اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست وزارت بهداشت:

پزشک خانواده از سلامت مردم ‌صیانت می‌کند/بیمار ولی نعمت پزشکان است

خبرگزاری فارس: سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در طرح پزشک خانواده، پزشکان عمومی وظیفه‌ای فراتر از طبابت در سطح یک خواهند داشت، زیرا از سلامت مردم دفاع و صیانت خواهند کرد و محور طرح نیز طب عمومی است.

پزشک خانواده از سلامت مردم ‌صیانت می‌کند/بیمار ولی نعمت پزشکان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدحسن طریقت‌منفرد در جلسه ستاد راهبردی سلامت استان قزوین که با حضور عجم استاندار قزوین و جمعی از مدیران استانی در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: کمبود بهداشت و درمان موضوعی جهان‌شمول است و بسیاری از کشورهای دنیا با وجود اینکه از سرانه درمانی بالایی برخوردار هستند ولی همچنان با کمبود منابع در این بخش روبه‌رو هستند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در دنیای امروز وجود دارد، مسائل مرتبط با بهداشت و درمان است که در واقع نحوه هزینه کرد منابع محدود برای خواسته‌های نامحدود است.

احیای جایگاه پزشکان عمومی در جامعه

این مسئول با تأکید بر احیای جایگاه پزشکان عمومی در جامعه عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته جایگاه پزشک عمومی از بین رفته است و مردم نیز از اهمیت طب عمومی اطلاع کافی ندارند، لذا برای جبران این نارسایی باید تمام تلاش خود را به کار گیریم.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه پزشک عمومی در سطح یک وظیفه‌ای فراتر از طبابت برعهده دارد، عنوان کرد: در طرح پزشک خانواده، پزشکان عمومی وظیفه‌ای فراتر از طبابت در سطح یک خواهند داشت، زیرا از سلامت مردم دفاع و صیانت خواهند کرد و محور طرح نیز طب عمومی است که متأسفانه با روش‌های تخصصی و فوق تخصص‌گرایی در کشور در سال‌های گذشته به جایگاه مراقبت‌های اولیه بی‌توجه بودیم که این نقیصه باید جبران شود.

طریقت‌منفرد به مفهومی که از عنوان پزشک خانواده برداشت می‌شود اشاره کرد و گفت: پزشک خانواده به معنای ولی نعمت شدن بیمار، صیانت واقعی از سلامت و امانت مردم، به وجود آمدن ضامن حسن اجرای سیاست‌های هر جامعه در بخش بهداشت و درمان و به وجود آمدن یک ناظر علمی و عملی در مقؤله سلامت است.

وی ادامه داد: علت اینکه عنوان می‌شود در طرح پزشک خانواده بیمار ولی نعمت است این است که معیشت پزشک در این طرح توسط بیمار تعیین می‌شود، زیرا بیمار خود پزشک مورد نظرش را انتخاب می‌کند و چنانچه نارضایتی از وی داشته باشد به راحتی می‌تواند پزشک خود را تغییر دهد.

این مسئول اضافه کرد: یکی از مزیت‌های مهم این طرح عدم تبعیض بین بیمار فقیر و ثروتمند است، زیرا در این طرح به هر فردی یک کارت معتبر بیمه تعلق می‌گیرد که می‌تواند تحت هر شرایطی هر سه ماه یک بار با در دست داشتن آن کارت به پزشک خود مراجعه کند.

به زودی طرح پزشک خانواده در اختیار پزشکان قزوین قرار خواهد گرفت

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در طرح پزشک خانواده بیمار به صورت مستمر از حقوق خود توسط نظام بیمه‌ای مطلع می‌شود و قطع یقین این حقوق را از پزشک خود مطالبه می‌کند، از سوی دیگر پزشک نیز مؤظف است رضایت بیمار را جلب کند زیرا در غیر این صورت بیمار پزشک خود را تغییر خواهد داد.

طریقت‌منفرد بیان کرد: در این طرح پزشک علاوه بر این که تلاش می‌کند با انجام وظایف خود به نحو احسنت رضایت بیمار را جلب کند، اعتبار سرانه بیمار را نیز دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: سرانه درمان هر بیمار به گونه‌ای تعیین می‌شود که خدمات مورد نیاز به صورت شفاف در آن لحاظ شده است و پزشک نیز دقت دارد هزینه اضافه‌ای صرف نشود، لذا بسیاری از هزینه‌ها به این شیوه کاهش می‌یابد و نگرانی از بابت تأمین هزینه سرانه درمان وجود نخواهد داشت.

این مسئول با بیان اینکه مردم تمام دنیا اعتقاد دارند که تنها جایی که نباید سرنوشت مردم را به بازار سپرد بخش بهداشت و درمان است، گفت: این اعتقاد بر این اساس است که بیمار تسلیم پزشک است و نمی‌تواند دستور آن را به تأخیر انداخته و رد کند.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز داشت: بیشترین آسیب اجتماعی را مردم در فقر دسترسی به بهداشت و درمان خواهند داشت از این رو وظیفه جهادی و وظیفه اسلامی ما در بخش سلامت مهم‌تر از دیگر بخش‌ها است.

طریقت‌منفرد با اشاره به اینکه از دیگر وظایف ما در این حوزه بسترسازی فرهنگی است، خاطر نشان کرد: بنابراین باید پزشک خانواده را به درستی به مردم معرفی کرده و این موضوع را به یک مطالبه مردمی تبدیل کنیم و جامعه پزشکی را نیز با این روش با خود همراه کنیم.

این مسئول در پایان یادآور شد: طرح پزشک خانواده در استان قزوین با نسخه استانی طراحی شده که در اختیار پزشکان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/77001/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول