اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی بشرویه خبر داد

مرمت آسیاب تاریخی میو در بشرویه

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بشرویه گفت:‌ آسیاب آبی میو با مساحت یک‌ هزار و 350 مترمربع در سال جاری مرمت و محوطه‌سازی شد.

مرمت آسیاب تاریخی میو در بشرویه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌‌جنوبی، هاشم اتفاقی اظهار داشت: این آسیاب از محل اعتبارات منطقه نمونه گردشگری بشرویه در سال جاری مرمت شد.

وی افزود: این‌ آسیاب به مناسبت دهه فجر با حضور فرماندار بشرویه، مسئولان میراث فرهنگی استان و سایر مسئولان در بشرویه افتتاح شد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بشرویه تصریح کرد: از جمله اقدامات میراث فرهنگی در مرمت و محوطه‌سازی این آسیاب می‌توان به اجرای عملیات پی‌کنی و حفر کانال، کول‌گذاری اطراف محوطه، خاکبرداری و جمع نخاله، اجرای عملیات زیرسازی محوطه، اجرای خرند آجری با آجر سنتی، اجرای کف‌فرش سنگی با سنگ تخت، بنایی با سنگ قلوه در اطراف محوطه و جوی و اجرای گراویه با ملات همراه با زیرسازی اشاره کرد.

اتفاقی ادامه داد: اجرای کف‌فرش آجری همراه با بندکشی، بندکشی دیوارهای سنگی اطراف محوطه همراه با تراش مصالح فرسوده و جایگزینی مصالح، اجرای اندود کاهگل جداره‌ها با زیرسازی و اجرای اندود آهکی سنتی از دیگر اقدامات انجام شده در این آسیاب است.

وی یادآور شد: این آسیاب در مجاورت روستای رقه و در جنوب‌غربی قلعه‌دختر واقع شده و از جمله آسیاب‌هایی است که در مسیر قدیمی بشرویه به رقه که بخشی از جاده کهن این شهر به طبس بوده واقع شده است.

وی یادآور شد: وجود آسیاب‌های آبی فعال یکی از نوادر میراث فرهنگی در کشور است که مانند آن امروزه در کمتر جایی از مناطق کویری دیده می‌شود و به دلایل مختلف از جمله نبوغ تکنولوژیک بشر و آمیختگی منظر و میراث طبیعی و مصنوعی استفاده از انرژی‌های پاک کیفیت آرد و نان تولیدی ظرفیت‌های بالایی از نظر جذب گردشگر را دارا است.

انتهای پیام/ح30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول