اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان:

هم‌اندیشی علما زمینه‌ساز وحدت ملت‌های اسلامی است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر علما به وحدت و هم‌اندیشی برسند مردم هم به دنبال علما حرکت کرده و با یکدیگر همبستگی پیدا می‌کنند.

هم‌اندیشی علما زمینه‌ساز وحدت ملت‌های اسلامی است

حجت‌الاسلام محسن غرویان امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم فرا رسیدن سالروز ولادت نبی مکرم اسلامی را گرامی داشت و اظهار کرد: با توجه به اختلاف میان شیعه و سنی در روایت تاریخ ولادت پیامبر(ص) این هفته از سوی امام خمینی(ره) به عنوان هفته وحدت اعلام شده و مراسمی در این ایام برگزار می‌شود تا با مطرح شدن اهداف و اندیشه‌های ایشان وحدت عملی در جامعه تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: منظور از وحدت این است که به اهداف و عقاید مشترک پایبند باشیم و مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید هدف مشترکی را در نظر بگیرند و برای رسیدن به این هدف و دست یافتن به پیروزی راهی به غیر از وحدت نیست.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا» افزود: مسلمانان شیعه و سنی سرتاسر دنیا باید با کنار گذاشتن اختلافات به نقاط مشترک بیاندیشند و قرآن، قبله و عبادات مشترک را به عنوان محور و شاخصه وحدت و همبستگی خود قرار دهند.

غرویان با اشاره به اینکه پرداختن به اختلافات رویکرد انسان‌هایی است که از کشمکش و نزاع لذت می‌برند خاطرنشان کرد: مانع اساسی وحدت مسلمانان ریشه در درون‌ آن‌ها دارد و اگر علما به وحدت و هم اندیشی برسند مردم هم به دنبال علما حرکت کرده و با یکدیگر همبستگی پیدا می‌کنند.

وی گفت: موانع وحدت شیعه و سنی به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم می‌شود و مانع بیرونی دشمنان و حاکمان سیاسی سراسر دنیا مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که عظمت و قدرت کشورهای اسلامی را نمی‌توانند ببینند.

استاد حوزه عملیه قم ادامه داد: موانع درونی در شکل‌گیری وحدت اسلامی به روحیات بعضی از انسان‌ها برمی‌گردد و عده‌ای از مسلمانان تمایل به نزاع و کشمکش دارند اما در این میان علمایی هستند که با روحیه وحدت و صلح می‌توانند گروه‌ها و مذاهب را به یکدیگر نزدیک کنند.

غرویان بیان کرد: با تحقق وحدت در جامعه اسلامی نشانه‌های آن در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی و اجتماعی ظاهر می‌شود و با تبعیت از یک منشور واحد می‌توانیم اهداف کلان جهانی را در جامعه پیاده کنیم.

برای حفظ وحدت باید از طرح مباحث تاریخی گذشته پرهیز کنیم

وی با بیان اینکه مراد از وحدت، شیعه شدن سنی‌ها و یا سنی شدن شیعیان نیست گفت: طبیعی است که انسان‌ها به آداب و سنن متفاوتی پایبند و معتقد باشند ولی برای حفظ وحدت جامعه، باید به وضع فعلی خود بیندیشیم و از مطرح کردن مباحث تاریخی گذشته پرهیز کنیم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: هرچه دیدگاه ما جهانی‌تر باشد به وحدت نزدیک‌تر می‌شویم و مغزهای کوچک و فکر‌های کوتاه و متعصب مانعی سر راه وحدت و همبستگی مسلمانان هستند.

غرویان گفت: مطابق دستور قرآن کریم با تمسک به حبل‌الله‌ اختلافات و تفرقه‌ها به کنار می‌رود و قدرت به جهان اسلام بر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: ضعف با تفرقه و اتحاد با قدرت در ارتباط است و هر اندازه اتحاد و انسجام ما بیشتر باشد قدرت ما بیشتر خواهد شد و می‌توانیم در برابر استکبار جهانی مقاومت کرده و پایه‌های تمدن اسلامی را تقویت کنیم.

استاد حوزه علمیه قم گفت: دستورات دین و قرآن باید برای ما مسلمانان اصل قرار بگیرد و با اندیشیدن به نظام اسلامی همانند سیره اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) این اختلافات را کنار گذاشته و به مسائل مشترک نگاه جامع و عمیقی داشته باشیم.

انتهای پیام/2258/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول