اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم:

ثبت جهانی عهد‌نامه مالک اشتر در مراحل پایانی قرار دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: مدارک لازم برای ثبت جهانی عهد‌نامه مالک اشتر اوایل سال آینده به یونسکو ارسال می‌شود.

ثبت جهانی عهد‌نامه مالک اشتر در مراحل پایانی قرار دارد

 به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) علیرضا ارجمندی در دیدار با امام جمعه قم با اشاره به برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در ثبت برخی آثار اظهار داشت: از جمله این آثار، تعزیه در قم بود که در ماه گذشته ثبت شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ثبت جهانی عهد‌نامه مالک اشتر در یونسکو، بیان کرد:‌ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است فرمان حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر به عنوان منشور دولت‌مردان ثبت جهانی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی عهدنامه مالک اشتر به یونسکو در اوایل سال آینده افزود: در این راستا اقداماتی صورت گرفته و تشکیل پرونده آن در مراحل پایانی است تا با ثبت جهانی این عهد‌نامه، دنیا بتواند از غنای آن بهره‌مند شود.

وی در ادامه به برنامه‌ریزی صورت گرفته درباره ثبت جهانی شخصیت حضرت زهرا(س) به عنوان برترین بانوی جهان اشاره کرد و گفت: ثبت شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان بانوی برتر جهان، در مرحله مطالعات است.

ارجمندی افزود: متأسفانه با توجه به جایگاه و نقشی که این بانو در اسلام داشتند نام این بانو در مجامع مختلف مطرح نیست که با ثبت جهانی آن می‌توان شاهد بود که شخصیت این بانو به عنوان موضوع و فرصت مطالعاتی اندیشمندان مطرح شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت سوریه و خطراتی که ممکن است حرمین حضرت زینب کبری و حضرت رقیه(س) را تهدید کند، ادامه داد: با توجه به اینکه آثاری که ثبت جهانی می‌شوند، از مصونیت‌ها و حمایت‌های جهانی برخوردار می‌شوند، سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت این دو حرم شریف را ثبت جهانی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: بر اساس قوانین موجود، آثار به دو دلیل ثبت می‌شوند؛ نخست اینکه قدمت آن بالای 100 سال باشد و دیگر مکان رویداد است که در این راستا واقعه 15 خرداد نیز در دستور کار برای ثبت جهانی قرار دارد.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول