اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمرانی استاندار گلستان:

گلستان از مستعدترین مناطق در زمینه غارهای کشف ‎شده است

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: گلستان یکی از مستعدترین مناطق کشور در زمینه کثرت غارهای کشف ‎شده است.

گلستان از مستعدترین مناطق در زمینه غارهای کشف ‎شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، عبدالرضا دادبود اظهار داشت: طبق آیین‎نامه هئیت وزیران مقرر شد کارگروه غارشناسی استان‎ها با هدف مدیریت، حفاظت و بهره‎برداری از غارهای کشور به طور مرتب تشکیل و در همین راستا کارگروه استانی نیز تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی‎های محققان مختلف، گزارش‎های تیم‎های فعال، شرایط منطقه‎ای و همچنین کثرت غارهای کشف‎ شده و پراکندگی آنها بدون شک می‎توان گفت گلستان یکی از مستعدترین مناطق کشور است.

معاون عمرانی استاندار گلستان ابراز داشت: اهمیت غارها از دیدگاه‎های مختلف دیرینه‎شناسی پارینه سنگی، باستان‌شناسی و موزه‎داری، هویت ملی، آب‎شناسی، مدیریت منابع آب، اقلیم‎شناسی، زمین‎شناسی، زیست‎شناسی، جذب توریست و اشتغالزایی، ورزشی و ماجراجویی قابل بررسی است که تشکیلات گسترده و ترکیب اعضای کارگروه غارشناسی استان، به خوبی گویای این موضوع است.

ضرورت تهیه و تدوین بانک اطلاعات غارهای گلستان

رئیس کارگروه استانی غارشناسی استان گلستان با تاکید بر تشکیل کمیته کارشناسی ذیل کارگروه استانی بیان داشت: در قدم اول، با توجه به توانمندی‎های مشخص شده استان، باید بانک اطلاعات و اطلس خوبی از غارهای استان به صورت کامل و جامع تهیه و تدوین شود.

دادبود اظهار امیدواری کرد: براساس این اطلس بتوانیم برنامه مدونی در آینده در زمینه حفاظت و بهره‎برداری از غارها تهیه کنیم تا براساس آن برنامه‎ریزی لازم برای دستیابی به اهداف مورد نظر و معرفی این ویژگی مهم برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری و جذب توریست داشته باشیم.

وی همچنین افزود: در حوزه غارشناسی باید فرآیند و سازوکارهای لازم و بهره‎گیری از ظرفیت بخش خصوصی تعریف و تدوین شود که از طریق یک سری گروه‎های خاص و علاقمندان مربوط به این بخش، سهولت دسترسی به آن صورت پذیرد. 

گلستان یکی از فعال‌ترین استان‎های کشور از نظر داشتن هیئت‎ها در زمینه غارنوردی است

معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: گلستان یکی از فعال‌ترین و پیشروترین استان‎های کشور از نظر داشتن هیئت‎ها در زمینه غارنوردی است که باید از این ظرفیت و توانایی به بهترین نحو استفاده شود.

از جمله مهمترین غارهای موجود در استان عبارتند از غار سُم در منطقه دوزین مینودشت، غار کیارام در منطقه گالیکش مینودشت، غار دیو سپید در منطقه شیرآباد خان‎ببین، غار پلنگ آرام در منطقه جعفرآباد گرگان، غار نیک در منطقه دوزین مینودشت و بسیاری از مجموعه غارهای متعدد دیگر که در حال اکتشاف و بررسی هستند.

نخستین جلسه کارگروه استانی غارشناسی با حضور معاون عمرانی استاندار، روسای دانشگاه‎ها، نماینده هیئت کوهنوردی استان و دیگر اعضای کارگروه در محل سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری گلستان برگزار شد.

انتهای پیام/2307/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول