اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احمد توکلی در همایش تولید و جهاد اقتصادی در بیرجند-1:

سود 15 میلیارد دلاری عده‌ای از محل فروش ارز با نرخ مرجع

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سوءتدبیرهای مسئولان در اقتصاد کشور گفت: در جریان فروش ارز با نرخ مرجع 15 میلیارد دلار از جیب ملت به کیسه برخی افراد رفت.

سود 15 میلیارد دلاری عده‌ای از محل فروش ارز با نرخ مرجع

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، احمد توکلی دقایقی پیش در همایش تولید و جهاد اقتصادی در سلامت در سالن شهید رحیمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: وضعیت اقتصادی جامعه با برخی سوء تدبیرها بدتر شد به طوری که رشد تعداد جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری در چهار ماهه نخست امسال منفی شد.

وی سرمایه در گردش را مشکل عمده واحدهای تولیدی خواند و تاکید کرد: سوءتدبیرهای بخش کشاورزی نیز ضررهای زیادی به کشور وارد کرد که نمونه آن را می‌توانیم در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم و جریان قیمت شیر جستجو کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاهی دولت 64 بخشنامه ارزی صادر کرد، افزود: بالا و پایین شدن نرخ ارز ضربات بزرگی به اقتصاد زده و تقاضای سفته بازی، نااطمینانی ریسک و فرار سرمایه را بیشتر کرده و تولید و سرمایه‌گذاری را کم کرده است.

توکلی گفت: اثر رانتی این نوسانات با یک محاسبه سرانگشتی مشخص است به طوری که دولت اعلام کرده 24 میلیارد دلار ارز به قیمت مرجع فروخته و این یعنی 15 میلیارد دلار از جیب ملت به کیسه برخی افراد رفته است.

وی با بیان اینکه 130 میلیارد تومان در فروردین 90 چک برگشتی در کشور داشتیم، تصریح کرد: این رقم به 2 هزار و 300 میلیارد تومان در فروردین 91 رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بودجه دولت به جای کمک به رشد تولید و اشتغال به اتلاف منابع منجر می‌شود و تکیه بر ارز نفتی نیز در هفت سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

توکلی ترکیب و سطح بودجه را تورم‌زا و معارض با رشد و سرمایه‌گذاری دانست و تأکید کرد: نحوه تصمیم دولت و مجلس در باره بودجه عمرانی با قانون ناسازگار، غیرواقع بینانه و مغایر با مصالح کشور است.

وی اضافه کرد: متوسط استفاده از ارز به ازای هر ایرانی در زمان جنگ 608 دلار، در دوره سازندگی و اصلاحات 384 و 364 دلار و در دولت احمدی‌نژاد به 890 دلار رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار تجدیدنظر در بودجه 91 شد و بر تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به عنوان مرکز همفکری تأکید کرد.

توکلی تجدیدنظر در اجرای قانون هدفمندی را خواستار شد و از دولت و مجلس خواست اعتماد را به بازار برگردانند.

وی افزود: مجلس باید دولت را الزام به اجرای قانون کند و به جای تمرکز به تقنین به نظارت توجه کند.

ادامه دارد....

انتهای پیام/2248/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول