اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتخابات اسرائیل-5/ همزمان با احتمال تشکیل جبهه متحد چپگرایان-میانه‌رو

شکاف در اردوی راستگرایان/ ائتلاف لیبرمن-نتانیاهو پس از انتخابات جدا می‌شود

خبرگزاری فارس: «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» می‌گوید ائتلاف او و نتانیاهو تنها مختص انتخابات است و این دو حزب پس از انتخابات از هم جدا می‌شوند.

شکاف در اردوی راستگرایان/ ائتلاف لیبرمن-نتانیاهو پس از انتخابات جدا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»،‌ »آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» و نفر دوم لیست مشترک «لیکود-بیتنا» می‌گوید این دو حزب پس انتخابات از هم جدا خواهند شد.

وزیر خارجه مستعفی اسرائیل در گفتگو با هاآرتص گفته است بر اساس موافقتنامه‌ای که پنج هفته قبل بین این دو حزب امضا شده، نمایندگان دو حزب «لیکود» و «اسرائیل-بیتنا» در پارلمان اسرائیل (کنست) از هم جدا بوده و در زمان قانونگذاری نمایندگانی مستقل از هم خواهند بود.

برخلاف صحبت‌های لیبرمن که تأکید دارد ائتلاف ایجاد شده تنها برای انتخابات بوده است، توافقنامه‌ای که ائتلاف لیکود-بیتنا به کمیته انتخابات اسرائیل ارائه داده‌اند، تصریح کرده است که وضعیت دو حزب یک ماه پس از انتخابات معلوم می‌شود، اما به نظر می‌رسد لیبرمن برای اعلام جدایی از حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» عجله دارد و قصد ندارد زیاد این ائتلاف را طولانی کند.

صحبت‌های امروز لیبرمن با دو واکنش کاملا متفاوت از سوی دو تن از وزرای لیکودی کابینه اسرائیل مواجه شده است. هردوی این وزیر خواسته‌اند که نام آن‌ها فاش نشود. وزیر اول عضو حزب لیکود در مصاحبه با «هاآرتص» از این صحبت‌ها استقبال کرده و گفته است اختلافاتی بین لیکود و اسرائیل بیتنا وجود دارد و این موجب می‌شود دو حزب نتوانند در تمام مدت پارلمان نوزدهم در کنار هم بمانند.

اما از سویی یک وزیر دیگر کابینه رژیم‌صهیونیستی که او هم عضو حزب لیکود است، می‌گوید مشخص است که لیبرمن با این کار از لیکود سوءاستفاده کرده است. او می‌افزاید: در حال حاضر ائتلاف ما حدود 34 کرسی در کنست خواهد داشت. ما 6 کرسی از دست داده‌ایم و تنها 21 کرسی برای ما باقی مانده، در حالی که لیبرمن فقط 2 کرسی از دست داده و هنوز 12 کرسی دارد. برای هرکسی مثل روز روشن است که لیبرمن معامله بهتری کرده است.

صحبت‌های لیبرمن با واکنش رسمی حزب لیکود نیز مواجه شده است. دفتر حزب لیکود با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه آورده است: در توافقنامه‌ای که به کمیته مرکزی انتخابات ارسال شده، اعلام کرده‌ایم که تکلیف ادامه ائتلاف یا جدایی لیکود و اسرائیل بیتنا یک ماه پس از پایان انتخابات مشخص می‌شود. لیکود و اسرائیل بیتنا با هم در انتخابات شرکت می‌کنند و در کابینه نیز همکاری نزدیک و کاملی خواهند داشت و فعلا هیچ اتحادی شکسته نمی‌شود.

اختلافات در جبهه راستگرایان در حالی شروع به بروز کرده که در مقابل جبهه میانه‌روها و چپگرایان هرچند دیرهنگام اما تلاش خود برای تشکیل جبهه‌ای واحد علیه ائتلاف نتانیاهو و لیبرمن را آغاز کرده‌اند.

چهار حزب کارگر، «هاتنوعا»، «یش عاتید» و کادیما از جمله احزابی هستند که احتمال ائتلاف آن‌ها برای تشکیل جبهه متحد چپگرایان-میانه‌رو وجود دارد، که در این صورت ائتلاف لیکود-بیتنا که کرسی‌های زیادی در دو ماه گذشته از دست داده، با خطری جدی مواجه می‌شود.

اختلافات تنها به ائتلاف لیکود-بیتنا منحصر نیست و اتهامات مطرح‌شده علیه لیبرمن که وی را به کناره‌گیری از سمت وزارت خارجه واداشت، دستمایه‌ای برای بروز اختلافات داخلی در حزب «اسرائیل بیتنا» نیز شده است.

در همین راستا، روز گذشته «یاعیر شامیر» نفر چهارم لیست اسرائیل بیتنا در انتخابات سوم بهمن، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد اگر اتهامات لیبرمن به اثبات برسد، وی باید از رهبری حزب کناره‌گیری کند و سیاست را برای همیشه کنار بگذارد.

لیبرمن به فساد مالی و سو‌استفاده از اعتماد عمومی متهم شده و ادعانامه رسمی نیز علیه وی صادر شده است.

پارلمان اسرائیل مجموعا 120 کرسی دارد که 34 حزب مختلف اسرائیل روز 22 ژانویه (سوم بهمن) برای تصاحب این کرسی‌ها و به دست آوردن کابینه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول