اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمرانی استاندار گلستان:

استفاده از آب‎های نامتعارف از راه‎های توسعه کشاورزی و صنعتی است

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: استفاده از آب‌های نامتعارف یکی از راه‎های توسعه بخش کشاورزی و صنعتی استان به حساب می‎آید.

استفاده از آب‎های نامتعارف از راه‎های توسعه کشاورزی و صنعتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‎ای گلستان، عبدالرضا دادبود اظهار داشت: هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی فرصت مناسبی برای مرور و تاکید و هم‎اندیشی در مورد بلایای طبیعی نظیر سیل و خشکسالی و پایه و مبنای برنامه‎ریزی‎های بعدی در حوزه کاهش و پیشگیری است.

وی افزود: استفاده از آب‎های نامتعارف با توجه به محدودیت منابع آبی استان در مدیریت خشکسالی بسیار مؤثر و کارآمد است و استفاده از آب‎های نامتعارف یکی از راه‎های توسعه بخش کشاورزی و صنعتی استان به حساب می‎آید.

معاون عمرانی استاندار گلستان افزود: تلاش برای شناسایی منابع آب شور، لب شور و غیرمتعارف و برنامه‎ریزی برای بهره‎برداری صحیح از این منابع با لحاظ کردن مسائل بهداشتی و زیست‎محیطی امری مهم و ضروری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان همچنین در این جلسه با اشاره به اهداف این کارگاه گفت: با توجه به افزایش بی‎رویه جمعیت،محدود بودن و توزیع نامتناسب منابع آبی از لحاظ زمانی و مکانی و خشکسالی‎های متوالی، استفاده از آب‎های نامتعارف مانند پساب‎های تصفیه شده شهرها و شهرک‎های صنعتی نیاز ضروری استان گلستان است.

ایرج حیدریان ضمن اشاره به ضرورت استفاده اصولی از آب‎های نامتعارف به خصوص پساب‎ها افزود: پساب‎ها علاوه بر اینکه به عنوان یک منبع پایدار و مطمئن آب‎های بازیافتی به حساب می‎آیند استفاده اصولی از آنها باعث جلوگیری از آلودگی آب‎های سطحی و زیرزمینی و محیط‎زیست هم می‎شوند.

وی خاطر نشان کرد: طبق برنامه‎ریزی انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه میزان پساب‎های تصفیه شده شهری و صنعتی حدود 50 میلیون مترمکعب در سال خواهد بود که از آن می‎توان برای توسعه بخش کشاورزی و صنعت با رعایت مسائل زیست‎محیطی استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان با اشاره به برنامه‎ریزی و اقدامات انجام شده گفت: در راستای استفاده بهینه از منابع آب‎های نامتعارف شرکت آب منطقه‎ای گلستان انجام مطالعات استفاده از پساب‎های تصفیه شده شهرها، مطالعات امکان‎سنجی تامین آب کشاورزی و صنعت از منابع آب‎های شور و نامتعارف و انجام مطالعات زهکشی اراضی 280 هزار هکتاری شمال استان را در دستور کار خود دارد. 

گفتنی است در ادامه این کارگاه چند تن از پژوهشگران با ارائه مقاله به موضوعاتی از جمله مدیریت و بازچرخانی پساب تصفیه شده در شهر مشهد، پرورش آبزیان در آب‎های نامتعارف، استفاده پایدار از منابع آب و خاک شور استان گلستان و شورورزی، استفاده پایدار از منابع آب و خاک شور در کشاورزی پرداختند.

کارگاه هم‎اندیشی با عنوان" محدودیت منابع آب و ضرورت بهره‎برداری از آب‎های نامتعارف" با حضور عبدالرضا دادبود معاون عمرانی استاندار گلستان، رسول حسام مدیر کل مدیربت بحران استان گلستان و مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان و جمعی از اساتید و پژوهشگران و کارشناسان در گرگان برگزار شد.

انتهای پیام/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول