اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین:

قزوین رتبه سوم کشور را در جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: استان قزوین با 74 میلیون و 774 هزار دلار سرمایه‌گذار خارجی در 17 طرح در شهرک‌های صنعتی استان ‌بعد از آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه سوم کشور را دارد.

قزوین رتبه سوم کشور را در جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عبدالقهار ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار داشت: این سرمایه‌گذاران از کشورهای کره جنوبی، آلمان، ایتالیا، ترکیه، لهستان، کانادا، هندوستان، اردن و پاکستان هستند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاید عرصه‌های لازم را نتوانستیم در شهرک‌های استان به خوبی ایجاد کنیم، اما در حال حاضر در همه شهرستان‌های استان زمینه لازم برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش سرعت استقرار واحدهای صنعتی در استان خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرعت استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان افزایش یافته است به طوری که طبق آمارهای موجود، سرعت استقرار واحدهای صنعتی در سال 90 نسبت به سال 89، دو برابر شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر مشکلات و محدودیت‌های واگذاری زمین در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی استان مرتفع شده است، انتظار می‌رود از این پس سرمایه‌گذاران، واحدهای صنعتی خود را تنها در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی که زیر نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دارند، احداث کنند.

به گفته ناصحی، براساس آمارهای موجود تا پایان دی‌ ماه سال جاری واگذاری زمین برای احداث واحدهای صنعتی در سال 91 نسبت به سال 90، 10 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: عموماً متوسط واگذاری در شهرک‌های صنعتی حدود شش تا هفت هزار متر برای هر واحد صنعتی است.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای صنایع کوچک عنوان کرد: در حوزه صنایع کوچک نیز تمام دوره‌های آموزشی که برای کارکنان واحدهای صنعتی برگزار شده است، 429 دوره بوده که هفت هزار و 581 نفر در این دوره‌ها شرکت کردند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین اضافه کرد: همچنین تاکنون 64 تور صنعتی برای یک ‌هزار و 151 نفر برگزار کرد‌ه‌ایم که در این تورهای صنعتی، اعضای واحدهای مختلف حضور داشتند و از واحدهای بزرگتر و موفق‌تر بازدید کردند.

ناصحی در خصوص حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی یادآور شد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین تاکنون از 12 پایان‌نامه دانشجویی حمایت کرده است.

وی با اشاره به اختصاص تسهیلات فنی-اعتباری صنایع کوچک ابراز داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی، اعتبار محدودی برای صنایع کوچک در اختیار دارد که مختص صنایع کوچک است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان قزوین رتبه سوم کشوری را در میزان جذب اعتبارات صنایع کوچک دارد، اذعان داشت: میزان این اعتبار 24 میلیارد تومان است که تمام این اعتبار عقد قرار داد شده، اما برخی از پروژه‌ها به صورت مرحله‌بندی این اعتبار را دریافت می‌کنند؛ بنابراین تاکنون 19 میلیارد تومان از این اعتبار به واحد‌های صنعتی کوچک اختصاص یافته است و بقیه این اعتبار نیز به مرور پرداخت می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به نوسازی واحدهای صنعتی متذکر شد: با توجه به اینکه از سال گذشته موضوع نوسازی صنایع در حیطه کار شرکت شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است، تاکنون 9 قرار داد برای نوسازی خط تولید کارخانجات منعقد شده که به طور کامل اجرا شده است.

ناصحی ادامه داد: اعتباری با سقف 150 میلیون تومان برای نوسازی هر واحد صنعتی در نظر گرفته شده که به طور کامل به این کارخانجات اختصاص یافته است.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: از جمله مزیت‌های این طرح، این است که ابتدا باید مطالعات طرح نوسازی زیر نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شود و پس از بررسی‌های لازم، اعتبار مورد نیاز به واحد صنعتی اختصاص یابد. 

20 واحد صنعتی هم زمان با دهه فجر به بهره‌برداری رسید

این مقام مسئول عنوان کرد: از این 9 پروژه‌ای که برای نوسازی تسهیلات دریافت کردند حدود شش پروژه برای تعویض کوره بود چرا که کوره‌های القایی که این واحد‌های صنعتی استفاده می‌کردند با توجه به مصرف بالای برق آن‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها امکان ادامه فعالیت نداشتند، بنابراین کوره‌های القایی این واحدهای صنعتی با کوره‌های گازی جایگزین شد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به تدوین نقشه خوشه صنعتی برای نخستین ‌بار در استان بیان داشت: برای نخستین ‌بار، نقشه خوشه صنعتی استان قزوین تدوین شده است که آخرین خوشه‌های صنعتی مصوب استان شامل خوشه بسته‌بندی، خوشه فرآورده‌های انگور، خوشه زیتون و خوشه قطعات خودرو است.

ناصحی با بیان اینکه خوشه صنعتی تعدادی از واحدهای صنعتی و کارگاه‌های مرتبط با یک رشته صنعتی در یک منطقه جغرافیایی است، گفت: با اجرای این طرح تمام واحدهای صنعتی مرتبط با یک رشته به جای اینکه به تنهایی کار کنند با یکدیگر به صورت مشترک فعالیت می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال، مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت یک جا با قیمت مناسب‌تری از بورس خریداری می‌کنند و در زمان فروش محصول با تشکیل کنسرسیوم فروش، رقابت منفی نیز از بین می‌رود و در واقع کالای تولیدی را به صورت مستقیم عرضه می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از دانشگاه‌های استان قزوین باید بحث خوشه واحدهای صنعتی را از لحاظ علمی حمایت کند، اظهار داشت: با توجه به این امر، حمایت علمی این خوشه صنعتی به دانشگاه آزاد قزوین واگذار شده است و در حال حاضر نیز عقد قرار داد کرده‌ایم و با پرداخت هزینه‌های مورد نیاز اعضای هیئت علمی این دانشگاه در حال همکاری با شرکت شهرک‌های صنعتی هستند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به واحدهای به بهره‌برداری رسیده در دهه مبارک فجر سال جاری یادآور شد: 20 واحد صنعتی هم زمان با دهه مبارک فجر در شهرک‌های صنعتی استان به بهره‌برداری رسیده که در مجموع 44 میلیارد تومان در این واحدهای صنعتی سرمایه‌گذاری شده است و زمینه اشتغال 600 نفر را نیز فراهم کرده است.

ناصحی با اشاره به تولیدات این واحدهای صنعتی ادامه داد: اهم تولیدات این واحدها شامل بسته‌بندی سیم و کابل، تولید میلگرد، ظروف یک‌بار مصرف گیاهی، لوازم آرایشی و بهداشتی، گیرنده دیجیتال، آب، آب میوه، در و پنجره UPVC، بلوک بتنی سبک، اسکلت فلزی، اسپری خوشبو کننده و غیره است.

وی اضافه کرد: کارخانه سیم و کابل البرز تا سال گذشته محصولات خود را بسته‌بندی نمی‌کرد، بنابراین شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در راستای توسعه این کارخانه، زمینی را برای احداث واحد بسته‌بندی در اختیار این کارخانه قرار داد تا با راه‌اندازی واحد بسته‌بندی سیم و کابل، محصولات این کارخانه در داخل استان بسته‌بندی شده و سپس وارد بازارهای داخلی و یا خارجی شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین از برگزاری مسابقه سراسری طراحی بسته‌بندی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: مسابقه سراسری طراحی بسته‌بندی را در آینده‌ای نزدیک خواهیم داشت که یکی از کارهایی است که در قالب خوشه انجام می‌شود و این مسابقه در کشور ترکیه از سال 1995 در حال برگزاری است، بنابراین الگوبرداری‌های مورد نیاز برای برگزاری این مسابقه سراسری با حضور در کشور ترکیه فراهم شده است.

ناصحی به مزایای این مسابقه اشاره کرد و اظهار داشت: با برگزاری این مسابقه طرح‌هایی که زیباتر و جذاب‌تر باشند و خریدار را بهتر جذب کنند، برای استفاده در خوشه‌های صنعتی استفاده می‌شوند چرا که همان طور که می‌دانید یکی از عوامل فروش و جذب مشتری، بسته‌بندی شکیل و زیبا است.

انتهای پیام/77001/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول