اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد:

اعتبارات برای مقابله با اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد ناکافی است

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات کنونی به هیچ‌وجه برای مبارزه با اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد کافی نیست.

اعتبارات برای مقابله با اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد ناکافی است

حسین اقبالی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به میزان درصد معتادین در سطح کهگیلویه و بویراحمد اشاره و اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته و بر اساس برآورد جمعیتی، 1.5 درصد جمعیت این استان را معتادین تشکیل داده‌ا‌ند که چیزی بالغ بر 20 هزار نفر تخمین زده شده است.

کارشناس مسئول پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این سازمان یکی از دستگاه‌های پیشرو و محوری در امر پیشگیری از اعتیاد است که تاکنون فعالیت‌های خوبی در این خصوص اعمال شده است.

اقبالی‌فرد تعداد مراکز ساماندهی معتادین در سطح‌های مختلف را 33 مرکز عنوان کرد و گفت: این مراکز شامل مراکز بهبودی، اقامتی، میان مدت، مرکز گذری، چهار تیم سیار و مرکز سرپایی هستند که در مراکز سرپایی برنامه کاری به صورت دارویی و از شربت متادون و قرص "بوپره نورفین" استفاده می‌کنند که درمان و سم‌زدایی در آن به مدت 14 روز است.

وی ادامه داد: بیمار بعد از اتمام دوره سم‌زدایی باید دوز دارویی "ناتروپسان" را شروع کند و به جلسات ان‌.آ راهنمایی شود تا از میزان معتادین در جامعه کاسته شود.

این مسئول به درمان «ام، ام، تی» اشاره کرد و بیان داشت: این مرحله از درمان که به عنوان درمان نگه‌دارنده از آن یاد شده به منظور کاهش آسیب شامل معتادین پر خطر و کسانی است که به طور متوالی تا 10 مرحله در درمان شکست خورده و به مدت یک ماه تا دو سال در این مراکز نگهداری می‌شوند.

کارشناس مسئول اعتیاد کهگیلویه و بویراحمد نحوه درمان مراکز بهبودی اقامتی را شامل ایمان‌مدار و پرهیز‌مدار (سم‌زدایی بدون دارو) عنوان کرد و گفت: افرادی که در این مراکز پذیرش می‌شوند از خدمات روانشناختی، تغذیه رایگان و ویزیت پزشک استفاده می‌کنند که طول درمان در این مراکز نهایتا تا یک ماه است.

اقبالی‌فرد اذعان کرد: مراکز گذری جهت ساماندهی معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از ایدز و بیماری‌های عفونی و واگیردار بوده که شامل توزیع سرنگ و سوزن یک‌بار مصرف، ارجاع به مراکز بهداشتی درمانی، انجام آزمایشات اچ،آی وی، هپاتیت، بی‌ و سی و سایر بیماری‌های دیگر است.

وی تصریح کرد: در بخش پیشگیری سازمان بهزیستی اقدامات مضاعفی را ارائه داده که مهم‌ترین آن‌ها پیشگیری در شهرها و روستاها، محیط‌های کاری، مهد کودک‌ها و محیط‌های آموزشی است که این سازمان قصد بر گسترش و راه‌اندازی تیم‌های اجتماع‌محور محله‌ای دارد.

این مسئول امور پیشگیری از اعتیاد خاطرنشان کرد: صدور مراکز بهبودی بر عهده سازمان بهزیستی است که تاکنون در سطح کهگیلویه و بویراحمد 16 کمپ نگهداری معتادین راه‌اندازی شده و به جامعه هدف خدمات‌رسانی می‌کنند.

اقبالی‌فرد تعداد معتادین در سطح شهرستان بویراحمد را به نسبت دیگر شهرستان‌ها بیشتر عنوان کرد و گفت: با بررسی‌های صورت گرفته و میزان گستردگی مراکز درمانی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد متقاضیان در این شهرستان برای ورود به مراکز سرپایی و بهبودی بیشتر شده است.

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد بهزیستی این استان گفت: سازمان بهزیستی به عنوان رئیس کمیته فرهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر است که جلسات این طرح را به صورت هر 45 روز یک بار با اعضای کمیته جهت رفع معضلات اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌کند.

وی عمده‌ترین مشکل این سازمان را کمبود اعتبارات تخصیص داده شده جهت پیشگیری و درمان اعتیاد عنوان کرد و گفت: رایزنی‌های لازم با استاندار وقت  به عنوان رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است تا از محل اعتبارات شاخص‌های فرهنگی بخشی جهت اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و معضلات اختصاص داده شود.

این مسئول اذعان کرد: جهت پیشگیری و کاهش جرائم و اعتیاد جامعه هدف همت مضاعف دستگاه‌های ذی‌ربط و متولیان امر را می‌طلبد.

اقبالی‌فرد ابراز داشت: با وجود این‌که خروجی مراکز بهبودی در کهگیلویه و بویراحمد در جهت کنترل اعتیاد در سطح این استان مناسب ارزیابی شده است ولی تا رسیدن به نتیجه مطلوب باید مراحل زیادی را طی کرد.

انتهای پیام/ی/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول