اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران:

وحدت حوزه و دانشگاه لازمه تمدن‌سازی است

خبرگزاری فارس: رئیس پردیس قم دانشگاه تهران وحدت میان حوزه و دانشگاه را لازمه ساختن تمدن نوین اسلامی در دنیای امروز دانست.

وحدت حوزه و دانشگاه لازمه تمدن‌سازی است

حجت‌الاسلام رضا برنجکار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرا رسیدن روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: انقلاب اسلامی داعیه ایجاد یک تمدن جدید دارد و نمی‌خواهد از غرب و شرق تقلید کند بلکه می‌خواهد یک مدل زندگی جدید مبتنی بر اسلام را ترویج کند.

وی با اشاره به اینکه تمدن‌سازی مبتنی بر علوم و دانش‌ها است، خاطرنشان کرد: علوم انسانی پایه‌های تمدن را تشکیل می‌دهد و علوم دیگر بر اساس پارادایم‌های علوم انسانی شکل می‌گیرند.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران گفت: از آنجا که ما ادعای تمدن اسلامی را داریم باید این علوم را بر اساس اسلام شرح و بسط دهیم و از سوی دیگر متکفل مسائل مربوط به اسلام، حوزه علمیه است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین حوزه باید به دانشگاه کمک کند تا دانشگاه بتواند علوم انسانی اسلامی را تولید کند و پایه‌های تمدن اسلامی را بسازد و بدون همکاری حوزه و دانشگاه امکان تمدن‌سازی در دنیای امروز وجود ندارد.

برنجکار با اشاره به موانع این وحدت میان حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مهم‌ترین مانع این است که حوزه می‌خواهد کار خودش را انجام داده و دانشگاه کار خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه این تمدن‌سازی هنوز برای حوزه و دانشگاه به خوبی تبیین نشده است، ادامه داد: قبل از انقلاب حوزه قدرتی نداشت و دانشگاه تابع تمدن غربی بود؛ در وضعیت جدید نیز که پس از انقلاب به وجود آمده، نیاز هست که دانشگاه و حوزه با یکدیگر هم‌مسیر شوند اما چیزی که مشاهده می‌شود این است که هم حوزه و هم دانشگاه به آن وضعیت پیش از انقلاب عادت کرده‌اند و دلیلی برای تغییر فضای خود نمی‌بینند.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: امروز به حوزه که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در همان فضای پیش از انقلاب سیر می‌کند و تحولات بنیادین در آن اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: دانشگاه در راستای حرکت‌های قبلی خود مسیرش را ادامه می‌دهد و اگر هم حرکت‌هایی در مسیر اسلامی‌سازی علوم شکل گرفته باشد، حرکت‌های جزئی و حاشیه‌ای است.

برنجکار با اشاره به اینکه مسئولان در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه و اسلامی‌سازی علوم تنها شعار می‌دهند، خاطرنشان کرد: اشکال اینجاست که هنوز برای شعارهای خود طراحی دقیقی انجام نداده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر کسی که در این وادی حرکت می‌کند، انگیزه فردی دارد و کسانی که باید در این زمینه وارد شده و این شعارها را عملیاتی کنند به حرف و سخن اکتفا کرده‌اند.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران تدوین قوانین، هنجارها و مشوق‌هایی که به صورت طرح عملیاتی جامع به حوزه و دانشگاه وارد می‌شود را لازمه موفقیت در این زمینه دانست.

وی با اشاره به اینکه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را از لایه‌های مختلف می‌توان بررسی و نگاه کرد، گفت: از یک زاویه باید گفت وقتی دو مرکز علمی در کشور وجود دارد، باید این دو مرکز با یکدیگر همکاری داشته باشند چرا که هر دو با علم سر و کار دارند و هر دو بر افکار جامعه تأثیرگذار هستند و می‌توانند از نقاط قوت یکدیگر بهره ببرند.

انتهای پیام/78006/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول