اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجتمع بزرگ‌ترین گلخانه شمال‌غرب کشور:

تولید 400 تن خیار به صورت ارگانیک و محصول پاک

خبرگزاری فارس: رئیس مجتمع بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای شمال‌غرب کشور گفت: در مجتمع گلخانه‌ای آنقوتلار گرمی بیش از 400 تن خیار با کیفیت عالی و به صورت ارگانیک و پاک تولید و روانه بازار مصرف شده است.

تولید 400 تن خیار به صورت ارگانیک و محصول پاک

حجت سرداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت:‌ این مجتمع با همت مسئولان استانی و شهرستانی در 10 هکتار و با مساحت زیر کشت 50 هزار و 240 متر مربع به تعداد 17 واحد جداگانه در شش تیپ با تمام تجهیزات لازم گلخانه‌ای احداث شده و از دی ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: در این مجموعه که توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده است در گام اول کشت و تولید خیار به صورت ارگانیک مد نظر بوده و تولیدات این مجموعه نیز به بازارهای مصرف فرستاده شده است.

سرداری با یادآوری اینکه از زمان اجرای این طرح توسعه کشاورزی 60 نفر به صورت مستقیم اشتغال یافته‌اند، خاطر نشان کرد: سعی شده است تمام پرسنل و کارکنان این شهرک از نیروهای بومی و اهالی منطقه باشند تا بستر و زمینه اشتغال مولد برای آنها فراهم آید.

این مسئول بیان کرد: در دوره کشت محصولات متنوع با توجه به مطالعات و بررسی‌هایی که انجام شده است نوع محصول و همچنین توجه به آب، هوا و خاک مناسب مد نظر قرار گرفته و مقرر شده است 80 درصد محصولات زیر کشت این مجموعه به گوجه فرنگی اختصاص یافته و 20 درصد مابقی نیز به کشت خیار تخصیص یابد.

وی به صادرات محصولات این گلخانه اشاره کرد و ادامه داد: بعد از تأمین نیاز بازار داخلی مازاد محصول به کشورهای دیگر صادر می‌شود که در این زمینه با فعالان کشور گرجستان وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم محصولات تولید شده در این مجموعه را به آن کشور صادر کنیم.

رئیس مجتمع بزرگ‌ترین گلخانه شمال‌غرب کشور اضافه کرد: اخیراً جلسه‌ای را نیز با فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرمی داشتیم تا در مورد رفع مشکلات موجود گلخانه اقدام لازم را انجام دهند که با توجه و عنایت ویژه فرماندار مقرر شد تسهیلات کافی در جهت اصلاح خاک، آب و توسعه زراعی انجام شود.

سرداری گفت: با دریافت تسهیلات در اسرع وقت روند معیوب احتمالی اصلاح شد و قطعاً شاهد ارتقای کیفیت تولید محصولات این شهرک می‌باشیم.

وی افزود: تمام تجهیزات و سازه‌های گلخانه به جز هیتر 107 گانه آن و فن‌های تهویه ساخت کشور اسپانیا و شرکت انورکا بوده و تمام پوشش و سازه‌ها به صورت مطلوب و بهینه در احداث گلخانه به کار گرفته شده است.

سرداری تصریح کرد: گلخانه در شش تیپ با متراژ متفاوت احداث شده و پوشش سقفی دو جداره مجهز به پنجره‌های سطحی بغلی به صورت برقی تمام اتوماتیک است که در نوع خود از بهترین سازه‌ها به شمار می‌رود.

این مسئول خاطر نشان کرد: این گلخانه در سطح استان و شمال‌غرب کشور بزرگ‌ترین مجموعه تولیدکننده صیفی‌جات است که می‌تواند برای 7 هزار نفر کارشناس منطقه به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کند که هم اکنون سه نفر از اساتید مجرب دانشگاه‌های تبریز، تهران و اردبیل به صورت مشاوره‌ای در تولیدات این مجموعه و همچنین ارایه خدمات فنی، مهندسی یاریگر ما هستند.

این تولیدکننده نمونه گرمی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت، نیاز به مواد غذایی و تولیدات بخش کشاورزی بیشتر احساس می‌شود و قطعاً در آینده با نزدیک شدن بخش صنعت به کشاورزی می‌توان از ظرفیت‌های به وجود آمده استفاده کرد به طوریکه اشتغالزایی در این بخش 12 برابر سایر بخش‌ها است.

سرداری در پایان سخنان خود بیان کرد: بسیار خوشحال هستیم که همکاران شاغل شهرک گلخانه‌ای آنقوتلار گرمی در آینده‌ای نزدیک توان آن را دارند که خدمات فنی، مهندسی را به شکل همه‌جانبه صادر کرده و درآمدی را از این محل در منطقه و سطح استان شاهد باشیم.

انتهای پیام/62001/ی30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول