اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داد

ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» شهر مراغه

خبرگزاری فارس: قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» شهر مراغه خبر داد.

ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» شهر مراغه

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه با اشاره به ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» در شهر مراغه، به عنوان یکی از هفت آیین عاشورایی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: طی این مراسم در صبح عاشورا، عزاداران حسینی شهر مراغه یکپارچه احرام پوش می‌شوند.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه عنوان کرد: موعد این آیین به عنوان یکی از رسم‌های منحصر به فرد آذربایجان‌شرقی، صبحگاه عاشورا است.

این مسئول در تشریح این آیین عاشورایی گفت: دسته‌جات سینه زن و عزادار قبل از طلوع آفتاب روز عاشورا، دسته دسته در حالی که کفن بر تن یا حوله‌ای به نشانه احرام پوشیده‌اند، به حسینیه حاج غفار مراغه می‌رسند.

محمدی ادامه داد: عزاداران بعد از ادای نماز صبحگاهی عاشورا، در حالی که صورت‌ها را گل و خاکستر مالیده‌اند با پای برهنه دو ردیف را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به نام این مراسم، یادآور شد: سردسته این هیئت ابتدا با لعنت گفتن بر ظالمان و آل یزیدیان و «بی شمار» گفتن دسته‌ها، جماعت را آماده می‌‌کند، سپس کم کم دعایی را با مضمون «الله، الله، حسینا واینا» یعنی (خدایا، خدایا، حسین کجاست؟) می‌خواند.

این مسئول تصریح کرد: مردم با هیجان همچون حرکت حرکت در صفا و مروه به جوشش درآمده و بر سر زنان عبارت «اللهم لبیک یا حسین» یعنی (حسین ما برای بیعت آماده ایم) را می‌خوانند.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه این مراسم با گردش در نقاط مختلف شهر تا حوالی ظهر ادامه می‌یابد، متذکر شد: در مسیر این دسته‌های عزاداری قربانی‌های بسیاری برای اطعام عزاداران ذبح می‌شود.

انتهای پیام/60007/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول