اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتخابات اسرائیل –۲۲

نگاهی به سیستم انتخابات پارلمانی اسرائیل

خبرگزاری فارس: انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی [اسرائیل] روز سه‌شنبه 22 ژانویه با حضور 5.5 میلیون شرکت‌کننده به صورتی فهرست‌های انتخاباتی برگزار می‌شود.

نگاهی به سیستم انتخابات پارلمانی اسرائیل

به گزارش خبرگزاری فارس، سه شنبه هفته آینده بیش از 5.5 میلیون رای ‌دهنده اسرائیلی پای بیش از ده‌ها هزار صندوق رای حضور می‌یابند تا 120 عضو کنست (پارلمان) این رژیم را انتخاب کنند.

این انتخابات را باید نوزدهمین دوره انتخابات سراسری اسرائیل از زمان شکل‌‌گیری این رژیم برشمرد. این انتخابات به صورت دادن رای مستقیم براساس سیستم نمایندگی نسبی – سراسری برگزار می‌شود.

به این ترتیب رای‌ دهندگان نظامی و غیرنظامی اسرائیلی آرا خود را به صندوق‌های رای خواهند ریخت که در تمام مراکز و مناطق از جمله مراکز اخذ رای عادی و بیمارستان‌ها و بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها دایر است.

کابینه رژیم صهیونیستی روز برگزاری انتخابات را روز تعطیل رسمی اعلام کرده است تا به این ترتیب رای دهندگان فرصت ریختن آرا خود در صندوق‌های رای را داشته باشند.

براساس قانون انتخابات اسرائیل هر اسرائیلی که سن 18 سال را داشته باشد ، می‌تواند در این انتخابات شرکت کند. انتخابات طی یک روز برگزار می‌‌شود و مراکز اخذ رای روز سه شنبه برابر با 22 ژانویه 2013 راس ساعت 7 صبح در‌های خود را به رای‌ دهندگان می‌گشایند و در ساعت 22 درهای حوزه‌های اخذ رای بسته خواهد شد.

براساس قانون انتخاباتی اسرائیل، هر رای دهنده رای خود را به صورت شخصی و مخفیانه و با ارائه یکی از مستندات اثبات کننده هویت خود مانند کارت شناسایی یا گذرنامه یا مجوز معتبر اقامت در اسرائیل، در صندوق خواهند انداخت.

شماری از احزاب اسرائیلی شرکت کننده در انتخابات پیش از ارائه فهرست نهایی خود برای شرکت در انتخابات سراسری، انتخاباتی مقدماتی را در داخل حزب خود برگزار می‌کنند تا نمایندگانی که بیشترین آرا در حزب را به دست آورده باشند، به فهرست نهایی حزب راه یابند. بالطبع اعضایی می‌توانند در انتخابات داخلی احزاب شرکت کنند که حداقل 21 سال داشته باشند.

در این انتخابات (انتخابات سراسری) که در آن رای دهندگان به فهرست حزبی و نه یک فرد خاص رای می‌دهند، هر حزب فهرستی از نامزدهای خود را ارائه می‌دهد که متشکل از چندین نامزد است. همچنین یک فهرست می‌تواند متشکل از ائتلاف چندین حزب باشد.

احزاب به شرطی می‌توانند در انتخابات سراسری اسرائیل شرکت کنند که موجودیت رژیم صهیونیستی به عنوان موجودیتی برای ملت یهودی و همچنین ماهیت و ساختار دمکراتیک رژیم را به رسمیت بشناسند.

پس از پایان انتخابات کار شمارش آرا آغاز خواهد شد تا طی آن هر فهرست انتخاباتی متناسب با آرایی که به دست آورده است بر شماری از کرسی‌های کنست دست یابد.

برای اینکه هر فهرست انتخاباتی بر یک کرسی در کنست دست یابد، باید که دست‌کم 2 درصد آرا را از آن خود کند که به اصطلاح به آن «نسبت قاطع» می‌گویند و هدف از این اقدام ممانعت از ورود جریان‌ها و جناح‌های سیاسی کوچک و خرده به کنست است که گفته می‌شود، موجب عدم ثبات سیاسی در کنست هستند.

قانون انتخابات پارلمانی اسرائیل اجازه ائتلاف فهرست‌های انتخاباتی را هم می‌دهد. به این ترتیب که دو فهرست انتخاباتی برای به دست آوردن کرسی‌های بیشتر در پارلمان با یکدیگر ائتلاف کنند. اما براساس قانون انتخابات اسرائیل این ائتلاف باید به صورت رسمی پیش از انتخابات صورت گرفته و به اطلاع عموم رسیده باشد.

پس از اعلام نتایج انتخابات کنست، رئیس رژیم صهیونیستی از رهبر حزبی که بیشترین آرا و بالطبع کرسی‌ها را در انتخابات به دست آورده است، می‌خواهد تا رایزنی‌های خود را با احزاب دیگر برای تشکیل کابینه ائتلافی آغاز کند.

در اسرائیل که تاکنون در آن قانونی تحت عنوان قانون اساسی به چشم نمی‌خورد، انتخابات کنست به طور معمول هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، اما کنست این اجازه را دارد تا با نظر اکثریت آرا خود را منحل کند و برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام را اعلام کند.

همچنین نخست وزیر کابینه رژیم صهیونیستی می‌تواند، توصیه‌های خود در خصوص برگزاری انتخابات زود هنگام و پیش از موعد را به رئیس رژیم صهیونیستی ارائه دهد که در صورت کسب موافقت رئیس رژیم صهیونیستی،‌ وی در این خصوص فرمانی مبنی بر برگزاری انتخابات زود هنگام و پیش از موعد را صادر می‌کند. اما در عین حال کنست می‌تواند با این اقدام رئیس رژیم اسرائیل مخالفت کند.

با وجودی که شرکت در انتخابات امری اجباری یا الزامی نیست، با این حال رژیم صهیونیستی، اسرائیلی را تشویق می‌کند که در انتخابات شرکت کنند و در این خصوص به در منازل تمام شهرک‌نشینان واجد شرایط سه هفته پیش از برگزاری انتخابات دعوتنامه شرکت در انتخابات ارسال می‌شود که در آن مراکز رای گیری و نزدیک‌ترین حوزه رای گیری برای آنها مشخص و توضیح داده شده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول