اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی:

ثبت آیین‌های عاشورایی نوعی خرافه‌زدایی است

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت آیین‌های اصیل عاشورایی نوعی خرافه‌زدایی است.

ثبت آیین‌های عاشورایی نوعی خرافه‌زدایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مسعود علویان‌صدر ظهر امروز در مراسم رونمایی از آیین‌های عاشورایی مردم مازندران که در دانشگاه نوشیروانی بابل با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: از مجموع 200 آیین عاشورایی که به دبیرخانه ارسال شد، 160 اثر به شورای سیاست‌گذاری ارجاع شد که از این میان 140 پرونده ثبت و ضبط شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد 20 اثر متعلق به مازندران است، خاطر نشان کرد: ارزش‌های معنوی در ایران از دیرباز توسط مردم مازندران، به عنوان یک اصالت فراموش نشده ثبت و ضبط شده است.

علویان‌صدر با اشاره به اینکه این ارزش‌ها در همه ابعاد زندگی مردم بروز و ظهور داشته است، یادآور شد: این ارزش‌ها در زندگی مردم انکارناپذیر و فراموش نشدنی است.

وی با بیان اینکه بیش از هزاران سال است که مردم ایران این ارزش‌ها را در فعالیت‌های خود جا دادند، افزود: مردم ما توانستند این ارزش‌های ماندگار اسلامی ایرانی را در جهان پایدار کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه آیین‌های عاشورا مسیرساز و هدایت‌کننده است، خاطر نشان کرد: این آیین‌ها نه تنها برای ما بلکه در جهان مسیر‌ساز و راهنما است.

معاون سازمان میراث فرهنگی با اعلام اینکه توانستیم 10 اثر را در حوزه میراث معنوی به ثبت جهانی برسانیم، یادآور شد: اصلی‌ترین این آیین‌ها تعزیه و آیین پهلوانی است.

وی گفت: این آیین‌ها میراث زنده و جاودانه بشری است که همواره توانسته پاسخگوی همه اقشار باشد.

علویان‌صدر با اشاره به اینکه مردمی بودن مهم‌ترین بخش این آیین‌ها است، تصریح کرد: به دنبال خرافه‌زدایی از مفاهیم عاشورایی بودیم تا بتوانیم آیین‌های ناب را معرفی کنیم.

انتهای پیام/86007/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول