اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آخرین تصمیمات مسئولان برای مقابله با اعتیاد در سیستان‌وبلوچستان گزارش می‌دهد

ریشه‌کنی اعتیاد در مناطق پر خطر زاهدان

خبرگزاری فارس: اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان‌وبلوچستان با مساعدت مسئولان مربوطه کشوری، برای پیشگیری از اعتیاد در مناطق آلوده زاهدان عزم خود را جزم کرده‌اند.

ریشه‌کنی اعتیاد در مناطق پر خطر زاهدان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، اعتیاد به مواد مخدر در مناطق آلوده شهرستان زاهدان یکی از معضلاتی است که ریشه‌کنی‌ آن تلاش همگانی مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

طی 2 روز اخیر مسئولان کشوری اداره‌ها و دستگاه‌های متولی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر به سیستان و بلوچستان سفر کرده و ضمن بازدید از مناطق آلوده و پرخطر، کمپ‌های ترک اعتیاد منطقه شیرآباد زاهدان که یکی از مناطق آلوده است را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و برای تجهیز آنها اعتباراتی را پیش‌بینی و برنامه‌هایی را مصوب کردند.

تعداد مراکز ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان پایین‌تر از نرم کشوری است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور  در جلسه هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان‌وبلوچستان در استانداری اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، مراکز و کمپ‌های ترک اعتیادی که برای پوشش معتادان در سیستان‌وبلوچستان فعالیت می‌کنند در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار کم است.

بابک دین‌پرست افزود: تعداد این مراکز در سیستان‌وبلوچستان تعداد هفت مرکز است که حتی از نرم کشوری هم پایین‌تر است.

وی ادامه داد: در سیستان‌وبلوچستان با توجه به ارائه خدمات درمان و کاهش آسیب، باید دسترسی معتادان به مواد مخدر نیز کاهش یابد که این امر همکاری بیشتر مسئولان مربوطه را می‌طلبد و باید اداره‌ها و دستگاه‌های متولی مبارزه با مواد مخدر، باندهای توزیع مواد را در این استان شناسایی و منهدم کنند.

وی افزود: معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، سه مأموریت مشخص در بخش فرهنگی و پیشگیری، درمان و حمایت و مشارکت‌های مردمی دارد.

وی افزود: در زمینه فرهنگی و پیشگیری برای دومین سال سند پیشگیری از اعتیاد را اجرایی می‌کنیم و بر طبق پیش‌بین‌های انجام شده، مقرر شده است در سال پنجم، 40 درصد افراد جامعه را زیر پوشش این سند قرار دهیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: در سیستان‌وبلوچستان نیز برای اجرای این سند مقرر شد از محل اعتبارات ستاد مبازره با مواد مخدر، اعتباراتی به این کار تخصیص یابد.

مراکز درمانی ترک اعتیاد در مناطق آلوده زاهدان 2 برابر می‌شود

رئیس اداره پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت و آموزش پزشکی نیز در این جلسه اظهار داشت: هر مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر با تیم‌هایی که دارد می‌تواند 100 بیمار را زیر پوشش قرار دهد.

جعفری افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه تعداد پزشکان و تیم‌های درمانی و کمبود مراکز درمانی در سیستان‌وبلوچستان نسبت به جمعیت وجود دارد، مقرر شد در این استان هر مرکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر 200 نفر را زیر پوشش قرار دهد.

وی بیان کرد: همچنین تعرفه کشوری درمان معتادان 87 هزار تومان است که برای این استان 54 هزار و 700 تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت و آموزش پزشکی از اجرای طرح «پان» در سیستان‌وبلوچستان خبر داد و گفت: در سیستان‌وبلوچستان این طرح به زودی اجرا و نتایج آن اعلام می‌شود.

وی افزود: برای نخستین‌بار در کشور در منطقه شیرآباد زاهدان داروی متادون و شربت تریاک به صورت رایگان برای دوره کوتاه مدت در مناطق پرخطر توزیع می‌شود.

جعفری تصریح کرد: در منطقه شیرآباد زاهدان مراکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر را برای نخستین بار به هفت برابر افزایش داده‌ایم.

تمامی اعتبارات پیش‌بینی شده برای پیشگیری از اعتیاد به بهزیستی استان پرداخت می‌شود

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: از محل اعتباراتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر به دفتر پیشگیری اختصاص داده است، مبلع 432 میلیون تومان برای سیستان‌وبلوچستان در نظر گرفته شد که 80 میلیون تومان از این رقم به حساب بهزیستی استان واریز شده است.

فرید براتی سده افزود: از طریق دفتر آسیب دیدگان وزارت رفاه نیز توانسته‌ایم مبلغ هشت میلیارد تومان برای درمان و 2 میلیارد تومان برای پیشگیری جذب کنیم که مبلغ 400 میلیون تومان آن سهم سیستان‌وبلوچستان است.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: در هیچ استانی تاکنون اعتبارات پیش‌بینی شده به صورت صد در صد تخصیص نیافته و برای سیستان‌وبلوچستان با توجه به شرایطی که دارد، تلاش می‌کنیم به تعهداتمان عمل کرده و هر طور شده اعتبارات را به حساب بهزیستی استان واریز کنیم.

وی از اختصاص 50 میلیون تومان برای پروژه مرکز گذری ترک اعتیاد خیابان آزادی زاهدان خبر داد.

براتی سده همچنین از ارائه تسهیلات لازم به ساختمان فنی و حرفه‌ای در زابل که قرار است در اختیار شورای مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد، خبر داد.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه درمان اعتیاد منطقه شیرآباد زاهدان تلاش تمامی دستگاه‌ها و اداره‌های مربوطه را می‌طلبد، گفت: اگر تمامی کارهای درمانی برای پیشگیری از اعتیاد در بین معتادان منطقه شیرآباد انجام شود اما فقرزدایی نشود، بیشتر تلاش‌ها بیهوده به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: باید فعالیت و برنامه‌ ریزی مسئولان این گونه باشد که فرد معتاد پس از بازپروری تسهیلات اشتغال دریافت کند و درآمدزایی داشته باشد.

براتی افزود: هم‌اکنون بیش از 400 کمپ ترک اعتیاد در کشور مجوز فعالیت دارند که از این تعداد 19 مرکز ویژه بانوان است.

اعلام آمادگی تمامی مسئولان سیستان‌وبلوچستان برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان‌وبلوچستان به تشریح مصوبات جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد ساختمان مخروبه واقع در خیابان آزادی زاهدان به مدت پنج سال در اختیار شورای مبارزه با مواد مخدر برای اجرای وظایف محوله قرار گیرد.

علیرضا کیخا افزود: مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  50 میلیون تومان برای احداث پروژه خیابان آزادی اختصاص دادند.

وی ادامه داد: برای نخستین‌بار در بحث شورای مبارزه با مواد مخدر، تمامی اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان بدون استثنا اعلام آمادگی کردند که باتمام توان در بحث پیشگیری از شیوع مواد مخدر در استان قدم بردارند.

مدیرکل بهزیستی سیستان‌وبلوچستان نیز در ادامه این جلسه فعالیت و همکاری بیش از پیش خیرین را با مراکز ترک اعتیاد خواستار شد.

محمدرضا سراوانی بیان کرد: در سیستان‌وبلوچستان هم‌اکنون تعداد هفت کمپ ترک اعتیاد فعال است که از این تعداد پنج کمپ دولتی و 2 مرکز خصوصی است.

وی از افتتاح کمپ ترک اعتیاد بانوان در منطقه شیرآباد زاهدان خبر داد و گفت: این نخستین کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان در سیستان‌وبلوچستان است که ظرفیت آن برای بیش از 40 نفر پیش‌بینی شده است.

سراوانی ادامه داد: اعتبارات تجهیز این کمپ هم‌اکنون در حساب شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان است.

گفتنی است، با توجه به اینکه هدف دشمنان ایران اسلامی از شیوع مواد مخدر در کشور ما، جلوگیری از حرکت، تکاپو، اندیشه و  نشاط جوانان است، امیدواریم تلاش مسئولان مربوطه به‌زودی نتیجه دهد تا شاهد تلف شدن جوانان بر اثر اعتیاد به مواد مخدر در مناطق آلوده و حاشیه شهر نباشیم چراکه زندگی زیبا و شرافتمندانه حق مسلم آنها است.

-----------------

شیوا سرگزی

----------------

انتهای پیام/75004/م/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول