اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

باقی ماندن سم در خیار و کدو رد نمی‌شود/ راه‌اندازی کلینیک گیاه پزشکی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نظر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد باقی ماندن سم در خیار و کدوی تولید مازندران مورد تایید ما است.

باقی ماندن سم در خیار و کدو رد نمی‌شود/ راه‌اندازی کلینیک گیاه پزشکی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، رضا عظیمی صبح امروز در جمع خبرنگاران در مورد اظهار نظر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد اثبات وجود سم در محصولات جالیزی خیار و کدو در استان مازندران اظهار داشت: آمارها و اطلاعاتی که در کارگروه سلامت استان مازندران درباره وجود سم در محصولات جالیزی ارائه شد با همکاری معاونت حفظ نباتات بود و ارقام اعلام شده مورد تایید ما است.

وی تصریح کرد: خیار و کدو از محصولات حاشیه‌ای استان مازندارن به حساب می‌آید و این محصولات در زمین‌های کشاورزی زیر 10 هزار هکتار تولید می‌شود و جزء محصولات حاشیه‌ای در مازندران محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاروزی مازندران تاکید کرد: عمده محصولات تولیدی مازندران برنج، گندم و مرکبات است که پس از بررسی‌های انجام شده و طی دو سال ارزیابی سلامت برنج مازندران مورد تایید مسئولان قرار گرفت.

وی با اذعان به مصرف بیش از اندازه سم در خیار و توت فرنگی بیان داشت: برای کاهش مصرف سم در خیار و توت فرنگی نیز حمایت از کاشت ارگانیک انجام شد و محصولات ارگانیک تولیدی درآمد خوبی داشتند.

این مسئول با اشاره به شرجی بودن مازندران تصریح کرد: در قبل از انقلاب اعلام شده بود که در مازندران نباید خیار کاشته شود و تولید این محصول در سبد حمایتی ما قرار ندارد.

عظیمی اضافه کرد: هوای مازندران شرجی است و در هر نقطه که رطوبت بالا باشد قارچ زیاد است و کشاورزان خیار کار برای مبارزه با قارچ ناچار به استفاده از سم هستند.

وی در ادامه با اشاره به میزان سم مصرفی در مازندران بیان داشت: در 9 ماهه سال جاری تاکنون حدود 3 هزار و 400 تن سم در محصولات کشاورزی مازندران مورد استفاده قرار گرفت که حدود 2 هزار تن آن گرانول است که دارای ماده مؤثر 10 درصد است.

این مسئول سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: 2 هزار تن سم گرانول در برنج مصرف شد، وقتی مازندران بیشترین سطح تولیدات محصولات کشاورزی را دارد باید بیشترین سم مصرفی را نیز داشته باشد.

عظیمی تاکید کرد: استفاده از سم در محصولات کشاورزی را نباید رد کرد برای مبارزه با آفات ما نیاز به استفاده از سم داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه به سیاست‌های دولت برای کاهش سم اشاره کرد و گفت: برداشتن یارانه‌ها گام دولت برای کاهش استفاده از سموم بود که این موضوع نیز بارها مورد انتقاد کشاورزان قرار گرفت که بارها در رسانه‌ها نیز از ما در مورد دلیل برداشته شدن یارانه‌ها از سم نیز سئوال شد.

وی در ادامه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه برای تولید محصولات کشاروزی اشاره کرد و گفت: تحقیقات دانشگاهی برای اجرا فاصله‌ زیادی دارد.

عظیمی در ادامه تاکید کرد: تولید توت فرنگی در سبد حمایتی ما قرار دارد ولی خیار و کدو در سطح بسیار کمی کاشته می‌شود، اظهار نظر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد باقی مانده سم رد نمی‌شود ولی دولت برای کاهش مصرف سموم در محصولات کشاورزی برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

وی به بخشی از قانون برنامه پنجم دولت در مورد کاهش مصرف سم در محصولات کشاروزی اشاره کرد و گفت: استفاده از کود زیستی در دستور کار قرار گیرد و مدیریت تلفیقی تولید محصولات نیز در دستور کار قرار دارد و طبق برنامه باید حدود 25 درصد از زمین‌ها‌ی کشاورزی مازندران در پوشش تولید پاک قرار گیرند.

این مسئول در ادامه در مورد جهت‌گیری‌های سازمان جهاد کشاورزی برای مصرف کاهش سم بیان داشت: مصرف سم در محصولات کشاورزی مازندران در سال 90 حدود 10 درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دیگر برنامه راهبردی برای کاهش سم در محصولات کشاورزی مازندران را راه‌اندازی کلینیک‌های گیاه پزشکی در استان عنوان کرد و بیان داشت: سازمان نظام مهندسی مازندران از ما برای راه‌اندازی کلینیک گیاه پزشکی حدود دو ماه وقت خواست.

وی دیگر اقدامات برای کاهش سم در مازندران را برپایی کلاس‌های مدرسه در مزرعه عنوان کرد و گفت: عدم دسترسی به همه کشاورزان، کمبود نیروی انسانی و نداشتن امکانات در مرکز خدمات از مهمترین چالش‌های ما است.

عظیمی یادآور شد: در کنار عدم مصرف سم آفت‌ها را باید در نظر گرفت و برای آفت‌ها باید برنامه داشته باشیم و سمومی را در نظر بگیریم و باید روش‌های جایگزینی بیولوژیک ارائه دهیم.

وی در مورد مصرف سم در مناطق بالادست مازندران بیان داشت: در منطقه بالادست در حال حاضر تولید سیب مد نظر است ولی برای کاهش مصرف سم در خیار نیاز به برنامه مدیریت تلفیقی به صورت سند داریم.

انتهای پیام/86004/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول