اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتخابات اسرائیل-24/فارس بررسی می‌کند

نگاهی به دیدگاه‌های «اسرائیل بیتنا» در قبال فلسطین و اعراب

خبرگزاری فارس: حزب «اسرائیل بیتنا» را «آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه مستعفی اسرائیل در سال 1999 تاسیس کرد و از جمله احزاب تندرو اسرائیل در خصوص قضایای اعراب و فلسطینیان است.

نگاهی به دیدگاه‌های «اسرائیل بیتنا» در قبال فلسطین و اعراب

به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بیشتر به انتخابات سراسری (کنست) در اسرائیل باقی نمانده است، تاکنون حدود 34 فهرست انتخاباتی اعلام کرده‌اند، قصد دارند در این انتخابات شرکت کنند.

آنچه در این مطلب و مطالب بعدی خواهد آمد، نگاهی به احزاب شرکت کننده در این انتخابات و دیدگاه‌های آنها در قبال قضایایی همچون فلسطینیان، اعراب و قدس اشغالی است.

اسرائیل بیتنا – اسرائیل خانه ما

«اسرائیل بیتنا» یا «اسرائیل خانه ما» حزبی سیاسی است که «آویگدور لیبرمان»،‌ وزیر خارجه مستعفی رژیم صهیونیستی آن اوایل سال 1999 میلادی تاسیس کرد.

این حزب را نمی‌توان از حیث دیدگاهی و خط مشی برکنار یا متمایز از دیگر احزاب اسرائیلی برشمرد. به همین دلیل همان دیدگاه‌های افراطی که بر دیگر احزاب راستگرای اسرائیلی از جمله لیکود حاکم است، در این حزب نیز دیده می‌شود.

توجه اصلی این حزب به مسائل و قضایای مهاجران یهودی از جمهوری‌های استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی سابق منعطف بود، به همین دلیل اعضا و هواداران اصلی این حزب را مهاجران یهودی تشکیل می‌دهند که در جریان انتخابات و نشست‌های مختلف از آن حمایت نیز به عمل می‌آورند.

دیدگاه‌های حزب

آویگدور لیبرمن، بنیانگذار این حزب یک یهودی راستگرای افراطی است که صاحب نظرات و آرا معروف مخالف علیه اعراب فلسطینی در داخل اسرائیل است. از نظرات مشهور لیبرمن می‌توان به فراخوان مداوم وی به کوچاندن همه اعراب داخل سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد.

او در جریان انتخابات سراسری اسرائیل در سال 2009 میلادی به دشمنی و خصومت با شهروندان عرب اسرائیلی متهم شد و خواهان سوگند خوردن آنها در وفاداری به رژیم صهیونیستی شد و تهدید کرد که در غیر این صورت، بایستی آنها اسرائیل را ترک کنند.

لیبرمن در می 2011 میلادی به دیپلمات‌ها و سفیران کشورهای خارجی در قدس اشغالی گفت که شهرک‌سازی در کرانه غربی قدس هیچ‌گاه و برای لحظه‌ای متوقف نخواهد شد.

به همین دلیل مهمترین اصول و پایه‌های فکری حزب اسرائیل خانه ما تلاش بی‌وقفه برای متحد کردن صهیونیست‌ها علیه اعراب و به ویژه فلسطینیان است.

اسرائیل بیتنا خواهان دادن حق رای به اسرائیلی‌های مقیم خارج و استقلال قوا در رژیم صهیونیستی است. حزب «اسرائیل خانه ما» از منادیان تدوین قانون اساسی مورد اجماع همه صهیونیست‌ها برای رژیم صهیونیستی است و برای تاسیس شورای امنیت قومی تلاش می‌کند که طرح‌های لازم را برای تضمین امنیت اسرائیل مقابل دشمنان پیرامونش (بر اساس تعبیر خود حزب) ارائه دهد.

این حزب در انتخابات سال 1999 کنست (پارلمان) 4 کرسی به دست آورد. پس از انتخابات مذکور روشن شد که این حزب در اصل با دو فهرست انتخاباتی در انتخابات شرکت کرده است که عبارت بودند از: اسرائیل خانه ما که آویگدور لیبرمان و الیعازر کوهین از نمایندگان پارلمان عضو آن بودند و فهرست «علیاه» که «یوری شتیرن» و «میخائیل نودلمن» از نمایندگان کنست عضو آن بودند.

در انتخابات 2003 این حزب از حزب «اسرائیل علیاه» جدا شد و در قالب تشکل «ایهود لیئومی» و «اتحادیه ملی» در انتخابات شرکت کرد و 7 کرسی پارلمان را به دست آورد و در کابینه «آریل شارون»، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی نیز شرکت داشت. آویگدور لیبرمن در کابینه شارون به عنوان وزیر اسکان رژیم صهیونیستی حضور یافت، اما در بهار 2004 از سمت خود استعفا داد.

در جریان انتخابات پارلمانی سال 2006 حزب اسرائیل خانه ما با به دست آوردن بیش از نیمی از آرای یهودیان مهاجر روسی به پنجمین حزب بزرگ پارلمانی اسرائیل مبدل شد و در انتخابات سال 2009 با کسب 15 کرسی سومین حزب پیروز در انتخابات بود. 

دو اصل اساسی مورد توجه این حزب این حزب، فراهم آوردن تمام امکانات اقتصادی – اجتماعی برای مهاجران تازه وارد به اسرائیل و نیز در پیش گرفتن سیاستی تند و افراطی در مذاکرات با فلسطینیان و کشورهای عرب است.

این حزب با آزادی بیان شخصیت‌های سیاسی عرب ساکن سرزمین‌های اشغالی به شدت مخالف است و بارها نمایندگان عرب پارلمان را «خائن» توصیف کرده است.

اسرائیل بیتنا مخالف هرگونه زندگی مسالمت‌آمیز یهودیان با اعراب و سلب تابعیت یهودی از اعراب 48 یعنی اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی و حتی بیرون راندن آنها از اسرائیل است. این حزب حتی منادی پاکسازی قومی و نژادی فلسطینیان است.

این حزب حتی ممنوعیت پخش اذان از بلندگوی‌های مساجد را هم در دوره پیشین کنست ارائه داد و در توجیه این طرح خود گفت که پخش اذان برای یهودیان آزار دهنده است.

متهم شدن رئیس حزب اسرائیل بیتنا

تنها چند ماه مانده به انتخابات سراسری در اسرائیل بود که دادگاه رژیم صهیونیستی به فساد سیاسی و اخلاقی متهم شد تا این موضوع وی را وادار به استعفا از سمت خود به عنوان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی کند.

در تازه‌ترین رسوایی لیبرمن منابع خبری اعلام کردند که آویگدور لیبرمن پس از تحقیقات طولانی مدت و بسیار به سوء استفاده از اعتماد دیگران متهم شده است.

پرونده لیبرمن به رسوایی مالی مربوط به یک دهه پیش بازمی‌گردد. لیبرمن در قضیه «زئیف بن آریه»، سفیر اسرائیل در بلاروس متهم به پولشویی و سوء استفاده از اعتماد دیگران شده است.

گفته شده است، در طول مدت زمانی بن آریه به عنوان سفیر رژیم صهیونیستی در بلاروس مشغول به کار بوده، لیبرمن در اکتبر 2008 توسط وی بر نسخه‌ای از تحقیقات و بازجویی‌های محرمانه‌ای که از بن آریه درباره پرونده‌ لیبرمن صورت گرفته بود، دست یافته است.

در آن زمان وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی با کمک وزارت دادگستری روسیه در حال تحقیق درباره حساب‌های بانکی لیبرمن در این کشور و سرمنشا آنها بود و در این رتباط از برخی افراد و شخصیت‌ها از جمله بن آریه بازجویی کرده بود.

لیبرمن در آن زمان به طور رسمی به پولشویی و اختلاس متهم شده بود و اثبات این اتهامات دست‌کم 10 سال زندان را برای وی به همراه داشت.

همچنین وی متهم به دریافت میلیون‌ها دلار از تجار و بازرگانان از طریق شرکت‌هایی که وجود خارجی نداشته‌اند نیز طی سال‌های 2001 تا 2008 می‌باشد.

وی در این میان گفته شده که از «مارتین شالو»، بازرگان یهودی الاصل اتریشی مبالغ هنگفتی را دریافت کرده است.

همچنین «یهودا فاینشتاین»، دادستان رژیم صهیونیستی لیبرمن را به تامین هزینه‌های مالی تبلیغات انتخاباتی خود از طریق غیر قانونی و شرکت‌هایی که وجود خارجی ندارند، متهم کرده است.

استعفای لیبرمن از سمت وزیری امور خارجه اسرائیل درحالی صورت گرفت که تنها چند روز دیگر به انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی باقی مانده بود و هم اکنون گفته می‌شود که محاکمه وی به بعد از انتخابات موکول شده است.

ائتلاف با لیکود

این حزب همان طور که در مطلب گذشته ذکر آن رفت، با حزب دست راستی لیکود جهت شرکت در انتخابات این دوره از کنست ائتلاف کرده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول