اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس عقیدتی ـ سیاسی پادگان قهرمان همدان:

فرهنگ وقف باید احیا شود / لزوم ریشه‌یابی کمرنگ شدن وقف

خبرگزاری فارس: رئیس عقیدتی ـ سیاسی پادگان قهرمان همدان گفت: فرهنگ وقف باید مجدداً احیا شود و مردم به وقف اموال خود افتخار کنند.

فرهنگ وقف باید احیا شود / لزوم ریشه‌یابی کمرنگ شدن وقف

حجت‌الاسلام علی محمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به هفته وقف اظهار کرد: وقف، از قدیم‌الایام به صورت‌های مختلفی وجود داشته و حتی قبل از اسلام نیز در ادیان گذشته بوده است.

وی افزود: با ظهور اسلام این سنت حسنه شکل تازه‌ای به خود گرفت و با سفارش پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) این مهم به فرهنگ تبدیل شد.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی تیپ 316 زرهی پادگان قهرمان همدان با بیان اینکه وقف کردن در حقیقت احیای سنت نبوی و سیره معصومین (ع) است، تصریح کرد: این سنت حسنه در زمان‌های گذشته بیشتر انجام می‌شد و اکنون به خاطر بعضی مسائل کمرنگ‌تر شده است.

وی با اشاره به پایدار بودن و ماندگار بودن وقف یادآور شد: باید بیشتر در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و مردم را نسبت به وقف و مزایای آن آشنا کرد.

محمدی عنوان کرد: از مسائلی که باعث می‌شود شخص در این زمینه وارد نشود تغییر ذهنیت وی توسط وراث و توجه به مادیات است.

وی افزود: در زمان‌های گذشته این موضوع از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود به طوری که زمین‌های آبی و دیمی برخی از شهرها و روستاها به طور کامل وقف است.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی تیپ 316 زرهی پادگان قهرمان همدان بیان کرد: با توجه به موقوفاتی که در شهرهای قم، اصفهان و... در زمان گذشته بوده است باید این سئوال را از خود بپرسیم که آیا اکنون نیز مردم مانند گذشته برای وقف املاک و باغات خود برای امام زمان(عج) و کارهای خیر استقبال می‌کنند؟

وی با بیان اینکه بیشتر موقوفات ما حاصل گذشته است، گفت: اکنون مردم کمتر از این امر استقبال می‌کنند که باید به دنبال علل آن بود که چرا در گذشته که تبلیغاتی در این زمینه صورت نمی‌گرفت درصد موقوفات نسبت به حال که امکانات بیشتری برای تبلیغ وجود دارد بیشتر بوده است؟

محمدی بیان داشت: فرهنگ وقف باید مجدداً احیا شود و مردم به وقف اموال خود افتخار کنند که در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه فرهنگ وقف باید در جامعه نهادینه شود و مردم به ارزش واقعی وقف پی ببرند، ادامه داد: در گذشته توسط بزرگان و ائمه معصومینر(ع) ارزش وقف به خوبی برای مردم بیان می‌شد و شاید یکی از عواملی که باعث رشد وقف در جامعه آن دوره بوده منوط به همین مسئله می‌شود.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی تیپ 316 زرهی پادگان قهرمان همدان تصریح کرد: باید مردم را به این امر واقف کرد که وقف یک نوع باقیات‌الصالحات است و ثواب آن هم در دنیا و هم در آخرت نصیب آنها می‌شود و ماندگار است.

وی با بیان اینکه وقف تنها در ملک و زمین خلاصه نمی‌شود بلکه می‌توان عمل را نیز وقف کرد، گفت: برگزاری مراسم برای عزاداری ائمه معصومین (ع) که مردم سالانه در آن مکان برای عزاداری حضور یابند نمونه‌ای از این موارد است.

محمدی عنوان کرد: آموزش وقف در راستای فرهنگسازی این امر باید مد نظر قرار گیرد و هر کس در جایگاهی که می‌تواند در این زمینه فعالیت داشته باشد و پیشقدم شود.

وی ابراز داشت: روحانیان نیز باید مردم را با این سنت حسنه و مزایای آن که سرمایه‌ای دنیوی و اخروی محسوب می‌شود آشنا کنند.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی تیپ 316 زرهی پادگان قهرمان همدان با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج این امر خیر اضافه کرد: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در گسترش فرهنگ وقف در جامعه دارند که این مهم عزم همگانی را می‌طلبد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) مبنی بر اینکه «هر کس سرمایه زیادی داشته باشد نگهبانی می‌دهد و سرمایه‌اش را برای دیگران نگه می‌دارد» خاطرنشان کرد: چه بهتر که ما کاری کنیم که این سرمایه ماندگار شود زیرا وقف نمی‌میرد.

انتهای پیام/89006/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول