اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه همدان تاکید کرد

ضرورت وقف برای حوزه‌های علمیه

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان گفت: باید رقبات و موقوفاتی را برای حوزه‌های علمیه وقف کرد چرا که نیازمند تربیت طلاب، اساتید و تربیت کادر علمی در حوزه‌ها هستیم.

ضرورت وقف برای حوزه‌های علمیه

آیت‌الله سید مصطفی موسوی‌ اصفهانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن گرامیداشت هفته وقف اظهار داشت: وقف از سنت‌های اسلامی مورد تأکید است و ائمه معصومین (ع) نیز موقوفاتی را وقف کرده‌اند و مسئله وقف در مسائل فقهی نیز در کتاب مستقل به نام وقف و احکام موقوفات، مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه گفت‌وگوی مشروح خبرگزاری فارس را با مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان می‌خوانید.

فارس: در زمینه وقف در اسلام توضیح دهید؟

موسوی ‌اصفهانی: وقف یکی از سنت‌های جاری در اسلام است و یکی از منافعی که امروز در امور خیر مصرف می‌شود مخصوصا قسمتی برای حوزه‌های علمیه، حوزه اباعبدالله (ع)، کارهای خیر هزینه می‌شود که از برکات وقف و موقوفات واقفان خیراندیش است.

فارس: نیاز ورود رسانه‌های جمعی به بحث وقف را بیان کنید؟

موسوی‌اصفهانی: این مهم نیازی شایان توجه و مهم است که بر این اساس امیدواریم موقوفات مختلف با کمک صدا و سیما شناسایی و معرفی شوند چرا که معرفی موقوفات و اثرات ارزنده وقف به نوبه خود سبب ترویج و اشاعه آن در سطح جامعه می‌شود.

فارس: به نظر شما نیاز امروز وقف در چه زمینه‌ای است؟

موسوی‌ اصفهانی: اگر افراد متمکن و ثروتمند بتوانند رقبات و موقوفاتی را برای برای حوزه‌های علمیه وقف کنند، شرایط خوبی خواهیم داشت چرا که نیاز شدید به تربیت طلاب، اساتید و تربیت کادر علمی در حوزه‌ها داریم که این هدف با توجه واقفان زودتر به انجام می‌رسد.

یکی از مسائل موثر در توسعه استان خصوصاً در بعد خیرات مبرات، دستگیری از مستضعفین و کمک به مراکز فرهنگی دینی، مسئله وقف است که باید مد نظر باشد.

فارس: تبیین و اطلاع‌رسانی در زمینه وقف چه نتیجه‌ای به دنبال دارد؟

موسوی ‌اصفهانی: این مسئله بسیار مهم است چرا که اگر بتوانیم سنت وقف را به خوبی در جامعه تبیین کنیم سبب رشد و پویایی آن در جامعه شده و به دنبال آن نیز باروری جامعه را شاهد خواهیم بود.

فارس: با توجه به هجمه دوران طاغوت به سنت وقف در این زمینه توضیحی دارید؟

موسوی ‌اصفهانی با بیان اینکه متأسفانه در زمان طاغوت یورشی به بحث وقف برده شد، گفت: قسمتی از موقوفات به مردم فروخته شد که با این پیشینه برخی نیات بر زمین ماند و برخی موقوفات از حالت وقفی بیرون آمد اگر چه قسمی از این املاک را سازمان اوقاف دوباره به حالت وقفیت بازگرداند.

وی افزود: در حال حاضر نیز باید تلاش شود موقوفاتی که از حالت وقفیت خارج شده‌اند، به عرصه وقف بازگردند.

فارس: در زمینه موقوفات شیخعلی‌خان زنگنه که از طرفی در زمینه حوزه‌های علمیه است توضیح دهید؟

موسوی‌ اصفهانی: این وقف ارزشمند حدود چهار قرن پیش توسط مرحوم شیخعلی خان زنگنه برای حوزه‌های علمیه وقف شده که بر این اساس درآمدهای آن برای حوزه‌های علمیه هزینه می‌شود و در این راستا نیز سالانه حدود 130 تا 150 نفر طلاب دراین مدارس آموزش می‌بینند و مسائل علمی و تربیتی می‌آموزند و قسمتی از مخارج مدرسه علمیه نیز در سایه موقوفات واقف بزرگوار است.

وی افزود: در وقفنامه موقوفات زنگنه ذکر شده که درآمد آن باید زیر نظر علمای شهر نظارت شود که بر این مبنا نیز بنده و امام جمعه همدان و یک نفر به عنوان ناظر شرعی بر این موقوفات نظارت می‌کنیم تا در زمینه هزینه در مورد طلاب، مدرسین، خدام، هزینه‌های آب، برق و گاز و مسائل تعمیرات و... هزینه شود.

فارس: با توجه به تأکید رهبری مبنی بر لزوم تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی نظر خود را در این زمینه بیان کنید؟

موسوی‌اصفهانی: این ایده بسیار مهم و کارگشایی است که چرا که امامزادگان حسینیه‌ها، تکایا و مراکز دیگری چون مساجد واقعاً باید به قطب فرهنگی فعال تبدیل شود.

فارس: آیا حوزه‌های علمیه نیز قطب‌های فرهنگی هستند؟

موسوی‌ اصفهانی: بله حوزه‌های علمیه نیز قطب فرهنگی اسلامی هستند چون طلبه‌ای که تربیت می‌شود بعداز گذران دوره‌های تحصیلی حوزه در سطوح مختلف، در جامعه حاضر شده و سنگرهای دینی، اعتقادی و علمی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه علمیه همدان تا پایه 10 داریم و تحصیل در خارج نیز در آستانه رسمی شدن است، گفت: کل طلاب خود یک قطب فرهنگی را اداره می‌کنند که بر این اساس این طلاب که اداره مسجد یا امامزاده‌ای را عهده‌دار می‌شوند دارای تغذیه فکری هستند و زمینه‌ساز ایجاد قطب فرهنگی.

فارس: شما عملکرد اوقاف و امور خیریه همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسوی ‌اصفهانی با بیان اینکه اوقاف از نظر شرعی اداره بسیار مهمی است، عنوان داشت: این اداره از آن جا که وظیفه عمل به نیات واقفان را دارد وظیفه‌ای بسیار سنگین دارد و مسئولیت حفظ، حراست و مسئولیت به کارگیری درآمدهای مشروع و کسب درآمدهای مشروع و نظارت بر هزینه‌کرد آن‌ها در مواردی که وقف شده را در وظایف کاری‌اش دارد.

وی ادامه داد: از آن جا که در زمان طاغوت اوقاف را از مسیر اصلی‌اش خارج کردند و عده‌ای سودجو با کمک طاغوت آمدند و اسناد اوقافی را به نام خود و اطرافیانشان مصادره کردند و پس از انقلاب نیز امام راحل فرمودند اسنادی که از فروش اوقاف صرف شده ملغی است اما تا این کار به صد در صد برسد و همه موقوفات قبل به حالت وقفی بازگردد کار بسیار مشکلی است.

فارس: نظر شما در این زمینه چیست؟

موسوی ‌اصفهانی با بیان اینکه هنوز هم برخی از موقوفات است که به راه وقف بازنگشته و مشکلات باقی است، تصریح کرد: به همین دلیل مردم نیز آن سابقه بد در زمان طاغوت را دیده‌اند و مقداری استقبال عمومی که باید نسبت به وقف باشد، کمتر است اما مردم ما نیز کم کم دارند به این نتیجه می‌رسند که در حال حاضر اوقاف زیر نظر نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف مسئله وقف را نظارت می‌کند.

وی افزود: مدیرکل اوقاف در هر استانی باید موقوفات را به همان روال شرعی و قانونی خود برگرداند چرا که با وجود زحمات کشیده شده اما هنوز به طور مطلوب این کار با این سابقه‌ای که در زمان طاغوت برای آن ایجاد شده، هنوز به حالت وقفی بازنگشته است.

فارس: سخن پایانی؟

موسوی ‌اصفهانی با بیان اینکه امیدواریم با فعالیت و پیگیری این کادر اوقاف و کمک قضات بتوانند وقف را به جایگاه خودش برگردانند، گفت: مثلاً بانک ملی میدان امام همدان که زمینش وقف امامزاده حسین (ع) فرزند امام علی‌النقی (ع) است سالیانی است که در کش و قوس همین مسئله گیر کرده و از طرفی می‌خواهند این زمین وقفی به وقفیت بازگردد چون حق وقف است و تصرف در وقف غصب محسوب می‌شود.

وی متذکر شد: همگامی در زمینه وقف مرهون نگاه همگان است و همه باید کمک کنیم تا حکم خدا در مملکت جاری شود چون مملکت جمهوری اسلامی است باید اسلام پیاده شود.

= = = = = =

زهرا مرادوند

انتهای پیام/89004/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول