اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:

ثبت مشترک جهانی سبلان شایعه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ثبت مشترک سبلان در فهرست آثار جهانی مابین استان اردبیل و آذربایجان شرقی شایعه است و نباید در این زمینه اظهار نظری صورت بگیرد.

ثبت مشترک جهانی سبلان شایعه است

بهروز ندایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل و در پاسخ به شایعات مطرح شده در زمینه ثبت مشترک جهانی سبلان اظهار داشت: همان‌گونه که سبلان به نام استان اردبیل ثبت ملی شده و ابلاغیه آن نیز موجود است به همین صورت ثبت جهانی آن صورت می‌گیرد چرا که یونسکو بدون توجه به ثبت ملی آثار اقدام به ثبت جهانی آن نمی‌کند.

وی گفت: پرونده ثبت جهانی سبلان تشکیل شده و کارهای مقدماتی و تحقیقاتی آن نیز در این زمینه در حال انجام است و ما انتظار داریم تا دو سال آینده بتوانیم پرونده را تکمیل و برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کنیم.

این مسئول ادامه داد: اکثریت موقعیت این کوه در استان اردبیل واقع شده و تنها بخش غربی سبلان در محدوده آذربایجان شرقی است که شاید از این بابت برداشت‌های اشتباهی صورت می‌گیرد و برخی اظهار نظرهای غیر واقعی را شاهد هستیم.

ندایی بیان داشت: از دامنه‌های سبلان برای سکونت عشایر و همچنین ایجاد فضاهای تفریحی و گردشگری بیشترین بهره‌برداری را در استان اردبیل شاهد هستیم و به همین دلیل ضرورت دارد سبلان به مانند شیخ صفی‌الدین اردبیلی نمادی از این استان، ثبت جهانی شود تا به عنوان میراث گرانبهای جمهوری اسلامی ایران همیشه به یادگار بماند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل ادامه داد: در این ثبت جهانی قطعاً هیچ خلل و خدشه‌ای به وجود نمی‌آید و ما با تمام توان سعی خواهیم کرد اهداف و پیگیری‌های‌مان را به صورت جدی و با قوت تمام مورد پیگیری و هدفگذاری اصلی قرار دهیم.

اختصاص 300 میلیون تومان اعتبار برای پروژه شهر‌یری

وی به اعتبار 300 میلیون تومانی سال 91 برای ساماندهی منطقه شهر‌یری اشاره کرد و افزود: فونداسیون این منطقه اجرایی شده و از سهمیه امسال نیز قرار است به همان میزان سال 90 تامین اعتبار صورت بگیرد که تاکنون این اعتبار تخصیص نیافته است.

این مسئول بیان داشت: اگر اعتبار امسال که در تخصیص‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم به صورت کامل تامین شود سازه‌های فضایی منطقه شهر‌یری نصب شده و یک پوشش مناسبی را شاهد خواهیم بود.

ندایی ادامه داد: از سهمیه اعتباری ملی سال گذشته نیز رقم 300 میلیون تومان برای این اثر باستانی و پروژه تاریخی در نظر گرفته شده است.

دروازه‌های ورودی شهر اردبیل را میراث فرهنگی می‌سازد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل اظهار داشت: در زمان استانداری حقیقت‌پور قرار بود دروازه‌های ورودی شهر با اسماء متبرک ائمه اطهار و القاب حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) ساخته شود که در دو سال گذشته در اجرای آن تاخیر به وجود آمد.

وی اظهار داشت: قرار بود این دروازه‌ها با معماری ایرانی و اسلامی احداث شود که در این زمینه میراث فرهنگی در کنار شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی قرار است همکاری لازم را برای تامین اعتبار طراحی و اجرای آن انجام دهند.

این مسئول اضافه کرد: این طرح بلاتکلیف مانده بود که در نشست اخیر نماینده مردم اردبیل در مجلس با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی مورد پیگیری قرار گرفت تا تامین اعتبار صورت بگیرد.

ندایی بیان داشت: اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه دقیقاً مشخص نیست ولی قرار است به صورت نمادین دروازه ورودی شهر اردبیل از سمت آستارا اجرایی شود تا بتوانیم سه دروازه دیگر را با همین الگو و تامین اعتبار عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/62002/ج30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول