اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس:

تحصیلات و درآمد بالا، تمایل دختران را به ازدواج کاهش نمی‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس گفت: نباید تصور کرد که با افزایش تعداد دختران تحصیل‌کرده و شاغل، تمایل به ازدواج کاهش می‌یابد.

تحصیلات و درآمد بالا، تمایل دختران را به ازدواج کاهش نمی‌دهد

ناهید شمس امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در صورت فرهنگ‌سازی صحیح، تحصیلات تکمیلی دختران و عقب‌تر ماندن پسران در این زمینه باعث کاهش آمار ازدواج نمی‌شود.

وی افزود: تفاوت بین پسران و دختران از نظر تحصیلات و رده‌های اجتماعی، علمی و فرهنگی، در موارد معدودی اشکال ایجاد می‌کند و مانع انتخاب آسان خانم‌ها می‌شود.

شمس ادامه داد: گاهی این تصور برای آقایان جوان پیش می‌آید که با تحصیلاتی کمتر و رده شغلی پایین‌تر نمی‌توانند از یک خانم با تحصیلات بالاتر یا شغل بهتر تقاضای ازدواج کند.

وی اضافه کرد: در مواردی این تنها یک تصور نزد آقایان است و بسیاری از خانم‌ها به این درک رسیده‌اند که تحصیلات و شغل پایین‌تر مرد در صورت وجود سایر شرایط نمی‌تواند مانع ازدواج موفق باشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس تصریح کرد: اینکه چنین زمینه ذهنی در جامعه به وجود آمده ایراد دارد اما راه‌ حل آن این نیست که از حضور خانم‌ها در جامعه و دانشگاه کاسته شود.

به گفته وی، باید به سطحی از رشد اجتماعی و فرهنگی برسیم که آقایان نیز با تلاش، خود را از نظر سطح شغلی و تحصیلات ارتقاء دهند.

وی بیان کرد: در مواردی به دلیل اینکه پسران مسئولیت‌هایی داشته‌اند یا به سبب تبلیغات نادرست در مورد بی‌ارزشی علم، پا ‌به ‌پای دختران نتوانسته‌اند در زمینه تحصیلات موفقیت کسب کنند.

شمس خاطرنشان کرد: تصور غلطی که در جامعه وجود دارد این است که در صورت افزایش تعداد زنان تحصیل‌کرده، پاسخ مثبت به درخواست ازدواج آقایان پایین‌تر می‌آید.

وی ابراز داشت: اگر خانمی تا مقاطع تکمیلی ادامه تحصیل داده و در زمینه شغلی به موفقیت‌هایی دست یافته برای ارتقای سطح زندگی خانواده و جامعه است نه اینکه به دنبال فخرفروشی باشد.

این مسئول در ادامه افزود: به ندرت خانم‌هایی وجود دارند که تحصیلات بالاتر را برتری تلقی کنند و به دلیل این موارد نادر عادلانه نیست که دختران را از تحصیل بازداریم.

وی شایعات درباره کاهش ظرفیت برخی رشته‌های دانشگاهی برای دختران را به طور کامل بی‌پایه دانست و تصریح کرد: هر دانشگاه با توجه به شرایط و امکاناتی مانند خوابگاه، سرویس و مدرس، ظرفیت خود را اعلام می‌کند و به طور معمول بنابر اعلام نیاز بازار کار برای برخی رشته‌های مهندسی، تعداد پذیرش دختر و پسر تعیین می‌شود.

شمس در ادامه اظهار داشت: در این موارد به فرهنگ‌سازی نیاز است تا فضایی ایجاد شود که تمایل پسران به تحصیلات عالی کم نشود.

به گفته وی، دخالت دولتی نمی‌تواند مانع ادامه تحصیل خانم‌ها شود و باید از اقبال دختران به تحصیلات دانشگاهی حمایت شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس ابراز داشت: اگر فاصله سنی ازدواج کم شود و دختران پیش از تحصیلات تکمیلی ازدواج کنند، موضوع ادامه تحصیل در جریان ازدواج رخ می‌دهد و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید.

وی تصریح کرد: باید این فرهنگ در جامعه ایجاد شود که زن و شوهر در زمینه تحصیلات به یکدیگر کمک کنند و اگر درآمد یک نفر از آنها در مقطعی بیشتر است آن را در خدمت رشد و ارتقای خانواده قرار دهند.

انتهای پیام/2448/و/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول