اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور کاهش چرخه آسیب‌های اجتماعی

مرکز خدمات اجتماعی در جنوب تهران راه‌اندازی شد

خبرگزاری فارس: به منظور کاهش چرخه آسیب‌های اجتماعی، مرکز خدمات اجتماعی در جنوب تهران راه‌اندازی شد.

مرکز خدمات اجتماعی در جنوب تهران راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، با توجه به تغییر رویکرد شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی، وظایف جدیدی برای معاونت اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری مناطق تعریف شده است که هریک از اداره‌های زیر مجموعه، بخشی از این رسالت سنگین را در حوزه‌ای خاص بر عهده دارند.

مرکز خدمات اجتماعی و مشاوره خانواده یکی از مراکز اجتماعی محور منطقه است که در چند بخش کارآفرینی، مددکار اجتماعی شهر، مشاوره، جمع‌آوری متکدیان و معتادان خیابانی، حمایت از کودکان کار و خیابان، اجرای طرح هبه و ... با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و فراهم کردن فرصت‌های مناسب جهت رشد و بالندگی روانی شهروندان راه‌اندازی شده است تا با ارائه خدمات مناسب به مخاطبان آسیب‌پذیر، حرکت چرخه آسیب‌های اجتماعی شهر را کندتر کند.

یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های خدمات اجتماعی شهرداری، جمع‌آوری افراد بی‌خانمان و متکدیان است که علاوه بر آرام‌سازی فضای دیداری شهر تأثیر بسزایی در افزایش امنیت و آرامش شهروندان دارد.

ابوالفضل اسماعیلی مدیر مرکز خدمات اجتماعی منطقه 20 مهم‌ترین وظایف و اهداف تعریف شده برای مرکز خدمات اجتماعی را ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است که این خدمات در قالب راه‌اندازی خانه‌های کارآفرینی برای ایجاد اشتغال شهروندان، شناسایی افراد پرخطر، معتاد و متکدی و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی و مراقبتی، برگزاری همایش‌های اطلاع رسانی و ... خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا، ساماندهی افراد کارتن خواب و بی‌خانمان در رأس برنامه‌های مرکز قرار دارد و هر شب طرح ضربتی جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و متکدیان با محوریت مرکز خدمات اجتماعی و از سوی نواحی به اجرا درمی‌آید که بنا به آمار ارائه شده از سوی کارشناسان مرکز خدمات اجتماعی در طول 10 ماه سال‌جاری بیش از 300 فرد بی‌خانمان در قالب متکدی، کارتن‌خواب و معتاد از محلات مختلف منطقه جمع‌آوری شده است که حدود 10 درصد آن‌ها خانم بودند.

اسماعیلی در ارتباط با پروسه جمع‌آوری و نگهداری از افراد بی‌خانمان عنوان کرد: در گذشته افراد بی‌خانمان به گرمخانه خاوران واقع در منطقه 15 انتقال داده می‌شدند اما اکنون با راه‌اندازی گرمخانه در محدوده منطقه 20، افراد به این مکان منتقل می‌شوند و در طول 48 ساعتی که در این گرمخانه تحت مراقبت موقت قرار دارند از خدمات بهداشتی، درمانی، غذای گرم و مکان مناسب برای خواب و استراحت برخوردار می‌شوند. این طرح نه تنها خدمات مناسبی را به افراد بی‌خانمان ارائه می‌دهد بلکه در کاهش بار آسیب‌های اجتماعی شهر نیز تأثیر بسزایی دارد.

مدیر مرکز خدمات اجتماعی منطقه 20 اظهار داشت: امروزه شعار پیشگیری بهتر از درمان است به عنوان یک اصل مهم در دستور کار مدیران اجتماعی شهر قرار گرفته است از این رو در کنار ارائه خدمات برای بهبود معضلات شهر، برگزاری برنامه‌هایی در راستای آگاهی بخشی شهروندان به‌ویژه نوجوانان و جوانان که قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند در دستور کار مسئولان این مرکز قرار دارد و به همین منظور به‌طور مستمر برنامه‌هایی در قالب همایش، جلسات هم‌اندیشی، مشاوره‌های گروهی و ... با حضور استادان و کارشناسان مربوطه برای ارتقای سطح آگاهی شهروندان در مدارس و مراکز فرهنگی منطقه برگزار می‌شود که طبق آمار و نظرسنجی‌های انجام شده تاکنون نتایج مطلوبی در برداشته است.

وی علاوه بر پیشگیری، به موضوع پشتیبانی از افراد آسیب‌پذیر هم اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسات مشاوره برای بهبود رفتاری بیمارانی که به تازگی اعتیاد خود را ترک کرده‌اند یکی از راهکارهای پشتیبانی از این افراد است که علاوه برآن برپایی جلسات برای افزایش آگاهی خانواده‌ها جهت مراقبت و برخورد مناسب با این افراد نیز به عنوان یک اهرم پشتیبان کننده به اجرا در می‌آید.

انتهای‌پیام/2462/م30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول