اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای پنجمین بار

کنگره شعر عاشورایی شمال غرب کشور در اردبیل برگزار شد

خبرگزاری فارس: پنجمین شعر کنگره عاشورایی شمال غرب کشور با عنوان «مویه‌های غریبانه از شام غریبان تا اربعین حسینی» در اردبیل برگزار ‌شد.

کنگره شعر عاشورایی شمال غرب کشور در اردبیل برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در کنگره شعر عاشورایی شمال غرب کشور که میهمانانی از سایر استان‌ها، شعرا، مداحان و هیئت‌های مذهبی حضور داشتند، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در سالن ولایت اردبیل در خصوص برگزاری پنجمین کنگره شعر عاشورایی اظهار داشت: این برنامه ارزشی برای پنجمین بار به همت کانون فرهنگی تبلیغی مناجات، کانون مداحان و شعرای عاشورایی و آیینی اردبیل برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده به حضور پرشور و شکوه جوانان و شاعران پا به سن گذاشته در این کنگره اشاره کرد و گفت: بیش از 9 ماه است که با همراهی دست‌اندرکاران تلاش می‌کنیم تا این کنگره با ظرفیتی مناسب و با محوریت شعرهایی به زبان آذری برگزار شود که در مجموع استقبال شاعران استان‌های آذری‌نشین از این کنگره مناسب بوده است.

رئیس ستاد دبیرخانه کنگره شعر عاشورایی با بیان اینکه 400 اثر از استان‌های شمال غرب و آذری‌نشین کشور به این کنگره ارسال شده بود، افزود: اگر اشعار زبان فارسی و عربی را نیز به این کنگره اضافه می‌کردیم قطعاً دو برابر آثار فعلی اثر شعری ناب با موضوعیت حادثه کربلا و قیام امام حسین به دبیرخانه ارسال می‌شد.

این مسئول بیان داشت: این کنگره همزمان با ایام سوگواری و عزاداری حسینی و در اطاعت از منویات مقام معظم رهبری در پالایش و احصای اشعار نغز و پرمحتوا با محوریت عزاداری حسینی و ایام غریبانه اسرای کربلا برگزار ‌می‌شود.

وی افزود: سعی کردیم با همراهی داوران برجسته، اشعاری را انتخاب کنیم که از مضامین عالی و روایات صحیح و متقن برخوردار باشند و در این زمینه تلاش کردیم فراخوان کنگره را به اکثر استان‌های کشور ارسال کنیم.

ستوده با بر شمردن برخی از اهداف برگزاری این کنگره ابراز داشت: زمینه‌سازی برای شناسایی استعدادهای نهفته در ادبیات آیینی، برقراری ارتباط اهل قلم با تبلیغات مناسب، زمینه‌سازی برای تولید و تهیه منابع مورد نیاز شعرا و مداحان، فرهنگ‌سازی عزاداری اصیل و همچنین خودداری از برخی معایب و معاصی در عزاداری‌ها از جمله اهداف این کنگره است.

وی در خصوص داوری این دوره از کنگره شعر عاشورایی گفت: تمامی آثار ارسالی به دبیرخانه با پاک شدن نام شاعر و یا تخلص او با کد کامل بیش از دو ماه توسط داوران تراز اول کشور مورد بحث و بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت از بین 400 اثر ارسالی 40 اثر به عنوان اثر برتر انتخاب شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: از این بین 10 اثر به عنوان آثار برتر، پنج اثر به عنوان اثر برگزیده و قابل تجلیل، 10 اثر به عنوان آثار قابل تقدیر و 15 اثر نیز به عنوان آثار منتخب برای چاپ در کتاب کنگره برگزیده شد تا از 10 اثر برتر به شکل ویژه تجلیل شود.

ستوده در پایان اظهار داشت: امسال در یک رسم قابل تقدیر از 10 خادم حسینی و پیرغلام بی‌نام و نشان شهر نیز تجلیل شد تا در سال‌های آینده این فرهنگ‌سازی به شکل مطلوب صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که با شکوه و عظمت خاص در سالن ولایت اردبیل برگزار شد شعرای برگزیده اشعار خود را قرائت کرده و در رسای شهدای کربلا و اسرای دشت نینوا مراسم مداحی و عزاداری نیز برگزار شد.

انتهای پیام/62001/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول