اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تبریز:

مقبره‌الشعرا در ظلمات؛ دلم می‌گیرد

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تبریز با انتقاد از وضعیت مقبره‌الشعرا تبریز گفت: شب‌ها وقتی از کنار این مکان می‌گذرم دلم می‌گیرد و مقبره‌الشعرا در ظلمات است.

مقبره‌الشعرا در ظلمات؛ دلم می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ناصر وحیدی‌مهر عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: وضعیت مکانی مقبره‌الشعرا در حال حاضر مناسب نیست و وقتی که شب‌ها از کنار این مکان می‌گذرم دلم می‌گیرد و مقبره‌الشعرا در ظلمات است.

وی افزود: چنانچه مجموعه شورای شهر و شهرداری تبریز موافق باشند در سال 92 بحث بودجه و مدیریت مقبره‌الشعرا به منظور سر و سامان دادن به این مکان را پیگیری خواهم کرد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی طرح جامع توسعه و عمران مقبره الشعرا تبریز این مکان فرهنگی – تاریخی را تدوین و ارایه کرده است  و یک سال در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفت و از سال بعد از ردیف طرح‌های دریافت‌کننده اعتبارات ملی خارج شد.

از مقبره‌الشعرا یا آرامگاه شاعران در سرخاب تبریز تا قبل از قرن هشتم نامی‌برده نشده است. قدیمی‌ترین کتبی که نام مقبره‌الشعرای تبریز را به صراحت نوشته است، تاریخ گزیده و نزهه القلوب حمدالله مستوفی است که در سال‌های 730 و 740 هجری قمری تالیف شده است. باید گفت که نام مقبره‌الشعرا سرخاب ظاهرا پس از دفن شدن شاعران معروف قرن ششم مانند خاقانی و ظهیر و شاعرانی که بعد از آنها در آنجا دفن شده‌اند در کتب تاریخ و تذکره آمده و رفته رفته معروفیت یافته است. شهر تبریز پس از آنکه در قرن ششم، مرکز حکومت اتابکان آذربایجان شد پناهگاه شاعرانی که زندگی آرام و آسوده‌ای را دور از جنگ و نزاع می‌جستند شد، خاقانی و ابوالعلا و فلکی از شروان و گنجه، ظهیر فاریابی و شاهپور نیشابوری از خراسان به تبریز آمدند و در این شهر ساکن شدند و پس از مرگ، یکایک آنان در حظیره مخصوصی دفن شدند که این حظیره را در تاریخ و تذکره‌ها به عنوان مقبره‌الشعرا یاد کرده‌اند، شاعران دیگری نیز از عهد ایلخانیان تا ایلکانیان و دوره آق قویونلو در تبریز بودند و یا از نقاط دیگر به تبریز آمده و در این شهر درگذشته‌اند که غالبا در همین حظیره و در جوار خاقانی مدفون هستند.

مقبره‌الشعرا قبلا با نام‌های حظیره‌الشعرا، حظیره‌القضاه، قبرستان سرخاب معروف و مشهور بوده است، اما متاسفانه گذشت روزگاران و مهمتر از آن حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، شکل ظاهری آن را از بین برده و آثاری از مقابر این بزرگان بر جای نمانده است. چنانچه طباطبایی صاحب کتاب اولاد اطهار که در سال 1294 هجری قمری تالیف شده، نوشته است که به علت زلزله‌های بسیار، مخصوصا زلزله سال 1193 و بعد از آن در سال 1194 آثاری از آن به جای نمانده است. عزیز دولت‌آبادی در مقاله زلزله‌های تبریز درباره مزارات مقبره‌الشعرا نوشته‌ است: با کمال تاسف از مزارات شهریاران شعر و ادب فارسی مثل خاقانی شروانی، اسدی طوسی، ظهیر فاریابی، مجیرالدین بیلقانی، حکیم قطران تبریزی،شاهپور بن محمد اشهری سبزواری، خواجه همام تبریزی و..... کوچکترین نشانه و اثری نمی‌یابید. * بنای یادبود عظمت و تقدس خاک سرخاب به دلیل عارفان و شاعرانی که در آن مدفون هستند و نام ظاهری مقبره‌الشعرا که اثری از وجود خارجی آن نبود، جرقه‌ای بود، برای ساخت بنای یادبود این شاعران و عارفان سترگ، بنابراین در شهریور ماه 1350 هجری شمسی، آگهی دعوت به مسابقه طرح یادبود مقبره‌الشعرا به روزنامه‌های کیهان و اطلاعات و مجله یغما فرستاده شد و پس از طی مراحل اداری بالاخره طرح پیشنهادی غلامرضا فرزانمهر، انتخاب و عملیات عمرانی آن آغاز شد.

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تبریز از پیش‌بینی اعتبارات و ردیف‌های بودجه‌ای ویژه و مستقل در بودجه سال 92 شهرداری تبریز برای اجرا و توسعه برنامه‌ها و طرح‌های آموزش شهروندی در سطح شهر تبریز خبر داد.

وحیدی‌مهر افزود: برنامه‌های متعدد آموزشی و فرهنگی در حوزه حقوق شهروندی ، مسایل زیست‌محیطی ، مقررات و قوانین شهری و دیگر آموزش‌ها در 61 شاخص و محور آموزشی و فرهنگی طراحی و تدوین شده و با تخصیص یک و نیم درصد بودجه سال آینده شهرداری ، اجرای این برنامه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از تلاش این معاونت برای طراحی ، نهادینه‌سازی و حاکمیت نظام جامع مدیریت واحد فرهنگی در شهر تبریز با محوریت شهرداری از سال آینده خبر داد و تصریح کرد: با اجرای این نظام جامع ، تمامی فعالیت‌ها، برنامه‌ها، طرح‌ها و جشنواره‌های فرهنگی ، هنری شهر در قالب این نظام جامع برنامه‌ریزی و اجرا خواهند شد و از موازی‌کاری در این حوزه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود از عزم جدی مدیریت فرهنگی شهر تبریز برای تقویت و توسعه شاخص‌های فرهنگی شهر مبتنی بر برنامه پنج ساله سوم توسعه تبریز از سال آینده نیز خبر داد و افزود: ایجاد و افزایش سطح نشاط و شادابی عمومی ، توجه یکسان به تمام موضوعات و شاخه‌های فرهنگ و هنر، توجه به ترویج ارزش‌های ایثار و شهادت ، بسترسازی برای اعتلای شعائر و ارزش‌های دینی و انقلابی، مشارکت و همکاری هدفمند و هم‌سو با نهادها و تشکل‌های مردم نهاد ، اصلاح اساسی ساختار فرهنگی، توزیع متوازن و عادلانه مراکز فرهنگی هنری در مناطق شهری مدیریت متمرکز مراکز فرهنگی هنری و ایجاد و توسعه بسترهای جدید اجتماعی فرهنگی در سطح شهر تبریز از جمله اهداف و محورهای فعالیتی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در سطح کلان طی سال آینده خواهد بود.

وحیدی‌مهر در ادامه با اشاره به اعتبارات فرهنگی شهرداری تبریز طی سال 91 ، میزان این اعتبارات را 520 میلیارد ریال اعلام و از افزایش 20 درصدی آن در سال آینده خبر داد و گفت: برای سال 92 نیز مجموع اعتبارات فرهنگی و هنری شهرداری تبریز 690 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که البته این اعتبارات امسال بدون احتساب اعتبارات بخش ورزشی است که در سال‌های قبل به صورت یکسان در بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی لحاظ می‌شد.

وی در عین حال با اشاره به توسعه مراکز فرهنگی هنری تبریز طی سال جاری افزود: 12 مرکز فرهنگی هنری موجود در سطح شهر تبریز در سال 90 به 28 مرکز افزایش یافته و برای سال آینده نیز احداث 30 مرکز جدید در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تبریز همچنین تلاش برای افزایش تعداد مجتمع‌های فرهنگی تفریحی تبریز به ویژه ورودی‌های این شهر را از جمله اهداف اصلی شهرداری برشمرد و خاطرنشان کرد: برای احداث مجتمع‌های رفاهی ، تفریحی و گردشگری جدید برنامه‌ریزی‌های جامعی از سوی این معاونت انجام گرفته است.

وحیدی‌مهر در خاتمه تلاش برای تداوم و استمرار فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی ، اجتماعی و هنری شهرداری در سال‌ آینده را مهم‌ترین سیاست راهبردی شهرداری اعلام کرد.

انتهای پیام/60002/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول