اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نشست نقد مجموعه ‌شعر «چه خطی را به تو بسپارم»

شاعری که به دور از ‌غوغاسالاری ‌و به دور از هیاهو ‌می‌سراید

خبرگزاری فارس: به همت انجمن ادبی هوای تازه و فرهنگسرای کوثر کرمان مجموعه شعر «چه خطی را به تو بسپارم» اثر شاعره کرمانی قدسی‌صباحی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

شاعری که به دور از ‌غوغاسالاری ‌و به دور از هیاهو ‌می‌سراید

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، چهارشنبه شب به همت انجمن ادبی هوای تازه و فرهنگسرای کوثر کرمان مجموعه شعر «چه خطی را به تو بسپارم» اثر شاعره کرمانی قدسی‌صباحی با حضور شاعران و دوست‌داران ادبیات مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مهرداد نصرتی شاعر و مؤلف کتاب «فرا نقد ادبی» در این نشست پیرامون این مجموعه گفت: این مجموعه حاوی اشعاری کوتاه و موجز در قالب سپید که با وجود بهره‌گیری از تصاویری بدیع و دایره واژگانی قابل قبول با مشکلی اساسی دست در گریبان است.

وی افزود: این مشکل همانا عدم وحدت و انسجام و در یک کلام «نرسیدن به فرم» در هر قطعه از اشعار است که به وضوح بیانگر عدم تسلط و تجربه کافی شاعر در سرایش و پردازش چنین اشعاری است.

نصری گفت: امیدواریم با ظرفیت تصویرپردازی و شجاعت در بازی‌های زبانی که در این مجموعه ملاحظه شد، کارهای موفق‌تری را در تجربه‌های بعدی این شاعره شاهد باشیم.

حجت مهرعلیزاده منتقد ادبی و مدرس دانشگاه در این زمینه ابراز داشت: با نگاهی به واژگان این مجموعه به این نکته می‌رسیم که با شاعری طبیعت‌گرا روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: کاربرد فراوان واژگان برگرفته از طبیعت مانند آسمان، زمین، باران، جنگل، خورشید، دریا، ابر، اقیانوس، آب، ابر، باد، خاک، شب، روز، ماه، شبنم، ستاره و ... نشان‌دهنده روح لطیف و طبیعت‌گرای شاعر است.

مهرعلیزاده ادامه داد: حتی کاربرد عناصر غیرطبیعی مانند ناودان، قایق، ساعت، گلدان و ... در شعرهای این مجموعه باز به نحوی ما را به طبیعت رهنمون می‌سازد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: شعر چیدمان مناسب عناصر چهارگانه‌ای به نام زبان، تخیل، حس‌آمیزی و محتوا است که بازی‌های زبانی، روایت خلاق، آشنایی‌زدایی و قدرت واژگانی به یاری آنها آمده و شعر یا شعر خوب را می‌آفریند.

وی با بیان اینکه به بیان دیگر چهار عنصر اول لازمه شعر بودن و جمع آنها یا چهار عنصر دوم بیانگر کیفیت شعر است، تأکید کرد: در این نوع شعر، عناصر بازی زبانی و قدرت واژگانی تقریبا جایگزین حسن‌آمیزی و محتوا می‌شوند که این جایگزینی کمی سلیقه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه به هر حال زبان و تخیل عناصر اصلی و مهمی هستند که شعر کوتاه را به وجود می‌آورند به اختصار عناصر ذکر شده را در این مجموعه شعر مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

حسین سبزه‌صادقی دبیر انجمن ادبی هوای تازه خانم صباحی را شاعری توانا عنوان کرد و افزود: وی برخلاف بسیاری از شعرا که با غوغاسالاری و رسانه محوری سعی در بزرگ جلوه دادن خود دارند، در سکوت و به دور از هیاهو به نوشتن می‌پردازد که این ستودنی است.

وی تصریح کرد: صباحی فرزند استاد فرهیخته زنده‌یاد عباس صباحی است و در خانواده‌ای فرهنگی و فرهیخته رشد یافته است و اینها نیز در بیان شیوا و توصیفات تاثیر به سزایی داشته است.

سبزه‌صادقی با بیان اینکه این شاعر هم غزل‌های خوب و منسجمی می‌سراید و هم در شعر سپید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، عنوان کرد: این شاعر ذائقه مخاطب امروز را خوب می‌شناسد و کوتاه‌نویسی و موجز سرایی گواه آن است.

انتهای پیام/2446/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول