اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور سرپرست وزارت بهداشت

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در قزوین کلید خورد

خبرگزاری فارس: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان قزوین با حضور سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار قزوین کلید خورد.

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در قزوین کلید خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احمد عجم در جلسه راهبردی سلامت که با حضور محمدحسن طریقت‌منفرد سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مدیران استانی در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده در استان قزوین تا حد زیادی فراهم شده است، ضرورت اجرای این طرح در این استان به دلایل مختلفی از جمله مدیریت مناسب، انسجام بخشی به امر مهم بهداشت و درمان و غیره غیر قابل انکار است.

وی افزود: صرف نظر از اینکه اجرای این طرح باید در اختیار مردم و بخش خصوصی باشد، باید با برنامه‌ریزی واحد، نظارت مناسب و بسیج امکانات زیرساخت‌های لازم را در راستای ارتقای بهداشت مردم و درمان و سلامت به صورت هم‌زمان فراهم کنیم.

این مسئول اضافه کرد: امیدواریم با مصرف درست منبع مادی و انسانی، مردم بتوانند با کمک وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله بیمه‌ها مسیرشان را به درستی انتخاب کنند و هم هزینه درمان کاهش یابد.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه با این روش ضریب امنیت بهداشت و روان مردم نیز افزایش می‌یابد، ادامه داد: طرح پزشک خانواده از این منظر طرح بسیار مهمی است و استان قزوین از معدود استان‌هایی است که از روز نخست طرح شروع به کار کرد و پا به پای برنامه‌هایی که وزارت بهداشت تنظیم و تدوین کرده بود، پیش رفت.

عجم عنوان کرد: شورای سلامت این استان در خصوص آماده‌سازی زیرساخت‌ها از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلاش قابل توجهی انجام داد و امروز استان قزوین جزو چند استانی است که با حضور وزیر بهداشت و درمان این طرح کلید می‌خورد.

وی با اشاره به موانعی که ممکن است در اجرای این طرح وجود داشته باشد، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌هایی که در اجرای این طرح ممکن است وجود داشته باشد این است که افکار عمومی به این سمت سوق داده شوند که بهداشت فدای درمان شود که این موضوع نیز شاید ناشی از عدم اطلاع و آگاهی کافی از اهداف طرح است.

این مسئول اضافه کرد: موضوع دیگری که در این خصوص وجود دارد، توجه به توسعه مسائل بهداشت و درمان در روستاها است که نباید هیچ گونه تبعیضی در این زمینه وجود داشته باشد.

استاندار قزوین ادامه داد: از دیگر مواردی که نگران‌ کننده است، بحث تأمین مالی این طرح است که باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

طرح جامع سلامت بستر خوبی برای استوار کردن طرح پزشک خانواده است

عجم با اشاره به اینکه در استان قزوین گام‌های بلندی در گذشته برای اجرای چنین طرحی برداشته شده است، عنوان کرد: از جمله این اقدامات اجرای طرح جامع سلامت در استان است که از سه سال گذشته آغاز شده و در همه پروژه‌های توسعه این استان پیوستی به نام «پیوست سلامت» در دستگاه‌های مختلف مخصوصا در حوزه کار، طب کار و به ویژه حوزه صنعت در حال اجرا داریم.

وی افزود: لذا طرح جامع سلامت در استان قزوین بستر بسیار خوبی برای استوار کردن طرح پزشک خانواده است و در واقع این فرهنگ در دستگاه‌‌های اجرایی این استان، مدیران و جامعه پزشکان سطح استان قزوین فراهم شده است و دانشگاه علوم پزشکی محور اجرای این طرح به شمار می‌رود.

این مسئول اظهار داشت: این طرح یک طرح مطالعه شده مبتنی بر مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی این استان است، در واقع حکم پدافند غیر عامل را برای حوزه بهداشت و درمان دارد.

عجم ابراز داشت: زحمات زیادی برای این طرح کشیده شده است و تلاش کردیم بتوانیم برای این طرح در لایحه بودجه سال 89 یک ردیف مستقل داشته باشیم، اما از آنجا که این طرح دیر به لایحه رسید، لذا موفق نشد، در سال 90 نیز پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شد و امیدواریم ردیف مستقلی در بودجه برای این طرح اختصاص یابد.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق برای اجرای این طرح عنوان کرد: برای اجرای این طرح به اطلاع‌رسانی جامع و دقیق نیاز است که تاکنون همکاری خوبی توسط صدا و سیما و رسانه‌های استان صورت گرفته است و امیدواریم این همکاری ادامه یابد.

این مسئول با اشاره به ضرورت همکاری شرکت مخابرات تصریح کرد: همچنین شرکت مخابرات در آماده‌سازی زیرساخت‌های مخابراتی همکاری زیادی داشته است، البته در برخی از روستاها در بخش کوچکی زیرساخت‌های لازم آماده نشده است که این روستاها نیز می‌توانند اقدامات لازم را به صورت آفلاین انجام دهند تا در آینده‌ای نزدیک بسترهای لازم را برای آن ها فراهم کنیم.

استاندار قزوین اظهار داشت: امیدوارم استان قزوین یکی از استان‌های موفق و شاید سرآمد و قابل مثال در اجرا و ادامه این کار ارزشمند باشد، در عین حال معتقدیم چون این طرح یک طرح جدید در سطح کشور است و اهداف بسیار بلندی دارد، همکاری مردم شرط نخست در اجرای این طرح است، زیرا فرهنگ اجتماعی و پذیرش این موضوع نکته مهمی است.

عجم بیان کرد: پزشکانی که در این طرح مشارکت می‌کنند نیز یکی از اضلاع جدی مثلث اجرای این طرح  هستند و حمایت‌هایی که باید از مجموعه وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های بیمه صورت گیرد نیز در واقع ضلع سوم اجرای این طرح است.

وی اضافه کرد: البته باید تجارب استان‌های بزرگی مانند فارس، مازندران و غیره را نیز لحاظ کنیم تا نقاط قوت این طرح در استان قزوین اجرا شود و مردم این استان از کار ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران به درستی بهره‌مند شوند و در آینده‌ای بسیار نزدیک مردم مشوق مسئولان و مجریان این طرح باشند.

این مسئول در پایان خاطر نشان کرد: اینکه بتوانیم سبد خانوار را عاری از هزینه‌های درمان کنیم بسیار ارزشمند است، این هزینه توسط دولت و سازمان‌های بیمه‌گر تأمین می‌شود که بخش زیادی از دغدغه مردم را به لحاظ روانی قطعا می‌تواند کاهش دهد.

انتهای پیام/77001/ع30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول