اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستا‌ن‌وبلوچستان:

مصرف مخدر «پان» بر روان عوارض جبران‌ناپذیری می‌گذارد

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستا‌ن‌وبلوچستان گفت: استفاده از ماده مخدر «پان»، عوارض جبران‌ناپذیری بر جسم و روان افراد می‌گذارد.

مصرف مخدر «پان» بر روان عوارض جبران‌ناپذیری می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از پایگاه خبری پلیس سیستان و بلوچستان، علی ایزدی در زمینه استفاده ماده مخدر پان و عوارض ناشی از مصرف آن اظهار داشت: پان پراگ ماده مخدر عقیم کننده است که برای نخستین بار هندی‌ها آن را برای کاهش جمعیت به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌کردند.

وی افزود: پان پراگ نوع مدرن شده ناس می‌باشد و چون مصرف کنندگان ناس معمولاً افراد پایین جامعه و کارگران ساختمان بوده‌اند آن را برای استقبال تمامی افراد جامعه در بسته بندی شیک و با عکس‌های خوانندگان و هنرپیشگان معروف هندی و در محصول‌ها و شکل‌های مختلف آدامس، پاستیل، پودر، آبنبات و خوش بو کننده دهان و غیره وارد بازار کرده‌اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستا‌ن و بلوچستان بیان کرد: طبق شواهد، ماده پان در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان به راحتی مصرف می‌شود و از طریق همین کشورها به ایران به ویژه مناطق شرق کشورمان وارد کرده و به گونه‌ای که در برخی شهرهای شرق کشور، حتی کودکان نیز از این ماده استفاده می‌کنند.

ایزدی ادامه داد: امروزه ماده پان پراگ در بین نوجوانان با تبلیغات کاذب و با نام‌های «راجا»، «تایتانیک»، «پان عربی»، «ویتاچی»، «ملوان زبل»، «پان اسفناج»، «گوتکا»، «تاس خارجی» و « پان پاکستان» شیوع یافته است.

وی گفت: عوارض مصرف این ماده در دو بعد جسمی و روانی می‌باشد، نیکوتین موجود در این ماده از طریق دهان جذب و باعث بد رنگ شدن دندان‌ها می‌شود و سپس به مغز آسیب می‌رسانند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستا‌ن و بلوچستان افزود: علاوه بر این ماده پان باعث سرطان دهان و حنجره می‌شود به همین خاطر است که کشور هندوستان مقام دوم سرطان دهان را در جهان دارد ضمن آنکه حداقل عوارض ایجاد شده توسط این ماده، تضعیف قدرت دفاعی سلول‌های بدن در مقابل باکتری‌ها و ایجاد بیماری‌های لثه می‌شود.

ایزدی اضافه کرد: ساخارین موجود در آن هم عامل بیماری‌های کلیه و سرطان روده بزرگ است که تحقیقات آژانش بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARG) مؤید این ادعاست اما مهم‌ترین عارضه «پان پراگ» ایجاد وابستگی و اعتیاد به این ماده و تمایل فرد به استفاده از موادمخدر قوی‌تر است و مشوقی برای رجوع به موادمخدر دیگر است.

وی گفت: اگر سیگار از دوران نوجوانی افراد را آلوده می‌کند، «پان پراگ» که به عنوان خوشبو کننده دهان یا آدامس با طعم نعناست حتی کودکان دبستانی و خردسال را هم به اعتیاد می‌کشاند حتی در بعضی از انواع، برای افزایش قدرت گیرایی و نشئه کنندگی و سرخوشی، ترکیبات مخدر با توهم زای دیگری از جمله تریاک و حشیش و در بعضی موارد دیگر ترکیبات شیمیایی به آن افزوده شده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستا‌ن و بلوچستان خاطرنشان کرد: پان ماده غلیظ سرخ رنگ و دست سازی است که از برگ درخت مخصوص ساخته می‌شود و ترکیبی از تنباکو، آهک، ادویه‌های معطر، ساخارین و اسانس‌های غیرمجاز است ضمن آنکه ترکیبات دیگری نیز مانند سرب، آستیک و منیزیوم در آن دیده می‌شود.

انتهای پیام/75002/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول