اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار گلستان:

شهردار گرگان برای حکم مجتمع پرسپولیس اقدام عملی بکند + عکس

خبرگزاری فارس: کمیسیون ماده 100 شهرداری گرگان رای به تخریب مجتمع پرسپولیس جنب تپه نورالشهدا در ناهارخوران داده اما چرا این حکم اجرا نمی‎شود.

شهردار گرگان برای حکم مجتمع پرسپولیس اقدام عملی بکند + عکس

به گزارش خبرنگار فارس از گرگان، بیش یک ماه است که کمیسیون ماده 100 شهرداری گرگان رای به تخریب مجتمع پرسپولیس واقع در جنب تپه نورالشهدا ناهارخوران را داده، اما هنوز از اجرای حکم خبری نیست البته این حکم قبلاً سه بار صادر شده بود و هر دفعه بنا به دلایلی و با اعتراض مالک آن، مسکوت مانده بود.

مجتمع تفریحی پرسپولیس در منطقه ناهارخوران گرگان جنب تپه نورالشهدا و محل احداث پارک موزه دفاع مقدس گرگان قرار دارد.

 

 

 
هم‌اکنون برخی که خود را در جمع طرفداران دفاع از محیط زیست می‎دانند ساز مخالفت با ساختن این موزه را نوا کرده‎اند و به دنبال آن شبکه‎های ماهواره دشمنان به مخالفت با این پارک می‎پردازند اما در مقابل در خصوص ساخت این پروژه در دل جنگل حرفی به میان نمی‎آورند.

معاون استاندار گلستان: شهردار گرگان باید در اجرای این حکم اقدام کند

علیرضا جمشیدی معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در گرگان از چرایی عدم اجرای این حکم گفت: در این مورد شهردار گرگان باید اقدام عملی بکند به خاطر اینکه هم حکم بدوی صادر شده و هم حکم تجدید نظر و شهردار گرگان باید در اجرای این حکم اقدام کند.

در همین حال دادگاه جزایی هم طی نامه‌ای حدود 18 هزار و 560 مترمربع از اراضی اطراف تپه نورالشهدا که در اختیار افرادی خاص قرار گرفته بود را غصبی خواند و رای به برگشت این اراضی به منابع ملی با مدیریت اداره کل منابع طبیعی استان گلستان داد.

این در حالی است که مجتمع پرسپولیس هم از این 18 هزار و 560 مترمربع به شمار می‎رود و این مکان هر چه زودتر باید طی این حکم تخریب شود.

حال با توجه به اینکه هم کمیسیون ماده 100 شهرداری گرگان و هم دادگاه جزایی رای به تخریب این مجتمع داده‎اند چرا در اجرای این حکم تاخیر صورت می‎گیرد؟

فرماندار گرگان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در گرگان در این خصوص گفت: تشریفات اداری و حقوقی اجرای حکم دادگستری نیازمند طی یک پروسه زمانی است و قاعدتاً چون طرف مقابل این حکم را نپذیرفته حق اعتراض برای خود قایل است و تا این پرونده مجدداً بررسی شود روند اجرای حکم مقداری طولانی می‎شود.

فرماندار گرگان: مراجع ذیصلاح هر چه سریع‎تر اقدامات عملی را انجام دهند

حیدرعلی احمدی خاطرنشان کرد: زمانی که تشریفات اداری و مسیرهای حقوقی طی شود ما هم انتظار داریم مراجع ذی‌صلاح هر چه سریع‎تر در این زمینه اقدامات عملی را انجام دهند چراکه افزایش سرانه جنگل به بقای ناهارخوران کمک شایانی خواهد کرد.

اما از طرف دیگر مهدی به‎آبادی مالک مجتمع پرسپولیس معتقد است که تمامی مدارک و اسناد لازم را که نشان از مالکیت وی می‎دهد را داراست.

وی می‎گوید که قبل از تدفین شهدا در این مکان ساکن بوده و از جاده مالرو استفاده می‎کرده است.

اما مسئولان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس استان گلستان اعتقاد دارند از تپه نورالشهدا به طرف مجتمع پرسپولیس و زمین‎های اطراف راهی وجود ندارد و حکم دیوان عدالت اداری نیز بر این امر صحه می‎گذارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس استان گلستان نیز از عدم اجرای حکم تخریب مجتمع پرسپولیس اظهار تعجب می‎کند.

سیدابوالحسن میرکریمی اظهار داشت: تا به حال خلاهای قانونی برای تخریب این مجتمع وجود داشت اما حال که همه چیز از قانونی بودن احکام صادره حکایت دارد چرا این حکم اجرا نمی‎شود؟

این قصه هر چه که هست سر دراز دارد و به نظر می‎رسد این کشمکش چند ساله با احکام صادره جدید وارد فاز جدیدی شده است و شاید به زودی شاهد حوادث جدیدی در این منطقه از ناهارخوران باشیم.

پرونده مجتمع پرسپولیس در محاکم قضایی در حالی رسیدگی می‎شود که این مسئله به عنوان یک نمونه بارز از تخریب منابع طبیعی تاکنون یکبار هم از سوی به اصطلاح دوستداران طبیعت در نشریات زنجیره‎ای استان اشاره نشده است اما همین افراد در مخالفت با پارک موزه دفاع مقدس در چند متری این مجتمع بارها مطلب نوشته و فریاد وامصیبتای این افراد در دفاع از محیط زیست گوش فلک را کرده است.

 

 

کالبدشکافی مناقشه برای ساخت پارک موزه دفاع مقدس در منطقه نهارخوران گرگان در چند متری مجتمع پرسپولیس

مدتی است که مناقشه برای ساخت موزه دفاع مقدس در منطقه نهارخوران گلستان سخن محفل‎هاست و برخی که خود را در جمع طرفداران دفاع از محیط زیست می‎دانند علم مخالفت با ساختن این موزه را بلند کرده‎اند و در طرف دیگر عده‎ای قرار دارند که خود را طرفدار دفاع از فرهنگ ایثار و شهادت می‎دانند و اصرار برای اجرای این کار دارند.

هر کدام از این دو گروه منطق خاص خود را در این خصوص دارند، کسانی که برای ارزش‎ها به ساخت این مکان در این محل اقدام کرده‎اند، هدف از اینکار را در این می‎دانند که ارزش‎های دفاع مقدس و ساخت چنین موزه‎‎ای باید در مکانی قرار گیرد که مورد رفت و آمد مردم باشد و هدف از ساخت این موزه دفاع از ارزش‎ها و حفظ و پاسداری از آن برای نسلی است که در مرور زمان با فاصله گرفتن بیشتر از جنگ و دفاع مقدس با فرهنگ شهادت بیگانه می‎شوند.

این طرفداران دفاع مقدس این را هم بیان دارند که ساخت این بنا تنها در یک‌هزار متر از محدوده خواهد بود که در آن مکان هیچ پوشش درختی وجود نداشته و ما با این کار نفس درختی را نگرفته‎ایم.

اما طرفداران محیط زیست که بیشتر آنها در جناح اصلاح‎طلبان استان قرار دارند، معتقدند صحبت از پژمردن یک برگ نیست و با این کار جنگل به نابودی کشیده می‎شود، آنها معتقدند که حتی درختی نیز قطع نشود این خاکبرداری‎ها به منابع طبیعی لطمه وارد می‎کند.

همچنین چندی پیش نیز این مناقشه در صحن علنی شورا مطرح شد و مجریان طرح با اعضای شورا که اغلب آنها مخالف با ساخت این پارک موزه در آن محل هستند نظرات خود را بیان داشتند.

اما هر چه هست آنچه از این مناقشات بر می‎خواست، حاکی از این بود که برخی تنها نگران یک چیز هستند که با ساخت پارک موزه دفاع مقدس، مکان تفریحی نهارخوران نظامی شود!!! و بعد از آن دستگاه‎های اجرایی دیگر خواهان ساخت اماکن خود در آن محل باشند!

و اینجاست که می‎شود کمی تأمل کرد، کسانی که مسئله نظامی شدن منطقه را مطرح می‎سازند به نظر می‎رسد باید کسانی باشند که با این فرهنگ بیگانه و حتی به قول ابوالحسن میرکریمی مدیرکل حفظ و آثار دفاع مقدس استان گلستان در تقابل فرهنگ شهادت قرار دارند.

نهارخوران نفس ماست، یکی از بهترین جاذبه‎های تفریحی شهر ماست، اما این مکان سال‎هاست که مورد تاخت و تاز متجاوزگران بوده، کسانی که در محدوده جنگلی ساخت و ساز کرده‎اند و هزاران درخت را به زمین زده‎اند، نمی‎دانیم چطور شد که شریان هوای این عده قطع نشد!! و هیچ‌کس نتوانست آنها را بیرون سازد چون مجوز قانونی داشتند آن هم در عرصه منابع ملی!!!، حالا این مجوز از کجا آمده است این خود جای سوال است، مجتمع پرسپولیس و اماکن دیگر در کنار آن 18 هزار متر زمین نهارخوران را تشکیل می‎دهد.

حتی به گفته میرکریمی مدیرکل حفظ و آثار دفاع مقدس استان گلستان در آن مکان دامداری نیز وجود دارد که با وجود طرح خروج مسئله دام از اراضی ملی در این مکان دام‎ها از درختان جنگلی تغذیه می‎کنند، چه جالب است که صدایی برای این موضوع برخاسته نشده، اما چطور می‎شود که امروز صداها و فریادها برای ساخت موزه دفاع مقدس بلند شده و حتی تا شبکه ماهواره‎ای نیز رسیده است!!!

انتهای پیام/2307/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول