اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با ایام عزاداری حسینی صورت گرفت

ثبت 6 آیین عاشورایی و تاسوعایی اردبیلی‌ها در میراث معنوی‌

خبرگزاری فارس: همزمان با ایام عزاداری حسینی و در نخستین روز ماه صفر شش آیین عاشورایی و تاسوعایی مردم اردبیل در فهرست آثار میراث معنوی و ارزشی به ثبت رسید.

ثبت 6 آیین عاشورایی و تاسوعایی اردبیلی‌ها در میراث معنوی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل عصر امروز در نشست معاونان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت: آیین‌های عاشورایی و تاسوعایی ثبت شده بسیاری در فهرست آثار میراث معنوی داریم که همیشه به آنها می‌بالیم.

بهروز ندایی افزود: یکی از این آیین‌ها که در فهرست آثار میراث معنوی به ثبت ملی رسیده آیین خاص اردبیلی‌ها در تاسوعا مربوط به «شام پایلاماخ» یا همان آیین شمع‌گذاری است که از بعد از ظهر تاسوعای حسینی دستجات در تمام سطوح شهر به حرکت در می‌آیند تا مراسم شمع‌گذاری در محلات شش‌گانه و مساجد اقماری آنها انجام شود.

وی تصریح کرد: مراسم شمع‌گذاری تابع و تحت نظارت و کنترل محلات شش‌گانه نیست بلکه تجمع مردم شمع‌گذار بیشتر در قالب افراد خانواده‌ها و هم محله‌ای‌ها تشکیل می‌شود و مسیرهای آن نیز در مسیر تعیین شده دهه محرم‌الحرام نیست بلکه هر کس که به 41 مسجد نزدیک به حوزه سکونتی خود مراجعه کند تا شمع‌ها را به طشت‌خانه مساجد بسپارد به نذر خود عمل کرده است.

ندایی دومین آیین را عزاداری بازار اردبیل اعلام کرد و افزود: این برنامه از دومین روز ماه محرم شروع می‌شود و تا روز هشتم محرم به صورت منسجم و به ترتیب از محله‌های نعمتی، اونچی میدان (گازوران)، عالی‌قاپو (دروازه)، چشمه‌باشی (سرچشمه) شروع می‌شود و با عزاداری محله‌های حیدری، پیرعبدالملک،‌ اوچدکان و طوی خاتمه می‌یابد.

این مسئول بیان کرد: هر محله دارای شعبه‌هایی (خولا) می‌باشد که هر کدام به ترتیب از جلوی مسجد خود به عزاداری پرداخته و در همان جا برنامه خود را ختم می‌کنند.

وی اضافه کرد: مراسم خاکسپاری شهدای کربلای روستای مجره شهرستان خلخال از دیگر آیین‌های عاشورایی و تاسوعایی ثبت شده ملی است که در این مراسم سعی می‌شود در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش آیین شبیه‌خوانی به عنوان دسته عزاداری بنی‌اسد با بیل و کلنگ چوبی اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل دیگر آیین ثبت شده را شهادت حضرت مسلم و آغاز عزاداری ماه محرم در اردبیل اعلام کرد و ادامه داد: در شهر اردبیل هشتم ذی‌حجه که مقارن با شب شهادت سفیر امام حسین (ع) مسلم‌ابن عقیل است شور و شوق عظیم تمامی مردم این شهر را فرا می‌گیرد.

ندایی گفت: علاوه بر مردمان اردبیل، از محلات و نقاط دیگر ایران و حتی اردبیلی‌ها و آذری زبان‌ها نیز که در کشورهای دیگر سکونت دارند، سعی می‌کنند خود را برای اجرا و شرکت در این مراسم برسانند.

وی افزود: در این روز تمامی شهر یکسره سیه‌پوش شده و مردان از بزرگ و کوچک، پیر و جوان در حالی که همگی پیراهن مشکی پوشیده و زنجیر در دست دارند به طور منظم در میدان عالی‌قاپوی اردبیل حاضر می‌شوند.

ندایی با یادآوری اینکه مراسم مذهبی شاخسی، واخسی شهرستان نیر نیز به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: در این مراسم نیز که از دهه سوم ذی‌حجه تا دهم محرم هر روز به هنگام غروب که شیپورچی دسته به شیپور خود می‌دمد، آغاز شده و دسته دسته جوان و نوجوان، کودک و ریش سفید عرض ارادتی به محضر امام حسین (ع) می‌کنند.

وی به ثبت عزاداری عشایر ایل شاهسون اردبیل نیز اشاره کرد و اظهار داشت: عزاداری ‌عشایر پرتوان شاهسون که دلاوری‌ها و شجاعت آنها در مقابله با هرگونه تجاوزی در سرحدات مرزی بارها به تثبیت رسیده با فرا رسیدن ماه محرم شور و حال خاصی دارد.

انتهای پیام/62006/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول