به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، موسیقی عاشورایی ابرکوه چند روز گذشته به ثبت آثار معنوی ایران رسید. به خاطر آشنایی هموطنان با این نوای آیینی و در گفتگو با یک محقق، به بررسی گوشههایی از این موسیقی و اصلیترین قسمت آن یعنی" طبالی و طبال ها" پرداخته شده است.
حامد اکرمی که به تازگی لوح فشرده "پیشینه عزاداری در ابرکوه" را که حاصل 10 سال تلاش وی است، برای نخستین بار تهیه کرده و با استقبال مردم از این اثر روبهرو شده است، در مورد موضوع مورد بحث به خبرنگار فارس در ابرکوه گفت: محرم ابرکوه با موسیقی عاشورایی پیوندی ناگسستنی دارد و با وجود تغییراتی که بعضأ در نحوه برخی عزاداریها صورت گرفته است، طبلها، شیپورها و سنجها همچنان جزء لاینفک آیینهای عزاداری شهرستان به شمار میروند.
وی افزود: طبل زدن هنر خاصی میخواهد و بسیاری از طبالهای ابرکوه این هنر را از پدران خود به ارث بردهاند.
اکرمی عنوان کرد: امروزه چند نوع طبل در هیئتها زده میشود و برخی از این سبکها مانند زدن طبل "ورچین ورچین" به فراموشی سپرده شده است.
این محقق ابرکوهی عنوان کرد: طبالها بسته به اینکه در چه مکان و چه زمانی قرار میگیرند، چوبهای خود را بر روی طبل میکوبند که به آنها اشاره میکنیم.
طبل مجلسی: در این نوع طبل، چوبها سریعتر بر روی طبل زده میشود و به اصطلاح طبالها، "دست خود را ور نمیچینند" و بیشتر مواقع وقتی که وارد مجلسی میشوند از این نوع طبل استفاده میکنند.
طبل جنگی: این نوع طبل که بسیار تند زده میشود زمان مراسم تعزیه کاربرد دارد.
طبل ورچین ورچین: چوبها چند مرتبه با وقفهای بر روی طبل کوبیده میشود و این طبل هم برای آماده شدن زنجیر زنان زده میشود.
طبل تو دالانی: این طبل با سه ضربه زده میشود و زنجیر زنان زنجیر نمیزنند و یکی از کاربردهای این طبل، مواقعی است که هیئتها از محلهای به محل دیگر میروند.
وی افزود: طبلی که اغلب امروزه در ابرکوه زده میشود، اغلب با این آهنگها است: "مظلومم حسین، مظلوم حسین، مظلومم حسین، مظلوم حسین"، " شاه حسین، یا حسین، شاه" ،"حسین حسین حسین"، "عطشانم حسین عریانم حسین".
اکرمی گفت: در قدیم هنگامی که زنجیرزنان به مکان روضه خوانی میرسیدند، هرگز به آن محفل وارد نمیشدند تا اینکه مراسم روضه خوانی تمام و توسط روضهخوان گریزی زده شود، آنگاه زنجیر زنان شروع به عزاداری میکردند و وارد مجلس میشدند اما امروزه به علت جمعیت زیاد و برنامههای فشرده کمتر شاهد رعایت این گونه مسائل هستیم.
اکرمی عنوان کرد: در زمان رضا شاه به مدت یک تا دو سال، مراسم زنجیر زنی و طبل زدن در ابرکوه تعطیل شد و بعد از آن با همت جمعی،دوباره طبلزنی آغاز شد.
انتهای پیام/90003/غ30/ژ1001