اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل:

کنگره شاعر عاشورایی «انور» برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان و امام جمعه اردبیل گفت: سال آینده کنگره شاعر عاشورایی مرحوم انور با عظمت و شکوهی خاص در اردبیل برگزار می‌شود که شورای فرهنگ عمومی مصمم به تداوم این کار است.

کنگره شاعر عاشورایی «انور» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در کنگره عاشورایی شمال غرب کشور که در سالن ولایت اردبیل برگزار شد، از شعرا و مداحان به عنوان رکن شهر و نفس تاثیرگذار یاد کرد و انتقال پیام‌های ارزشی از سوی آنها را یک نقش بی‌بدیل توصیف کرد.

امام جمعه اردبیل اظهار داشت: شاعران و مداحان ما با نفس گرم خود در حقیقت احیای امر معصوم و ذکر اهل بیت می‌کنند.

وی بیان داشت: بصیرت و آگاهی جامعه ما بسته به اصالت پیام و اشعار و نقش آنها دارد چرا که شاعران می‌توانند با شعرهای ناب خود ذائقه‌ها را حلاوتی دوباره ببخشند.

عاملی گفت: شهر اردبیل و مردمان آن از دیرباز با عشق اهل بیت و معارف غنی و ارزشمند این حقیقت ناب آشنا شده و با آن پرورش یافتند به طوری که مادران این دیار با شیری که آمیخته با عشق حسینی بوده فرزندان خود را تغذیه کرده و به آنها شرف و مجد حسینی را آموزش دادند.

امام جمعه اردبیل از شاعران و مداحان خواست زیبایی‌های حکیمانه کربلا را به عنوان یک رسالت عظیم درست و حقیقی ترسیم کنند چرا که بر این حقیقت همگان و اذعان داریم شرف شعر در موضوع آن است و تمایز علوم نیز به خاطر موضوعات آن است.

وی از کربلا به عنوان فرهنگ اسماء و صفات الهی و مظهر عقلانیت یاد کرد و گفت: نباید احساس کنیم این حادثه حادثه‌ای احساسی و تصنعی است و شاعر و مداح بکوشد با این اسلوب شعر و مداحی کند، در حالی که فلسفه و پیام کربلا فلسفه و پیامی آشنا برای تربیت بشریت و رشد و نمو آن است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با تجلیل از شاعران برجسته دیار حسینی اردبیل نظیر تاج‌الشعرا یحیوی، منزوی و ده‌ها شاعر عاشورایی دیگر گفت: این شاعران امروز در قدرت و شناختی بی‌انتها تکثیر شده‌اند و در جای‌ جای جهان نام و آوازه‌ای از آنها را می‌شنویم.

عاملی بیان داشت: در پاسداشت این انسان‌های شایسته و فرهیخته شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصمیم گرفته هر ساله از یک شاعر فرهیخته این دیار تجلیل کند که سال آینده کنگره شاعر عاشورایی مرحوم انور در اردبیل برگزار خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل حضور جوانان و وارد شدن آنها به عرصه شعر و نقادی را ارزشمند توصیف کرد و گفت: حادثه کربلا حادثه‌ای عظیم و فرا شمول است که حتی امروز دشمنان ما نیز به این عرصه وارد شدند تا این حقیقت را دریابند که چرا حادثه عاشورا این همه طرفدار داشته و هویت آن ناشی از کدام امر است.

وی بیان داشت: زمانی که در کشور آلمان انسان‌های آزاده معترف هستند نباید یزدیان روزگار شیرخواره شش ماهه را به شهادت می‌رساندند، این را در حقیقت در نظام حقوقی و بین‌المللی خود تعرض به حقوق کودک می‌دانند و همیشه بر مظلومیت علی‌اصغر گریه و ناله می‌کنند.

امام جمعه اردبیل در ادامه ابراز داشت: امت پیامبر آن قدر در فاصله کوتاه رحلت نبی ‌مکرم اسلام با حادثه کربلا تنزل کرد که امام معصوم خود را به شهادت رساندند و بشریت را برای همیشه در سوگ و ماتم گذاشتند.

رهبریت صالح تجلی ارزشی‌ عاشوراست

عاملی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اولین چیزی که در این موضوع باید همه توجه کنیم اینکه امر الهی و ارزش‌های اصیل احیا شده و معنویت و نمادهای ارزشمند جلوه‌ای عکس پیدا نکند چرا که در روزگار یزید و بنی‌امیه جامعه به سمتی انحراف پیدا کرد که نشانه‌هایی از جاهلیت را می‌توان در آن مشاهده کرد.

وی به شناخت ارزش‌ها و احکام دین به عنوان عنصری در بلوغ بشریت یاد کرد و گفت: وظیفه ماست که جامعه حسینی و ارزش‌های آن را به صورت فردی و اجتماعی، تبلیغ، ترویج و همچنین معرفی کنیم چرا که رشد و نمود آن می‌تواند جامعه را از آسیب‌ها حفظ کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بر شمردن برخی عناصر و ویژگی‌های نهضت حسینی ابراز داشت: عدالت شاخصه و تراز نهضت عاشوراست چرا که امام حسین (ع) قصد نداشت با کسی مماشات و مسامحه کند.

امام جمعه اردبیل دومین ویژگی نهضت عاشورا را رهبریت صالح و سومین برجستگی را حریت و حفظ کرامت و صیادت بشری توصیف کرد و گفت: در حالی که بنی‌امیه سعی می‌کرد مبانی ظاهری را زنده کند و جامعه را به سمت یک سقوط اخلاقی سوق دهد امام حسین (ع) با نهضت تاریخی خود سبب شد فضای سالم تربیتی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: یقین داریم اگر ابن زیاد امام حسین (ع) را به تسلیم وا می‌داشت امت پیامبر و شیعیان تا آخر عمر ذلیل و خوار می‌شدند و عزت و فضیلتی برای آنها باقی نمی‌ماند.

عاملی با بیان اینکه در شش مورد رگ‌های عقلانیت حادثه کربلا را به صورت دقیق بازخوانی کردند، افزود: اینکه امام حسین (ع) می‌گوید شما نمی‌توانید بر عزت و مجد من غلبه کنید هرچند بر جسم چیره شوید و این نمود و نشانه‌ای از عقلانیت کربلاست.

وی مدرسه کربلا را مدرسه‌ای پر از مفاهیم ارزشی توصیف کرد و ابراز داشت: ما به هیئت‌های مذهبی و ریش‌سفیدان بار دیگر گوشزد می‌کنیم تا در عزاداری حسینی به سمت بدعت‌ها و حرکت‌های ناروا گرایش پیدا نکنند چرا که برای ما عیب است در عزای حسینی اسب‌سواری راه بیندازیم و با نماد صلیبی بکوشیم ارزش‌های کربلا را زیر سئوال ببریم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به ثبت ارزشمند آیین سنتی مذهبی طشت‌گذاری در اردبیل اشاره کرد و افزود: این برای ما افتخار است که در تجلیل از عاشورا و در شهر دورتموند آلمان 7 هزار نفر گرد هم آیند و در خصوص این واقعه عظیم بحث و گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عاملی در پایان سخنان خود اظهار داشت: یقین داشته باشیم که نهضت حسینی و آوازه و صولت آن دنیا را تسخیر کرده و بهتر است قدر این تراس ارزشمند را بدانیم.

انتهای پیام/62001/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول