اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

ترویج فرهنگ وقف ارتقای تفکر دینی را به دنبال دارد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ وقف ارتقای تفکر دینی را به دنبال دارد، گفت: شکوفایی دین در طول تاریخ به دلیل وقف بوده است.

ترویج فرهنگ وقف ارتقای تفکر دینی را به دنبال دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌‌‌الاسلام سید ضیاءالدین صالحی‌خوانساری در همایش یاوران وقف که با شعار «همه واقف باشیم» در سالن اجتماعات آستان مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین برگزار شد، بیان داشت: در وقف، مدیریت و سرمایه‌گذاری به صورت خصوصی صورت می‌گیرد ولی انتفاع به شکل عمومی است.

وی افزود: وقف یکی از کارهایی است که با هدف توزیع عادلانه ثروت در بین اقشار مختلف و بهره‌وری عادلانه از توانمندی جامعه صورت می‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهداف وقف در جامعه عنوان کرد: یکی از اهداف مهمی که وقف در جامعه دنبال می‌کند، برداشتن بسیاری از بارهایی است که بر روی دوش حاکمیت دینی و نظام اسلامی قرار گرفته است.

صالحی‌خوانساری افزود: وقف فرصتی ایجاد می‌کند تا مردم با هدف جلب رضای خداوند متعال با عنوان وقف در وادی خدمت‌رسانی به آحاد مردم جامعه در عرصه‌های مختلف وارد شوند.

وی اضافه کرد: هدف دیگر وقف، ایجاد استقلال برای افراد نیازمند جامعه است به طوری که نیازمندان جامعه با کمک اهالی وقف می‌توانند روی پای خود بایستند و هدف دیگر این صدقه جاریه، اشاعه جدی فرهنگ دین است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیتی که ائمه اطهار (ع) برای وقف قائل بودند، ابراز داشت: در طول دوران تاریخ اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، آنچه اسلام را حفظ کرد به ویژه در عرصه‌هایی که با تفکر شیعه مبارزه وجود داشت، وقف بود و اگر این مقوله مهم نبود، تفکر ناب شیعی زمین‌گیر می‌شد.

صالحی‌خوانساری به نقش وقف در پایداری و بقای تشیع اشاره کرد و افزود: وجود وقف و واقفان سبب شد که تشیع با بنیه مالی جدی بتواند با انحرافات و دشمنی‌ها مبارزه کند.

وی بیان کرد: اگر امروز انقلاب اسلامی و حکومت دینی در جامعه ما توانسته دوام و بقا داشته باشد نیز نتیجه کارهایی بوده که در حوزه‌های علمیه صورت گرفته است. این استاد دانشگاه ادامه داد: زیرا حوزه‌های علمیه نیز موقوفات مردم هستند بنابراین می‌توانیم انقلاب را محصول وقف بدانیم.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر نقش تأثیرگذار وقف در مبارزه با تفکرات انحرافی عنوان کرد: با توجه به اینکه در عصر حاضر دین اسلام از جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار شده است، به ابعاد آن دشمنان اسلام نیز بیش از پیش افزایش یافته‌اند.

صالحی‌خوانساری اذعان داشت: بنابراین برای اینکه بتوانیم در برابر تفکرات انحرافی راه جدی و ماندگاری را در پیش بگیریم، باید به عرصه وقف توجه بیشتری داشته باشیم و با برنامه‌ریزی دقیق در بخش‌های مختلف با هجمه‌های دشمنان مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام میلیاردها دلار برای زدودن تفکر و اندیشه دینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بیان داشت: بنابراین باید برای مقابله با دشمنان دین اسلام مبارزه کرد که این مبارزه نیز تنها بر عهده یک سازمان یا نهاد نیست.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که وقف مقدس‌ترین، ناب‌ترین و خالص‌ترین مرکز برای مقابله با تفکرات انحرافی و دشمنی‌های دینی است.

صالحی‌خوانساری یادآور شد: امروز جامعه و جوانان ما به شدت مورد تهدید جریانات انحرافی، مکتب‌های عرفانی جعلی، مکتب‌های کلامی و سیاسی جعلی هستند و باید در برابر آنها قیام کرد و هدف وقف نیز اشاعه فرهنگ دینی است.

وی با اشاره به ارزش معنوی وقف عنوان کرد: واقف تجلی اسماءالله است و اگر عنایات الهی به سبب ایمان در فکر و وجود انسان واقف، تجلی نکند، موفق به انجام این امر بزرگ و مقدس نمی‌شود و وقف مقدماتی دارد که ایمان به خدا، داشتن روحیه خدمت به جامعه، روحیه عطوفت، روحیه دوری از بخل و توجه به انفاق لازمه انجام وقف است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به انواع وقف افزود: با توجه به نگاه اسلام به مقوله وقف، حضرت علی (ع) انواع وقف را عمل کردند که می‌توان به وقف چاه آب و یا نخلستان برای آزاد کردن برده‌ها اشاره کرد، بنابراین لازم است وقف‌های جدید را گسترش دهیم و افراد در حوزه‌های مختلف اقدام به وقف کنند.

صالحی‌خوانساری خاطرنشان کرد: وقف می‌تواند در حوزه‌های صنعت، چاپ کتاب، افراد در راه مانده، تحصیل افراد مستعد، تأمین جهیزیه، ایجاد فضای تولید و کار برای نیازمندان و غیره صورت گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت وقف، واقفان بهترین افراد برای توسعه فرهنگ وقف هستند و می‌توانند در راستای توسعه این فرهنگ مقدس گام بردارند.

انتهای پیام/77001/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول