اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه خیرآباد:

سنت وقف به حیات اجتماعی طیب کمک می‌کند

خبرگزاری فارس: امام جمعه خیرآباد گفت: وقف از جمله سنت‌های حسنه اسلامی است و این سنت‌ها به حیات اجتماعی طیب، کمک شایانی می‌کند.

سنت وقف به حیات اجتماعی طیب کمک می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین جعفر محسن‌زاده ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه خیرآباد با بیان اینکه با دوری گزیدن از گناه نباید حتی فکر آن را به ذهن خطور داد، گفت: ارتکاب به گناه و تفکر آن دو وجه تمایز را شامل می‌شود که یکی ایجاد میدان ذهنی جهت پرداختن به خطاست و دیگری خود گناه است.

امام جمعه خیرآباد افزود: علاوه بر اینکه نباید مرتکب گناه شویم حتی باید مواظب باشیم تفکرمان در جهت گناه سوق پیدا نکند.

حجت‌الاسلام محسن‌زاده تأکید کرد: اگر فکر گناه کردید، نشاط عبادت و میل به عبادت و شوق به مناجات از شما گرفته خواهد شد.

امام جمعه خیرآباد با اشاره به روایتی از حضرت مسیح (ع) اظهار داشت: حضرت عیسی بن مریم (ع) خطاب به اصحاب خود گفت «حضرت موسی (ع) شما را امر کرده که زنا نکنید ولی من شما را فرمان می‌دهم حتی تصور زنا را هم نکنید چرا که همچون روشن کردن آتش خانه است، خانه را نمی‌سوزاند ولی دودش در و دیوار را سیاه می‌کند.»

وی در خصوص وجه دوم گناه گفت: فکر گناه در دل انسان ایجاد تصور گناه می‌کند و آنگاه تصمیم می‌گیرد آن را جزمی کند و وقتی تصمیم جزمی شد به دنبال گناه خواهد رفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن‌زاده اشاره داشت: اگر می‌خواهیم از اجر و قرب دنیوی و الهی برخوردار باشیم نباید ذهن و فکرمان را وارد گناه کنیم، چرا که به خطا رفتن منجر به خشم الهی می‌شود.

امام جمعه خیرآباد در خطبه‌های دوم به وصف پارسایان پرداخت و گفت: پارسایان دارای نشانه‌هایی از جمله نیرومندی در دین و دینداری هستند و از نشانه‌های پارسایان این است که در دینداری نیرومند عمل می‌کنند.

وی افزود: باید به فلسفه قوت در دینداری توجه ویژه‌ای داشت که می‌توان چندین معنی برای آن قائل شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن‌زاده ادامه داد: قوت یعنی زور، قدرت، طاقت، توان، نیرو و همچنین دین را می‌توان به کیش، آیین، راه و روش، قانون و اطاعت تعبیر کرد.

امام جمعه خیرآباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتابی از محمد عبدالله  دراز در خصوص دین گفت: دین علاقه ارتباطی است بین دو طرف که یکی از آنها با دیده تعظیم و احترام به طرف دیگر نگریسته که در برابر او خضوع و اطاعت است و هرگاه به طرف تعظیم توجه کنیم دین به معنای دستوری است که تنظیم کننده روابط و علاقه بین انسان و خداست.

وی سپس به معنای نیرومندی در دین پرداخته و اظهار داشت: نیرومندی در دین و دینداری این است که فرد هم باورش قوی و مستحکم و بدون تزلزل باشد و هم در عمل نشان دهد که به رهنمودهای دین پایبند و از استقامت و ثبات قدم بهره‌مند است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن‌زاده عنوان کرد: در این صورت می‌توان گفت، پارسایان هم در بعد اعتقادی نیرومندند و هم در بعد عمل و تعبد به دستورهای دین عمل می‌کنند.  

خطیب نماز جمعه خیرآباد سپس به سالرزو 17 دی ماه اشاره کرد و اظهار داشت: این روز مصادف است با کشف حجاب به دستور رضاخان پهلوی در سال 1314 که به بهانه وارد کردن تمدن دست به جنایتی زد که در تاریخ این عمل شقی جنایتکار برای همیشه به ثبت رسید.

وی افزود: می‌خواستند در آن زمانه به اصطلاح خودشان نیمی از جمعیت را فعال کنند ولی با اینکار وقیح و بی‌شرمانه، پا در راه نابودی عفت و عزت زن نهادند؛ هرچند افتخار زن ایرانی حجاب است و این نعمت برای همیشه با به ثمر رسیدن درخت پربار انقلاب برای همیشه جاودان شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن‌زاده ادامه داد: همگان براین امر مشرفند که عامل بدحجابی آفت تحصیلی، نگرانی، امراض روانی، امراض مقاربتی، ولخرجی، سقط جنین، فرار از خانه، اسراف، تجمل گرایی، بی‌بند و باری است و باید از کسانی که احیا کننده حجاب حضرت فاطمه (س) و حضرت زینت (س) هستند و با این کار قلب امام زمان (عج) را خشنود می‌کنند تقدیر کرد.

امام جمعه خیرآباد در ادامه به 21 دی ماه که مصادف است با روز وقف اشاره داشت و گفت: این روز با نام وقف نام‌گذاری شده و باید به نیت این چنین روز ارزنده‌ای افرادی که دارای تمکن مالی هستند وقف را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اظهار داشت : وقف از جمله سنت‌های حسنه اسلامی است و این سنت‌ها به حیات اجتماعی طیب، کمک شایانی می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن‌زاده اذعان داشت: با وجود وقف وقتی مردم خود را در رفع گرفتاری مستضعفان، ضعفا و مستمندان سهیم بدانند کارها اصلاح می‌شود و این سنت حسنه دینی یکی از کارسازترین و سالم‌ترین شیوه‌های است که تمکن مالی را به صورت احسانی ماندگار در خدمت جامعه قرار می‌دهد و اراده نیک آدمی را پس از طی دوران زندگی همچنان زنده و کار ساز نگه می‌دارد.

خطیب نماز جمعه خیرآباد ادامه داد : روز 21 دی ماه با سالروز شهادت دانشمند ایران اسلامی احمدی روشن متقارن شده است.

وی افزود: دشمنان و منافقان کوردل با این ترور به دنبال ضربه زدن به جهاد علمی این کشور بودند که به لطف خدا با ارتقای علمی که هر روز شاهد آن هستیم آب سردی بر روی آنها ریخته شد که باید یاد این شهید عزیز و همه شهدای گرانقدر هسته‌ای را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن‌زاده کسب و کار را به عنوان دیگر مورد مطرح شده ذکر کرد و گفت: نگاه اسلام به مساله کسب و کار نگاه رزق گونه است و باعث به هم ریختن تقسیم‌بندی غربی می‌شود.

امام جمعه خیرآباد اظهار داشت: ‌اسلام در این باره آنچه را که مورد تاکید قرار می‌دهد فقط مساله رزق و فقر است و بیان می‌کند که انسان باید به دنبال اموری باشد که روزی او را زیاد می‌کند و نه اموری که درآمد او را زیاد می‌کند، بنابراین وظیفه فرد شناخت موارد گسترش رزق است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن‌زاده در پایان سخنان خود گفت: ممکن است که فرد در انجام معامله‌ای به واسطه دروغ و یا فریب مالی را بدست آورد و تصور کند ثروتش افزایش پیدا کرده، حال آن که این معامله حرام بوده و رزق او کم خواهد شد و در نتیجه آن آرامش واقعی از زندگی او خارج می‌شود. 

انتهای پیام/2462/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول