اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ترویج فرهنگ وقف نیازمند ورود آموزش و پرورش است

خبرگزاری فارس: آموزش و پرورش بیشترین ارتباط تربیتی را با فرزندان ایران‌زمین دارد بنابراین باید در راستای اشاعه فرهنگ وقف و آموزش آن از دوران خردسالی وارد کار شود.

ترویج فرهنگ وقف نیازمند ورود آموزش و پرورش است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، وقف‌ یکی از سنت‌های الهی است که در قرآن به آن بسیار سفارش شده و گسترش و اشاعه آن در جامعه نیز نه تنها اخلاق اسلامی را در بین مردم ترویج می‌دهد بلکه موجب تحولات چشمگیری در تمام عرصه‌ها می‌شود.

از آن جایی که یکی از شاکله‌های اصلی انسان‌سازی و اشاعه فرهنگ در بین جوانان و نوجوانان آموزش و پرورش است و در جامعه نقش پررنگ خود را در تمام حوزه‌ها نشان می‌دهد، باید در این زمینه نیز همت گماشته و وارد عرصه شود.

آموزش و پرورش بیشترین ارتباط تربیتی را با فرزندان ایران‌زمین دارد بنابراین باید در راستای اشاعه فرهنگ وقف و آموزش آن از دوران خردسالی وارد کار شود.

در رابطه با وقف و لزوم فرهنگ‌سازی آن در بین دانش‌آموزان نظرات کارشناسان تربیتی آموزش و پرورش را جویا شدیم که در نظرات آن‌ها را می‌خوانیم.

فرهنگ وقف در جامعه ما به درستی تبیین نشده است

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: وقف به عنوان یک سنت دینی و کار عام‌المنفعه است که در جامعه عمومی باید فرهنگ‌سازی شود.

علی مظاهری ادامه داد: بهترین بستر فرهنگ‌سازی در رابطه با هر موضوعی در جامعه آموزش و پرورش است که این مهم می‌تواند در قالب کتب درسی و طرح‌های ویژه عنوان شود.

وی بیان داشت: در رابطه با موضوع وقف و آموزش آن به دانش‌آموزان در لابه‌لای کتب درسی مباحثی عنوان شده که در کتب دینی و کتب علوم اجتماعی بر حسب مقاطع مختلف تحصیلی مطالبی عنوان شده تا دانش‌آموزان با فرهنگ وقف آشنا شوند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه ما از نتایج وقف بهره‌های زیادی بردیم، تصریح کرد: ورود وقف در مسائل عام‌المنفعه و تأمین امکانات و تجهیزات و اجرای کارهای فرهنگی باعث شده کیفیت کارها بالاتر رود.

وی ادامه داد: با برنامه‌ها و طرح‌های ویژه در مناسبت‌های خاص با برگزاری جلسات، نمایشگاه‌ها و مسابقات و همچنین بحث کتابخوانی و ...می‌توان فرهنگ وقف را به دانش‌آموزان ارائه و آموزش داد.

مظاهری بر فعالیت دستگاه‌های مختلف در راستای فرهنگسازی وقف گفت: فرهنگ وقف آن طور که باید در درون جامعه نهادینه نشده است و در این راستا نیازمند کار بیشتری هستیم.

آموزش و پرورش مبنای فرهنگ‌سازی در جامعه است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: وقف یک برنامه کلی برای آحاد مردم و به خصوص آموزش و پرورش است که باید توجه جدی به آن صورت بگیرد.

محمود نقوی با بیان اینکه در خصوص وقف و آموزش آن به دانش‌آموزان برنامه خاصی به طور ویژه نداریم، ادامه داد: وقف یکی از واژه‌های ارزشی دین اسلام است که افراد در زمان حیات خودشان یا بعد حیاتشان اموال خود را برای استفاده در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

وی تأکید کرد: وقف از موضوعاتی است که در ترویج تعلیم و تربیت و پیشبرد اهداف دانش‌آموزان برای فرهنگ‌سازی در آینده به ما کمک می‌کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش همدان ادامه داد: لزوم آشنایی دانش‌آموزان با مبحث وقف به تربیت برمی‌گردد چرا که وقف نیز یکی از بحث‌های تربیتی است و در هر بحث اجتماعی که می‌خواهیم بحث‌های ارزشی را جا بیندازیم باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، انفاق، وقف و ... ریشه در آموزش و پرورش دارد ولی باید ارتباط بسیار منسجمی بین ادارات مربوطه با آموزش و پرورش صورت بگیرد و تفاهمنامه‌های خوبی منعقد شود تا بتوانیم فرهنگ‌سازی درستی کنیم.

نقوی در ادامه سخنانش بیان داشت: مباحث مستقیمی در کتاب‌ها عنوان نشده است اما به صورت غیر مستقیم مباحث و موضوعات دینی در کتب درسی عنوان شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش همدان افزود: آموزش و پرورش مبنای فرهنگسازی در همه زمینه‌ها در جامعه است و همه این‌ها را باید از سنین خردسالی به نوجوانان و جوانان آموزش دهیم.

وی اذعان کرد: برای فرهنگسازی و پیشبرد اهداف در بین آحاد جامعه باید درصدی از اعتبارات فرهنگی کشور به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند چرا که مهم‌ترین نقطه برای بیان موضوعات و اشاعه آن در جامعه آموزش و پرورش است.

نقوی گفت: در پنج قرن گذشته اشتیاقی که به وقف داشته‌اند الان مشاهده نمی کنیم و این موضوع در حال حاضر بسیار کمرنگ شده است، پس باید مانع از گسترش این امر شد.

مباحث دینی در قالب طرح کرامت به دانش‌آموزان ابتدایی ارائه می‌شود

معاون آموزش ابتدایی استان همدان نیز در این زمینه اظهار داشت: بهترین زمان برای آموزش و بیان آموزه‌های دینی در دوره ابتدایی است که باید به آن و برنامه‌های مخصوص این دوره توجه جدی صورت بگیرد.

معصومه معصومیان بیان داشت: با توجه به شاکله شخصیت کودکان در دوره ابتدایی می‌توانیم مفاهیم و موضوعات را در قالب مباحث روانشناسی کودک به دوره‌های ابتدایی ارائه بدهیم.

وی عنوان کرد: رویکرد کتب جدیدالتعلیم توجه خاص به آموزه‌های دینی است که در بحث تحول بنیادین که از سال گذشته به صورت جدی آغاز شده آموزش در دوره‌های ابتدایی مبتنی بر فلسفه و آموزه‌های دینی و قرآن است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان در پایان سخنانش گفت: وقف و موضوعات مرتبط با آن در قالب برنامه‌های مختلف و آداب مهارت‌های زندگی کتاب طرح کرامت به دانش‌آموزان دوره ابتدایی آموزش داده می‌شود.

========

فاطمه جانی

انتهای پیام/89007/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول