اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی خبر داد

آماده سازی شهر تاریخی بلقیس برای بازدید مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: شهر تاریخی بلقیس اسفراین آماده بازدید گردشگران و مسافران نوروزی است.

آماده سازی شهر تاریخی بلقیس برای بازدید مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی کاظمی با بیان اینکه شهر تاریخی بلقیس اسفراین آماده بازدید گردشگران و مسافران نوروزی است،  اظهار کرد: این اثر به دلیل داشتن غنای فرهنگی و آثار معماری شاخص در سال 1380 به شماره 4497 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال 1388 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، به عنوان پایگاه میراث فرهنگی انتخاب شد و از این زمان پژوهش و فعالیت‌های باستان شناسی و مرمتی و حفاظتی آغاز و به صورت مستمر ادامه دارد.

وی افزود: کاوش‌های باستان شناسی در بخش ارگ و شارستان با هدف روشن کردن ساختار و فضاهای معماری، گاه نگاری و کسب اطلاعات فرهنگی و ... صورت گرفته و مهم‌ترین کشفیات آن عبارتند از: آثار فرهنگی، هنری شامل : سفالینه‌ها، وسایل روزمره زندگی و بقایای معماری شامل: کوره سفالگری، مسجد ، آب انبار و ..... که همه این آثار به صورت سایت موزه در دید بازدید کنندگان قرار دارد و از این زمان، به موازات کاوش‌های باستان شناختی انجام فعالیت‌های مرمتی در دو بخش ارگ و شارستان در حال انجام است.

کاظمی تصریح کرد: در بخش ارگ، مرمت شامل: کار حفاظت اولیه در تمام قسمت‌های ارگ، تهیه طرح‌های مطالعاتی، مرمت و بازسازی تکمیلی قسمتی از نمای غربی و شمالی ارگ با هدف حفاظت، تکمیل و بازسازی بافت قدیم و الگوسازی و تعمیم به دیگر بخش‌های ارگ با اسناد و مدارک باستان شناسی و معماری برای به نمایش گذاشتن برای بازدیدکنندگان است.

وی از مهم‌ترین فعالیت‌های مرمتی در بخش شارستان، به مرمت برج و باروی شارستان و مقبره شیخ آذری اشاره کرد و افزود: این فعالیت‌ها شامل پیگردی‌های باستان شناسی، طرح مطالعاتی و مرمتی و احیای کامل مقبره شیخ آذری و ایجاد راه دسترسی به آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: به منظور ساماندهی این پایگاه، در مسیرهای دسترسی به این مجموعه، نقاط کاوش شده و بخش‌های که دارای آثار شاخص معماری است تابلوهای راهنما نصب شده تا گردشگران به راحتی از آثار بازدید کنند.

وی تصریح کرد: از اقدامات دیگر در شهر تاریخی بلقیس می‌توان به نصب دوربین‌های مداربسته، نصب سطل زباله در بخش‌های مختلف ارگ و شارستان، ایجاد کانکس، احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد که تمام موارد ذکر شده آماده برای استفاده و رفاه گردشگران و بازدید کنندگان است.

وی مهم‌ترین آثار و نقاطی که در مجموعه تاریخی شهر بلقیس قابل بازدید هستند را عبارتند از: در بخش ارگ؛ بخش‌های مرمت شده نمای شمالی و غربی و بخش‌هایی از داخل بنا و در بخش شارستان: بخش‌های مرمت شده برج و باروی شارستان، کاوش‌های صورت گرفته در تپه منار شامل بقایایی از شبستان ستون دار مسجد جامع شهر، سیستم آب رسانی، بقایایی از دو آب انبار در ضلع جنوبی و شمالی شارستان، کوره سفالگری، مقبره شیخ آذری و مجموعه یخدان‌ها هستند، دانست.

کاظمی خاطرنشان کرد: شهر تاریخی اسفراین مشهور به «شهر بلقیس» در سه کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته است.

انتهای پیام/63001/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول