اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

ثبت ملی آیین‌های عاشورایی نقش مهمی در ترویج هنر بومی دارد

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت ملی 7 آیین عاشورایی آذربایجان‌شرقی گفت: ثبت ملی آیین‌های عاشورایی نقش موثر و قابل توجهی در ترویج هنر بومی کشورمان در آینده دارد.

ثبت ملی آیین‌های عاشورایی نقش مهمی در ترویج هنر بومی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمداسماعیل سعیدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ثبت ملی این آیین‌های عزاداری مذهبی کمک موثری به حفظ، ارتقا و توسعه سنت‌های پسندیده مناطق شهری و روستایی می‌کند.

وی آیین‌های عاشورایی را قدیمی‌ترین و با اصالت‌ترین آثار هنری این مرز و بوم خواند و گفت: مراسم عزاداری محرم به ویژه آیین‌های عاشورایی در آذربایجان‌شرقی از تنوع شکلی بالایی برخوردار است.

سعیدی خاطرنشان کرد: اهالی آذربایجان‌شرقی در ارتباط با ائمه بزرگوار، فرهنگ عاشورا و قیام امام

حسین (ع) آیین‌های ویژه و منحصر بفردی دارند که با تفاوت در فضای شهری و روستایی، بر زیبایی آنها افزوده شده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی مطالعه و آماده‌سازی پرونده آیین‌های عاشورایی را توسط میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی برای ثبت ملی، حرکتی ارزشمند خواند و اظهار امیدواری کرد، ثبت و جمع آوری انوع آیین های مذهبی و عاشورایی در هر قوم و منطقه از کشورمان علاوه بر آنکه تنوع این آیین‌ها را نشان می دهد حکایت از یکپارچگی و وحدت مردم مسلمان کشورمان نیز دارد.

سعیدی با اشاره به ثبت ملی آیین‌های عاشورایی شش شهرستان آذربایجان‌شرقی، اظهار امیدواری کرد، ظرفیت‌ها و منابع خوبی از آیین‌های عاشورایی در دیگر شهرها و روستاهای آذربایجان‌شرقی نیز وجود دارند که می‌توانند با مطالعه بیشتر برای معرفی در فهرست آثار ثبتی کشور قرار گیرند.

یادآور می شود، هفت پرونده آذربایجان شرقی از آیین های عزاداری شهرستان های تبریز، آذرشهر، مراغه، هریس، جلفا و عجب شیر در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور با موضوع بررسی پرونده‌های آیین‌های عاشورایی، تصویب و به ثبت رسید.

انتهای پیام/60002‌/ز20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول