حجتالاسلام رضا برنجکار امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرا رسیدن روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: انقلاب اسلامی داعیه ایجاد یک تمدن جدید دارد و نمیخواهد از غرب و شرق تقلید کند بلکه میخواهد یک مدل زندگی جدید مبتنی بر اسلام را ترویج کند.
وی با اشاره به اینکه تمدنسازی مبتنی بر علوم و دانشها است، خاطرنشان کرد: علوم انسانی پایههای تمدن را تشکیل میدهد و علوم دیگر بر اساس پارادایمهای علوم انسانی شکل میگیرند.
رئیس پردیس قم دانشگاه تهران گفت: از آنجا که ما ادعای تمدن اسلامی را داریم باید این علوم را بر اساس اسلام شرح و بسط دهیم و از سوی دیگر متکفل مسائل مربوط به اسلام، حوزه علمیه است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین حوزه باید به دانشگاه کمک کند تا دانشگاه بتواند علوم انسانی اسلامی را تولید کند و پایههای تمدن اسلامی را بسازد و بدون همکاری حوزه و دانشگاه امکان تمدنسازی در دنیای امروز وجود ندارد.
برنجکار با اشاره به موانع این وحدت میان حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مهمترین مانع این است که حوزه میخواهد کار خودش را انجام داده و دانشگاه کار خود را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه این تمدنسازی هنوز برای حوزه و دانشگاه به خوبی تبیین نشده است، ادامه داد: قبل از انقلاب حوزه قدرتی نداشت و دانشگاه تابع تمدن غربی بود؛ در وضعیت جدید نیز که پس از انقلاب به وجود آمده، نیاز هست که دانشگاه و حوزه با یکدیگر هممسیر شوند اما چیزی که مشاهده میشود این است که هم حوزه و هم دانشگاه به آن وضعیت پیش از انقلاب عادت کردهاند و دلیلی برای تغییر فضای خود نمیبینند.
رئیس پردیس قم دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: امروز به حوزه که نگاه میکنیم، میبینیم در همان فضای پیش از انقلاب سیر میکند و تحولات بنیادین در آن اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: دانشگاه در راستای حرکتهای قبلی خود مسیرش را ادامه میدهد و اگر هم حرکتهایی در مسیر اسلامیسازی علوم شکل گرفته باشد، حرکتهای جزئی و حاشیهای است.
برنجکار با اشاره به اینکه مسئولان در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه و اسلامیسازی علوم تنها شعار میدهند، خاطرنشان کرد: اشکال اینجاست که هنوز برای شعارهای خود طراحی دقیقی انجام ندادهایم.
وی گفت: در حال حاضر کسی که در این وادی حرکت میکند، انگیزه فردی دارد و کسانی که باید در این زمینه وارد شده و این شعارها را عملیاتی کنند به حرف و سخن اکتفا کردهاند.
رئیس پردیس قم دانشگاه تهران تدوین قوانین، هنجارها و مشوقهایی که به صورت طرح عملیاتی جامع به حوزه و دانشگاه وارد میشود را لازمه موفقیت در این زمینه دانست.
وی با اشاره به اینکه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را از لایههای مختلف میتوان بررسی و نگاه کرد، گفت: از یک زاویه باید گفت وقتی دو مرکز علمی در کشور وجود دارد، باید این دو مرکز با یکدیگر همکاری داشته باشند چرا که هر دو با علم سر و کار دارند و هر دو بر افکار جامعه تأثیرگذار هستند و میتوانند از نقاط قوت یکدیگر بهره ببرند.
انتهای پیام/78006/ح/چ3000