می‌توان به آن‌ها تکیه و از این طریق آینده روشنی برای جامعه ترسیم کرد.

قریشی با اشاره به برخی رویدادهای روز جهان، عنوان کرد: تمام اتفاقات و رویدادهای امروز جهان همانند آیات شریفه قرآن کریم بوده و خداوند جهان چندین قرن پیش چنین رویدادهایی را پیش‌بینی و خبر از آن‌ها داده است، بنابراین توجه اصلی مردم و به خصوص قشر دانشجویان در دنیای امروزی باید به آیات قرآنی و روایات اسلامی باشد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر این نکته که فارغ‌التحصیلان حوزوی باید راه دانشگاه را برای خود هموار کرده و در چنین محیطی به تدریس مشغول باشند، گفت: جدایی حوزه از دانشگاه در متون انقلاب اسلامی ایران نفی شده و به همین دلیل باید تمام تحصیل کردگان و اساتید حوزوی به نوعی خود را مدیون قشر دانشجو و دانشگاهیان بدانند تا از این طریق وحدت میان این 2 قشر تسهیل شود.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: برای داشتن پژوهش‌های قرآنی و دینی مبتنی بر آیات و روایات اسلامی، فرد ابتدا باید خود را وامدار اسلام ناب محمدی (ص) بداند تا راه روشن قرآنی برای وی نمودار شده و به اصول اسلامی پایبندی پیدا کند.

مؤلف تفسیر احسن‌الحدیث، ضمن دعوت از قاریان و حافظان قرآنی به ارائه راهکارهای مناسب در راستای انجام تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی، خاطر نشان کرد: به دلیل نزدیکی حافظان و قاریان به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی، محققان و پژوهشگران باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کرده و راهکار مناسب در راستای موفقیت عملی در امور تحقیقاتی را از این افراد دریافت کنند.

انتهای پیام/61012/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول