اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی گلستان خبر داد

ثبت 14 اثر معنوی گلستان در فهرست آثار ملی کشور

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: تاکنون 14 اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ثبت 14 اثر معنوی گلستان در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، حمید عمرانی‎رکاوندی با بیان اینکه 12 اثر دیگر از مواریث معنوی استان گلستان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد خواهد شد اظهار داشت: با توجه به اهمیت ثبت مواریث معنوی استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور، در هفتمین نشست شورای عالی ثبت کشور در استان سمنان که در بهمن ماه برگزار می‎شود، 12 اثر دیگر از این استان برای ثبت پیشنهاد می‎شود.

وی با اشاره به این آثار پیشنهادی افزود: ساخت دو تار ترکمن، جاجیم‎بافی گرگان، سوزن‎دوزی ترکمن، چادرشب‌بافی گرگان، خوراک سنتی ساک گرگان، نمدمالی ترکمن‎صحرا، قزاق‎دوزی، زین‎سازی اسب ترکمن و خوراک سنتی چکدرمه در ترکمن صحرا از جمله این آثار پیشنهادی است و سوارکاری سنتی ترکمن، مراسم قاشق‎زنی چهارشنبه‌سوری گرگان، شیرینی اوماج، نان خرمایی و زنجفیلی گرگان نیز از دیگر  آثار معنوی است که برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: هم‌اکنون در حال تکمیل پرونده‎های ثبت این آثار هستیم.

عمرانی‎رکاوندی همچنین خاطرنشان کرد: رقص خنجر، آیین آق‎قویون (63 سالگی)، موسیقی ترکمن، آیین پرخوانی، مولودی‎خوانی، پوشاک و پای‎پوش ترکمن، پوستین‎دوزی، فرش ترکمن، و طوق‎بندان گرگان، آیین دسته‎چوبی بافت قدیم گرگان و نخل پا روستای بالاجاده از جمله آثار معنوی ثبت شده در این استان هستند.

وی ابریشم‎بافی (به شماره548 )، زیورآلات ترکمن (به شماره 549)و مراسم چهل‎منبر (به شماره 550) را از دیگر آثار معنوی برشمرد که به تازگی شماره ثبت دریافت کرده‎اند.

عمرانی‎رکاوندی افزود: تاکنون 14 اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان اضافه کرد: در اجرای ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‎المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال 1384 هجری شمسی مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده 12 کنوانسیون فوق و مواد دو و سه بین نامه اجرایی قانون مذکور با رعایت مقررات آیین‎نامه اجرایی مذکور، آثار فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی کشور (فهرست نمونه و در خطر) به ثبت رسیده و از تاریخ ثبت هرگونه اقدام که منجر به حفظ و احیای اثر شود مورد تاکید است.

وی اظهار امیدواری کرد که با ثبت آثار معنوی و ناملموس فرهنگی این استان و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام‎های ارزنده‎ای برای حفظ این مواریث فرهنگی برداشته شود.

انتهای پیام/2307/و/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول