اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مناظره ‌«وحدت حوزه و دانشگاه» ‌در گیلان

زیباکلام: وحدت بین حوزه و دانشگاه ‌ممکن نیست / دانشگاه متولی ‌سعادت جامعه نیست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: حوزه به دنبال تغییر و تحول و اصلاح و تربیت دانشگاه است.

زیباکلام: وحدت بین حوزه و دانشگاه ‌ممکن نیست / دانشگاه متولی ‌سعادت جامعه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، صادق زیباکلام در مناظره با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با موضوع «وحدت حوزه و دانشگاه» در تالار حکمت دانشگاه گیلان با بیان اینکه در اساس وحدت حوزه و دانشگاه چیزی بی‌مورد است، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها دارای دو کارکرد و هدف متفاوت هستند.

وی با اشاره به اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه مانند وحدت بین آتش‌نشانی و جنگل‌بانی ممکن نیست، گفت: برخی به دنبال این هستند تا بگویند دشمن به دنبال اختلاف بین حوزه و دانشگاه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با تصریح بر اینکه بر پایه مبانی ضرورتی برای وحدت بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد، افزود: حوزه و دانشگاه کارکردهای متفاوت دارند و دانشگاه متولی هدایت و سعادت جامعه نیست.

وی، وظیفه دانشگاه‌ها را افزایش سطح علمی در جامعه دانست و گفت: وظیفه حوزه‌های علمیه هدایت جامعه است و از نظر هستی‌شناسی بین حوزه و دانشگاه تفاوت زیادی وجود دارد.

زیباکلام نگاه دانشگاه به هستی را نگاه شک و تردید خواند و ابراز کرد: اساس کار حوزه‌های علمیه بر پایه یقین است اما در دانشگاه یقینی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حقیقت‌ مطلق در دانشگاه معنا ندارد، تصریح کرد: در علوم انسانی هر مکتب فکری به صورت نقد مورد مطالعه قرار می‌گیرد و نقاط ضعف و قوت آن بررسی می‌شود.

این استاد دانشگاه، به حضور برخی روحانی‌ در دانشگاه‌ها پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب برخی روحانیون به دانشگاه‌ها آمدند و در علوم انسانی به ویژه علوم سیاسی حضور پیدا کردند و مدرک‌هایی گرفتند که چیز عجیب و پیچیده‌ای نیست.

وی اضافه کرد: ممکن است در دوره‌ای مانند دوران انقلاب وحدتی بین حوزه و دانشگاه به دلیل اهداف سیاسی و برای مبارزه با رژیم شاه پیش آمده باشد و دلیل عدم وحدت بین حوزه و دانشگاه در شرایط کنونی وجود دو نوع جهان‌بینی در این دو نهاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، وظیفه دانشگاه را فهم طبیعت و هستی خواند و خاطرنشان کرد: کار حوزه‌ هدایت و نجات انسان‌هاست و تفاوت زیادی با هدف دانشگاه دارد.

وی افزود: دانشگاه با کوهی از مجهولات مواجه است و می‌خواهد اینها را در حوزه‌هایی مانند طبیعت، بیماری‌، رفتار انسان و در پیشرفت‌های علمی مورد بررسی قرار دهد.

زیباکلام با بیان اینکه دانشگاه ادعایی برای تغییر و تحول در حوزه‌ها ندارد، یادآور شد: حوزه‌ با نگاهی از بالا به پایین به دنبال تغییر و تحول، اصلاح و تربیت دانشگاه‌ است.

وی انتظار حوزه از دانشگاه را پذیرش تمام سخنان و نظریات مورد قبول آنها دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاهی که در برابر حکومت سر خم کند دانشگاه نیست.

انتهای پیام/2300/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول