اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کاهش سن ازدواج در آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: کاهش سن ازدواج در آذربایجان غربی سبب بروز مشکلات روحی و روانی برای نوجوان می‌شود بلکه آسیب‌هایی برای جامعه نیز دارد.

کاهش سن ازدواج در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، 50 سال پیش دخترها در روستا قبل از اینکه به سن 12 سالگی برسند برای اینکه یک نان‌خور از خانواده کم شود شوهر داده می‌شدند و پسرها نیز برای اینکه کمکی برای اهل خانه بیاورند تا کمک‌ حال مادرانشان در آشپزی و سایر کارها از جمله کشاورزی و مرغداری باشند خیلی زودتر از اینکه پا به سن 20 سالگی بگذارند برای خود همسر برگزیده و داماد می‌شدند.

شاید ازدواج در آن روزگاران در سنین جوانی جزو آداب و سنن محسوب می‌شد و حتی اگر جوانان سن را فراتر از 20 می‌گذاشتند و هنوز در خانه پدری زندگی می‌کردند به ‌عنوان ننگ برای خانواده‌ها قلمداد می‌شدند، اما اکنون شرایط تفاوت بسیاری کرده و اتمام تحصیلات تکمیلی، آغاز کسب و کار و داشتن شرایط روحی و فکری برای پذیرش زندگی جدید به عنوان یکی از مهم‌ترین شرایط برای آغاز زندگی مشترک محسوب می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار مجدد است و سن ازدواج در برخی نقاط از جمله آذربایجان‌غربی از بیش از 20 سال به رقمی کمتر از 14 سال کاهش یافته است.

* کاهش سن ازدواج در آذربایجان غربی

مدیر کل ثبت احوال آذربایجان‌غربی ضمن تایید این عدد ابراز داشت: آخرین آمار در مورد ازدواج حکایت از آغاز زندگی زناشویی هزار و 488 دختر 10 تا 14 سال و 52 پسر زیر 15 سال دارد که رقمی تکان‌دهنده است.

محمد جوان همچنین از ثبت ازدواج 13 دختر زیر 10 سال در آذربایجان‌غربی در سال جاری خبر داد و افزود: بیش‌تر این ازدواج‌ها در بین خانواده‌های اهل تسنن و ساکنان نوار مرزی شکل می‌گیرد که باید به لحاظ فرهنگی و جلوگیری از ادامه این روند برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تمام ازدواج‌ها با اخذ حکم رشد از سوی دفاتر رسمی به ثبت می‌رسد، تاکید کرد: هیچ ازدواجی بدون اجرایی شدن موارد مذکور توسط اداره ثبت‌احوال به ثبت نمی‌رسد.

جوان در ارتباط با پیامدهای منفی ازدواج‌های زودهنگام که اغلب ریشه در سنت ساکنان برخی مناطق استان دارد، گفت: دستگاه‌های متولی قانون باید برای جلوگیری از این موضوع با جدیت وارد عمل شوند چرا که نوجوانان در این سن به جای اتخاذ تصمیمی منطقی از روی هیجان اقدام کرده و ممکن است با روبه‌رو شدن با مشکلات زندگی و از بین رفتن هیجانی که دلیل انتخابشان شده از انتخاب و عمل خود پشیمان شوند.

* ازدواج نوجوانان یکی از آسیب‌زاترین اشکال ازدواج است

راضیه یارعلی استاد دانشگاه ارومیه و جامعه‌شناس در این ارتباط با بیان اینکه ازدواج نوجوانان یکی از آسیب‌زاترین اشکال ازدواج است گفت: از آن‌جا که این افراد خودشان تصمیم گیرنده نیستند بعد از ازدواج فکر می‌کنند که قربانی نظرات دیگران شده‌اند و اغلب برای حفظ زندگی خود انگیزه لازم را ندارند.

وی آغاز زندگی مشترک بین دو جوان را نیازمند داشتن رشد جسمی، روانی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: برای یک ازدواج موفق، آمادگی زیستی، روانی، مادی و اجتماعی بسیار ضروری است اما افرادی که با سن کم اقدام به انجام این سنت کرده و یا از سوی خانواده‌ها مجبور به ازدواج می‌شوند شرایط لازم برای پذیرش زندگی مشترک را ندارند که عواقب آن نه‌تنها خانواده بلکه جامعه را نیز متشنج می‌کند.

یارعلی، سن مناسب ازدواج را برای دختران 18 تا 24 سال و برای پسران 24 تا 28 سال دانست و افزود: نزدیک به 80 درصد ازدواج‌ها از انگیزه‌های غلط و خودخواهانه نشأت می‌گیرد که فشار اطرافیان، رهایی از تنهایی و افسردگی، فرار از رشد و بالندگی، پر کردن خلأ احساسی و معنوی، پذیرش اجتماعی، تأمین مخارج زندگی، اعتماد به نفس پایین و بی‌ارزش شمردن ارزش خود از جمله این موارد است.

استاد دانشگاه ارومیه خاطر نشان کرد: کنترل خانواده‌ها و برگزیدن بهترین روش تربیتی برای جلوگیری از دور شدن جوانان و نوجوانان از محیط خانواده، افزایش فرهنگ خانواده برای جلوگیری از اعمال فشار به فرزندان در خصوص آغاز زندگی مشترک و برنامه‌ریزی مسئولان برای نظارت بیشتر بر وضعیت جامعه و جلوگیری از روابط ناسالم بین پسران و دختران که در برخی مواقع منجر به ازدواج‌های زودهنگام می‌شود، از جمله راهکارهای اساسی در زمینه ممانعت از کاهش سن ازدواج محسوب می‌شوند.

* امنیت و آرامش در یک جامعه نتیجه ازدواج سالم است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی نیز ضمن تاکید بر ازدواج به عنوان قراردادی برای بقای انسان افزود: امنیت و آرامش در یک جامعه، نتیجه ازدواج سالم و محیط آرام‌بخش خانواده است، به دلیل اینکه ازدواج عامل تشکیل خانواده بوده و دیر کردن در زمان این امر مهم سبب تأخیر در تشکیل خانواده‌های نوپا است موضوع از اهمیت بیشتری در تحقیق و بررسی برخوردار است.

احد مهرمند یکی از شاخص‌های مهم در سنجش سلامت و بهداشت روحی و جسمانی مردم جامعه را سن ازدواج دانست و تاکید کرد: در ایران اسلامی که هنجارهای دینی نزد عموم دارای اهمیت ویژه است و جوانان بخش اکثریت جمعیتی را تشکیل می‌دهند، این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می‌شود و دامنه تأثیر سن ازدواج را به حوزه‌های رفتاری و فرهنگی هویتی جوانان جامعه منتقل می‌کند.

امید آن می‌رود با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر خانواده‌ها برای حفظ فرزندان خود در برابر انواع ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی نسبت به تشکیل خانواده به موقع فرزندان خود تلاش کنند.

==================

گزارش از: فاطمه جعفرنژاد

============

انتهای پیام/61012/ن/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول