اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور استاندار خراسان جنوبی

موزه مردم‌شناسی فردوس افتتاح شد

خبرگزاری فارس: همزمان با هشتمین روز از دهه فجر، موزه مردم‌شناسی فردوس با حضور استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

موزه مردم‌شناسی فردوس افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی در مراسم افتتاح موزه مردم‌شناسی فردوس اظهار داشت: عملیات موزه مردم‌شناسی فردوس از سال 86 آغاز و در مهرماه سال جاری به اتمام رسید.

محمدرضا رضایی گفت: این موزه در محل حمام تاریخی «خیروز» فردوس با زیربنای یک ‌هزار و 200 مترمربع احداث و دو هزار و 500 متر مربع نیز محوطه‌سازی در محل انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس، اعتبار هزینه شده برای احداث موزه مردم‌شناسی فردوس را 350 میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: این موزه در دو بخش شامل آداب و رسوم حمام در منطقه و مشاغلی که در حمام وجود داشته و نیز بخش معماری و ساختار حمام طراحی شده است.

وی آهنگری، نمدمالی، حجامت و دلاکی را از جمله مشاغل سنتی شهر فردوس در گذشته دانست و خاطرنشان کرد: در یک بخش از موزه مردم‌شناسی فردوس، این مشاغل با ابزارهای خاص خود به نمایش گذاشته شده است.

موزه مردم‌‌شناسی پرتوی‌بخشی از تمدن فردوس است

استاندار خراسان جنوبی نیز موزه مردم‌شناسی فردوس را پرتوی‌بخشی از فرهنگ مردم این شهرستان دانست و گفت: با توجه به موقعیت ویژه شهرستان فردوس، باید آداب و رسوم و مشاغل سنتی این شهرستان بیش از پیش به مسافران و گردشگران معرفی شود.

قهرمان رشید افزود: مردمان فردوس، متدین، انقلابی و فرهنگی هستند و احداث اماکن فرهنگی نظیر موزه مردم‌شناسی در تجلی‌بخشی از هویت و تمدن مردم این شهرستان بسیار مؤثر است.

«حمام خیروز» یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهر تون است که در زلزله سال 47 به طور جدی آسیب دید و در سال‌های اخیر پس از انجام مطالعات، تصمیم گرفته شد مرمت و بازسازی آن با کاربری موزه مردم‌شناسی انجام شود.

انتهای پیام/69007/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول