اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل زندان‌های کردستان:

ایجاد منزلت‌های اجتماعی در زندان زمینه‌ساز کاهش آسیب است

خبرگزاری فارس: مدیرکل زندان‌های کردستان گفت: زندان دارای جایگاه و منزلت‌های اجتماعی مختلفی است که در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است.

ایجاد منزلت‌های اجتماعی در زندان زمینه‌ساز کاهش آسیب است

اسدالله گرجی‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: جامعه‌شناسی زندان عاملی مؤثر برای سوق دادن به سمت مثبت برای مددجویان است که باید زندانبانان به آن اشرافیت داشته باشند و منزلت‌ها و نقش‌های ایجاد شده در زندان را به گونه‌ای مثبت معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم هر فرد با توجه به طبقه‌ای که در آن قرار می‌گیرد دارای جایگاه و منزلت خاصی بوده و به تبع آن افراد جامعه از او انتظار دارند و همین امر موجب ایجاد اجرای نقش‌های قالبی و نمایشی در افراد می‌شود.

گرجی‌زاده افزود: زندان نیز دارای شخصیت اجتماعی برای خود است که افراد این جامعه برای خود در ایجاد نقش‌ها و منزلت‌ها به منظور بهره‌برداری بهتری از مزایای آن، تعریف می‌کنند گاه این نقش‌ها را افرادی مشخص می‌کنند که دارای سوابق بیشتر هستند و در عملکرد خوب و ارزشمند اصلاح و تربیتی زندان خلل ایجاد می‌کند.

مدیرکل زندان‌های کردستان با اشاره به کار اصلی مربیان اصلاح و تربیت و زندانبان یادآور شد: این افراد باید نقش‌ها را با تعریفی جدید از منزلت اجتماعی در زندان و ارائه راهکارهای اصلاح و تربیتی معرفی کنند.

گرجی‌زاده بیان کرد: ایجاد زمینه‌های آموزشی در زندان و بهره‌گیری از علوم دینی و ارزش دادن به افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند با امتیازهایی چون کاهش حبس و اعطای مرخصی می‌تواند آنها را در تعریف و شناسایی این منزلت‌ها و طبقات در داخل زندان‌ها کمک کند.

وی اضافه کرد: کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی ایجاد شده در زندان، مراکز مشاوره و اشتغالزایی و برگزاری مسابقات و آزمون‌های پایان دوره آموزشی در زندان افراد را به آموزش و یادگیری مهارت‌ها ترغیب کرده و خود در این جامعه کوچک دارای نقش خاصی شده‌اند.

وی افزود: در واقع این افراد به استادکارانی تبدیل شده‌اند که کلاس‌های آموزشی از آنها برای توسعه برنامه‌های آموزشی بهره می‌گیرد و این خود برای افراد داخل زندان به عنوان یک الگو معرفی می‌شود و نوعی تحرک اجتماعی در این محیط ایجاد می‌کند.

مدیرکل زندان‌های کردستان عنوان کرد: زندانی که تا دیروز برچسب مجرم خورده بود امروز به عنوان فردی که احساس شخصیت می‌کند و دارای جایگاه خاصی است که مورد تایید زندانبانان و زندانیان است به فردی با امید به آینده بهتر تبدیل می‌شود که این مهم از برچسب خوری و تکرار اعمال مجرمانه آنان نیز جلوگیری و در نهایت به کاهش آسیب رفتارهای پرخطر در زندان منجر می‌شود.

گرجی‌زاده گفت: خوشبختانه زندان‌های کردستان با ایجاد بسترهای مناسب آموزشی و بهره‌گیری از این فضای آموزشی و مربیان دلسوز مجموعه توانسته است در این راستا گام‌های مؤثر و مفیدی بردارد و کاهش آسیب را در زندان‌ها به حداقل برساند و زمینه‌ساز بازگشت سعادتمندانه آنان به اجتماع باشد.

انتهای پیام/79007/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول