اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل:

5 درصد بودجه عمومی کشور در اختیار مدیریت بحران است

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران اردبیل گفت: پنج درصد بودجه عمومی کشور در اختیار مدیریت بحران است.

5 درصد بودجه عمومی کشور در اختیار مدیریت بحران است

علی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: سال 87 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران به تصویب رسید و این سازمان در مناطق مختلف شکل گرفت تا در قالب آن بتوانیم خطرات و آسیب‌های مختلف را به حداقل برسانیم.

وی به تشکیل 14 کارگروه تخصصی و کمیته‌های زیر مجموعه‌ آنها اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین این کارگروه‌ها امداد و نجات و آموزش همگانی است که صدا و سیما مهم‌ترین رکن آن در امر اطلاع‌رسانی و جمعیت هلال احمر نیز به عنوان آموزش‌دهنده محسوب می‌شود.

این مسئول گفت: در تمامی این کارگروه‌ها راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و… عضو هستند و می‌کوشند با برنامه‌ریزی‌های دقیق و درست از آسیب‌ها و تهدیدها در مدیریت شایسته بحران جلوگیری کنند.

اسلامی ادامه داد: بر اساس چشم‌انداز 20 ساله و نگاه ویژه‌ای که مقام معظم رهبری به مهار بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی دارند، سالانه پنج درصد بودجه عمومی کشور که حدود 8 هزار میلیارد تومان است به سازمان مدیریت بحران اختصاص می‌یابد تا با تزریق آن بخش زیادی از فعالیت‌های خود را به سرانجام برساند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل انجام یک سری اقدامات را الزامی و قانونی توصیف کرد و گفت: رعایت نکات فنی در ساخت و سازها یکی از ضرورت‌ها است که در کنار آن باید آموزش‌ها مستمر و به صورت همگانی صورت بگیرد.

وی حفظ آمادگی لازم در مقابله با حوادثی همچون زلزله، ترویج و توسعه مبانی اعتقادی و همچنین بیمه کردن تجهیزات و امکانات را امری ضروری اعلام کرد و افزود: انتظار ما این است که تمام کشاورزان و ساکنین مناطق شهری و روستایی، منازل مسکونی و اراضی خود را بیمه کنند.

این مسئول بیان داشت: در زلزله بم بیش از 27 هزار نفر از هموطنان‌ جان باختند و 50 هزار نفر نیز مصدوم و مجروح شده و حدود 100 هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند.

اسلامی به زلزله‌های متعدد در مناطق مختلف کشورمان به عنوان یکی از مناطق زلزله‌خیز اشاره کرد و افزود: زلزله بم از حوادث تلخ و تاسف‌ باری بود که بعد از 40 روز تنها 30 درصد آواربرداری صورت گرفته بود اما در زلزله مردادماه امسال اهر، ورزقان و هریس تلاش نیروهای امدادگر سبب شد تا در کمتر از 12 ساعت کار امداد و نجات انجام و در دو سه روز اول آواربرداری صورت بگیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: کشورمان جزو کشورهای حادثه‌خیز و واقع شده در کمربندی زلزله جهان است به طوری که چهار نقطه از کشورمان آسیب‌پذیر به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: کمربندی چین‌خوردگی زاگرس در نواحی غرب و شمال غرب، منطقه البرز از قفقاز تا شمال خراسان، نواحی مرکزی تا شرق ایران و ناحیه آذربایجان به دلیل گسل فراوان و وجود کوه‌های آتشفشان همچون سهند و سبلان جزو مناطق زلزله‌خیز کشور به شمار می‌روند.

این مسئول بیان داشت: در یک قرن گذشته 85 زلزله مخرب در کشورمان رخ داده است که بیشترین خسارت در زلزله دامغان با 7.9 ریشتر به عنوان بزرگترین زلزله بوده که سبب مرگ 200 نفر از هموطنان‌مان شد.

اسلامی زلزله طبس را با 40 هزار کشته، بویین زهرا را با 12 هزار کشته و رودبار و منجیل را با 49 هزار کشته به همراه زلزله بم از مهیب‌ترین زلزله‌های کشور توصیف کرد و افزود: در استان اردبیل نیز زلزله 10 اسفند سال 75 بیش از 360 نفر کشته را به همراه داشته است.

انتهای پیام/62001/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول