اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موسیقی عزاداری ابرکوه ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: یک محقق گفت: موسیقی عاشورایی ابرکوه که به ثبت آثار معنوی و ملی رسیده است، جزء لاینفک عزاداری این شهرستان است.

موسیقی عزاداری ابرکوه ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، موسیقی عاشورایی ابرکوه چند روز گذشته به ثبت آثار معنوی ایران رسید. به خاطر آشنایی هموطنان با این نوای آیینی و در گفتگو با یک محقق، به بررسی گوشه‌هایی از این موسیقی و اصلی‌ترین قسمت آن یعنی" طبالی و طبال ها" پرداخته شده است.

حامد اکرمی که به تازگی لوح فشرده "پیشینه عزاداری در ابرکوه" را که حاصل 10 سال تلاش وی است، برای نخستین بار تهیه کرده و با استقبال مردم از این اثر روبه‌رو شده است، در مورد موضوع مورد بحث به خبرنگار فارس در ابرکوه گفت: محرم ابرکوه با موسیقی عاشورایی پیوندی ناگسستنی دارد و با وجود تغییراتی که بعضأ در نحوه برخی عزاداری‌ها صورت گرفته است، طبل‌ها، شیپورها و سنج‌ها همچنان جزء لاینفک آیین‌های عزاداری شهرستان به شمار می‌روند.

وی افزود: طبل زدن هنر خاصی می‌خواهد و بسیاری از طبال‌های ابرکوه این هنر را از پدران خود به ارث برده‌اند.

اکرمی عنوان کرد: امروزه چند نوع طبل در هیئت‌ها زده می‌شود و برخی از این سبک‌ها مانند زدن طبل "ورچین ورچین" به فراموشی سپرده شده است.

این محقق ابرکوهی عنوان کرد: طبال‌ها بسته به اینکه در چه مکان و چه زمانی قرار می‌گیرند، چوب‌های خود را بر روی طبل می‌کوبند که به آنها اشاره می‌کنیم.

طبل مجلسی: در این نوع طبل، چوب‌ها سریع‌تر بر روی طبل زده می‌شود و به اصطلاح طبال‌ها، "دست خود را ور نمی‌چینند" و بیشتر مواقع وقتی که وارد مجلسی می‌شوند از این نوع طبل استفاده می‌کنند.

طبل جنگی: این نوع طبل که بسیار تند زده می‌شود زمان مراسم تعزیه کاربرد دارد.

طبل ورچین ورچین: چوب‌ها چند مرتبه با وقفه‌ای بر روی طبل کوبیده می‌شود و این طبل هم برای آماده شدن زنجیر زنان زده می‌شود.

طبل تو دالانی: این طبل با سه ضربه زده می‌شود و زنجیر زنان زنجیر نمی‌زنند و یکی از کاربردهای این طبل، مواقعی است که هیئت‌ها از محله‌ای به محل دیگر می‌روند.

وی افزود: طبلی که اغلب امروزه در ابرکوه زده می‌شود، اغلب با این آهنگ‌ها است: "مظلومم حسین، مظلوم حسین، مظلومم حسین، مظلوم حسین"، " شاه حسین، یا حسین، شاه" ،"حسین حسین حسین"، "عطشانم حسین عریانم حسین".

اکرمی گفت: در قدیم هنگامی که زنجیرزنان به مکان روضه خوانی می‌رسیدند، هرگز به آن محفل وارد نمی‌شدند تا اینکه مراسم روضه خوانی تمام و توسط روضه‌خوان گریزی زده شود، آنگاه زنجیر زنان شروع به عزاداری می‌کردند و وارد مجلس می‌شدند اما امروزه به علت جمعیت زیاد و برنامه‌های فشرده کمتر شاهد رعایت این گونه مسائل هستیم.

اکرمی عنوان کرد: در زمان رضا شاه به مدت یک تا دو سال، مراسم زنجیر زنی و طبل زدن در ابرکوه تعطیل شد و بعد از آن با همت جمعی،دوباره طبل‌زنی آغاز شد.

انتهای پیام/90003/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول