اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

وقف به منفعت را به انتفاع تبدیل نمی‌کنیم/700 مورد نیت وقف وجود دارد

خبرگزاری فارس: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: ما وقف به منفعت را به انتفاع تبدیل نمی‌کنیم و هر مورد وقف را در همان نیت و طبق نظر واقف صرف و تبدیل به امور دیگری نمی‌کنیم.

وقف به منفعت را به انتفاع تبدیل نمی‌کنیم/700 مورد نیت وقف وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین اژدری ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، با اشاره به اینکه در آستانه هفته وقف قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: وقف یک سنت حسنه اسلامی است، اما در پیش از اسلام نیز وقف با عناوین مختلف وجود داشته و پس از ظهور اسلام عنوان وقف جدی‌تر شده است.

وی افزود: طبق نظر جابر بن عبدالله انصاری در زمان پیغمبر(ص) صحابه‌ای نبود که از خود وقفی به جای نگذارد و پس از پیغمبر(ص) نیز حضرت زهرا (س) آنچه به ایشان ارث رسیده بود را وقف و متولی آن را حضرت علی(ع)  قرار دادند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با تشریح روند وقف تا زمان ورود اسلام به ایران تصریح کرد: پس از ورود اسلام به ایران سنت حسنه وقف بین مردم رواج یافت، چنان‌که قدیمی‌ترین وقف اصفهان متعلق به فردی به نام قریشی و مربوط به هزار و 116 سال پیش است که هنوز به نظر طبق واقف اصلی عمل می‌شود.

وی ادامه داد: موقوفات اصفهان از زمان سلجوقیان و زندیان ادامه یافته و در زمان صفویان به اوج خود می‌رسد که بیشترین موقوفات اصفهان در این دوره خاص و مربوط به شاه عباس اول و دوم است.

اژدری با بیان اینکه در مقطعی برخی از موقوفات اصفهان از بین رفت، گفت: در سه زمان افغان‌ها، خشکسالی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران موقوفات اصفهان دچار خدشه شد.

وی گفت: 716  امام زاده در اصفهان داریم که بسیاری از این امام زادگان از نظر نسبی و سببی به اهل بیت(ع) برمی گردند و همین امام‌زادگان پایگاه بزرگی برای معارف دینی ایجاد کرده‌اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با تشریح روند فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه و وظایف محوله افزود: سازمان اوقاف در حال حاضر با چهار معاونت فعالیت می‌کند.

وی تاکید کرد: تغییر ساختارهای این سازمان با پیامدهای خوبی همراه بوده است، چنان‌که تشکیل معاونت امور فرهنگی و اقتصادی و بهره‌وری بسیار در امور اوقاف تأثیرگذار بوده است.

اژدری اضافه کرد: اکنون 41 هزار رقبه و 12 هزار موقوفه در اصفهان وجود دارد که بهره‌وری آنها باید به روز باشد.

وی در نمونه‌ای از به روز شدن موقوفات گفت: در میدان امام(ره) 600 مغازه موقوفه وجود دارد که زمانی سرقفلی به آنها داده شده، اما هنوز به روز نشده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر اجاره‌های دستی در اوقاف وجود ندارد و اجاره‌ها با حواله کرد بانکی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین اوقاف مشارکت  با بخش خصوصی و سرمایه گذاری در موقوفات دارد که بهترین تعاملات را  با سرمایه‌گذار انجام می‌دهد.

اژدری ادامه داد: در حال حاضر 700 نیت برای واقفان شناسایی شده که بسیاری از این نیات در مورد روضه‌خوانی برای امام حسین(ص) توسط بانیان خیر بوده است .

وی به برنامه‌های جانبی اوقاف اصفهان اشاره و اضافه کرد: در بحث امور فرهنگی و علوم قرآنی سال گذشته 7 هزار نفر در سطح استان اصفهان شرکت کردند که این مقدار در سال جاری به 250 هزار نفر رسید.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: مهم‌ترین مسئله روز اوقاف اکنون در بحث قراردادهای جدید با یک سری از موقوفات است، چرا که روند گذشته را ادامه و از موقوفات سوء استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما درصدد احیاء موقوفات گذشته هستیم تا از تعداد پرونده‌های دادگاهی که با موضوعات مختلف وقف تشکیل شده‌اند، کم کنیم.

اژدری افزود: در نظر بگیرید، به عنوان مثال یک زمین چهار هزار هکتاری که سال‌ها تعدادی از آن ارتزاق می‌کنند و پول وقف هم نمی‌دهند، در روند دادگاه‌ها چه مشکلاتی به وجود می‌آورند.: اکنون 90 درصد بیمارستان‌ها و 355 مدرسه شهر اصفهان موقوفه است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همچنین از تشکیل قرارگاه وقف جدید در موقوفات خبر داد و تصریح کرد: انسان‌های خیری که مالی را دارند و می‌خواهند وقف کنند، به این قرارگاه مراجعه کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به انواع موقوفات اشاره کرد و افزود: یکی از انواع وقف، وقف مشارکتی است که خانواده و یا فامیل یک مکانی را وقف می‌کنند که تولیت آن با یکی از اعضای وقف است.

اژدری وقف متصرفی و غیر متصرفی را دیگر از انواع وقف برشمرد و افزود: وقف غیر متصرفی تولیت با خود شخص یا نسل به نسل منتقل می‌شود.

وی یکی از نیازهای وقف مشارکتی را نیاز به مباحث قرآنی و ترویج قرآن عنوان کرد و گفت: در پرتو این موقوفات باید سایر علوم پژوهشی، علمی و بنیادی نیز شکل گیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در دو سال  اخیر درآمد اوقاف دو برابر شده است و این در حالی است که بدون اینکه یک سرقفلی به کسی دهیم، صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیشتر وقوف بر اساس مزایده جلو رفته است و نه بر اساس سفارشات، افزود: ما وقف به منفعت را به انتفاع تبدیل نمی‌کنیم و اگر زمینی برای اموری وقف شده باشد، در همان امور فعالیت کرده و تبدیل نمی‌کنیم.

اژدری همچنین به پیشرفت رضایت بخش مصلی اصفهان اشاره کرد و گفت: امید می‌رود تا چهار ماه نخست سال آینده نماز جمعه را بتوانیم در مصلی اصفهان برگزار کنیم.

انتهای پیام/63012/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول