اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط مرکز تحقیقات کشاورزی جیرفت

تأثیر مصرف کودهای آلی بر کیفیت خیار گلخانه‌ای بررسی شد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت ‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج گفت: در یک پروژه تحقیقاتی تأثیر مصرف بهینه کودهای آلی بر عملکرد و کیفیت خیار گلخانه‌ای در منطقه جیرفت مورد بررسی قرار گرفت.

تأثیر مصرف کودهای آلی بر کیفیت خیار گلخانه‌ای بررسی شد

سیدعلی غفاری‌نژاد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: کاشت خیار در منطقه جیرفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که هم از لحاظ میزان تولید و هم از نظر سطح زیر کاشت در کشور مقام اول را دارا است.

وی افزود: در حال حاضر سطح زیرکشت گلخانه‌های منطقه به بیش از یک‌هزار و 100 هکتار می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به تولید خارج از فصل این محصول و استعداد بالقوه منطقه از نظر مسائل اقلیمی و خاک و آب بر مقدار آن افزوده شود.

مجری طرح ادامه داد: در حال حاضر در گلخانه‌های منطقه تنها منبع کود آلی که به طور عمده مصرف می‌شود، کود مرغی است که با وجود اثرات مثبتی که در افزایش عملکرد و کیفیت محصول خیار گلخانه‌ای منطقه دارد، گران‌ترین نوع کود آلی در منطقه نیز محسوب می‌شود.

غفاری‌نژاد گفت: مصرف بیش از حد این کود توسط گلخانه‌داران منطقه منجر به افزایش سطح فسفر و شوری خاک شده و این شوری علاوه بر کاهش عملکرد سبب حساس شدن بوته به بیماری‌های قارچی نظیر لکه موجی و سفیدک دروغین می‌شود.

وی بیان داشت: به علاوه با شور شدن خاک در منطقه طوقه گیاه، شکاف‌هایی در این منطقه به وجود آمده و عوامل بیماری‌زای قارچی مثل پیتیوم و فیتوفترا و ... وارد گیاه شده و سبب بوته میری و بیماری‌های آوندی می‌شوند، بنابراین طرح حاضر به منظور یافتن بهترین منبع و سطح کود آلیبرای تولید حداکثر عملکرد کمی و کیفی خیار و یافتن جایگزین احتمالی برای کودهای مرغی در گلخانه‌های منطقه جیرفت به مرحله اجرا درآمد.

غفاری‌نژاد عنوان کرد: نتایج اجرای طرح نشان می‌دهد که منبع کود مرغی سبب افزایش معنی‌دار عملکرد نسبت به سایر منابع کودی شده است به طوری که استفاده از حداکثر 20 تن کود مرغی در هکتار سبب تولید حداکثر عملکرد خیار شده است و تأثیر آن بر طول بوته خیار مشابه تأثیر آن بر عملکرد بود.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج تصریح کرد: استفاده از مقادیر بیشتر کود آلی تأثیری بر افزایش عملکرد نداشته است و از سایر منابع کودی مثل کمپوست و کود گاوی نیز می‌توان در پرورش خیار گلخانه‌ای استفاده کرد.

انتهای پیام/2655/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول