اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل:

پرونده سبلان در اولویت ثبت جهانی

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: پرونده کوه سبلان برای ثبت جهانی در اولویت یونسکو قرار گرفته و در این زمینه تلاش می‌شود تا این اثر طبیعی به عنوان دومین اثر استان اردبیل به ثبت جهانی برسد.

پرونده سبلان در اولویت ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اکبر فرهیخته عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات حوزه گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری شهرستان مشگین اظهار داشت: پرونده این اثر مراحل نهایی تحقیق و بررسی را سپری می‌کند و ما امیدواریم در سال‌های آینده این اثر طبیعی استان به ثبت جهانی رسیده تا بتوانیم از مزایای این ثبت جهانی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از آثار تاریخی استان اردبیل در فهرست یونسکو قرار گرفته و 860 اثر تاریخی، گردشگری و طبیعی این استان پرآوازه نیز به ثبت ملی رسیده است.

فرهیخته با یادآوری اینکه حدود 244 اثر از این تعداد متعلق به شهرستان مشگین است، خاطر نشان کرد: اخیراً پنج اثر میراث معنوی استان اردبیل به ثبت ملی رسید که از بین این آثار عاشورایی، عزاداری ایل شاهسون و همچنین آیین مذهبی شاخسی، واخسی از شهرستان مشگین‌شهر بوده است.

این مسئول از ثبت 20 اثر دیگر تا پایان امسال خبر داد و اضافه کرد: در تلاش هستیم تا این آثار در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود که چهار مورد آن مربوط به شهرستان مشگین است.

وی به ساماندهی بقعه شیخ حیدر و توجه جدی به ساماندهی قلعه‌های تاریخی نظیر کهنه قلعه و حفاری‌های اطراف شهر یری اشاره کرد و گفت: امیدواریم در کنار آنها حمام‌های تاریخی نیز در این شهرستان احیا و مرمت شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان مشگین‌شهر نیز از برگزاری همایش ملی گردشگری در این شهرستان اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و بیان کرد: این همایش که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، قرار است ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری مشگین‌شهر معرفی شده که دبیرخانه مربوط به این همایش فعالیتش را آغاز کرده است.

سید حمید عباداللهی افزود: مشگین‌شهر از توانمندی‌های منحصر به فردی در حوزه گردشگری و آثار تاریخی برخوردار است به طوریکه به نظر می‌رسد این سرمایه عظیم نظیر قلعه کهنه، حمام قدیمی عدل، بقعه شیخ حیدر، قلعه قهقهه و پارک جنگلی این شهر مکانی مناسب برای گردشگرانی باشد تا از این ظرفیت و توانمندی استفاده کنند.

مشگین‌شهر نیمه دوم اسفند میزبان یادواره 605 شهید والامقام

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سرپرست فرمانداری شهرستان مشگین‌شهر در جلسه گرامیداشت فرهنگ ایثار و شهادت در این شهرستان از برگزاری یادواره 605 شهید والامقام مشگین‌شهر در نیمه دوم اسفند ماه خبر داد.

عباداللهی تصریح کرد:‌ در این یادواره که با حضور مسئولان و مداحان کشوری برگزار می‌شود یاد و خاطره شهیدان والامقام به ویژه سردار رشید اسلام سید محمود بنی‌هاشم گرامی داشته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مشگین‌شهر با تقدیم بیش از 600 شهید نسبت به تعداد جمعیت شهرستان به عنوان نجف‌آباد ثانی لقب گرفته و نقش مهمی را در دوران جنگ تحمیلی داشته که گردان حضرت علی‌اصغر آن معروف است.

عباداللهی به تشکیل کمیته‌های مختلف فرهنگی، تبلیغی، تدارکات و پشتیبانی و چند کمیته دیگر اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری شب شعر، نمایشگاه، گلباران گلزار شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و شهدای گمنام از برنامه‌های ویژه این یادواره عظیم است.

انتهای پیام/62001/آ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول