اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند:

قاچاق کالا و ارز فلج‌کننده اقتصاد کشور است

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه پدیده قاچاق کالا و ارز یک پدیده فلج‌کننده در عرضه اقتصادی کشور است، گفت: مبارزه با این فعالیت مخرب اقتصادی باید منسجم‌تر انجام شود.

قاچاق کالا و ارز فلج‌کننده اقتصاد کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سیدمحمدزمان ابطحی ظهر امروز در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان بیرجند اظهار کرد: امروزه یکی از دغدغه‌های مسئولان کشور و نظام بحث قاچاق کالا و ارز و مبارزه با آن است.

وی ادامه داد: این دغدغه سبب شده تا ستادی مستقل با عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیر نظر رئیس جمهور و با عضویت نهادهای مرتبط شکل بگیرد تا مبارزه با این فعالیت مخرب اقتصادی منسجم‌تر انجام شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند تصریح کرد: در گذشته چون عوامل و بسترهای اصلی بروز قاچاق کمتر مورد توجه قرار گرفته بود در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشکل داشتیم به نحوی که این امر منحصر با اقدامات فیزیکی شده بود و نیروی انتظامی تنها مسئول مبارزه با قاچاق قلمداد می‌شد.

ابطحی یادآور شد: این نوع نگاه به پدیده قاچاق و عدم وجود قانون مناسب و به روز سبب شد تا در مبارزه با قاچاق کالا و ارز توفیق کمی داشته باشیم.

وی افزود: اما در چند سال اخیر با فعال شدن ستاد راهکارهای پیشگیرانه همراه با دیدگاه‌های علمی و اجتماعی در امر مبارزه با معضل قاچاق کالا و ارز مورد توجه قرار گرفت و لایحه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 89 در دولت تهیه و در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید و چون شورای نگهبان به بخش‌هایی از آن ایراد گرفت به مجلس بازگشت و برای رفع نواقص در نوبت رسیدگی مجلس نهم قرار دارد.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که نهادهای ذیربط به نحوی مدیریت کنند که خلاء‌های بروز تقلب، رانت و شبکه‌های زنجیره‌ای سوء‌استفاده‌های مالی آنان به حداقل برسد.

ابطحی با بیان اینکه یکی از موارد قابل اهمیت در بحث قاچاق توجه به مرز است، ادامه داد: مرز همواره موضوع مهم دولت‌ها بوده و درحقیقت به عنوان موقعیتی استراتژیک برای امنیت پایدار در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بهره‌مندی مرزنشینان از موهبت‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توجه به اشتغال و برآورده کردن نیازهای اساسی آنها یک اصل ضروری است، گفت: اگر این مهم محقق شود به ایجاد امنیت در ابعاد مختلف از جمله به بحث قاچاق کالا و ارز کمک شایانی می‌کند و مرزنشینی به جای تهدید به یک فرصت تبدیل می‌شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند یکی از اقدامات مهم در حوزه پیشگیری را فعالیت در حوزه اجتماعی فرهنگی ونرم‌افزاری دانست و یادآور شد: برخی جاها نمی‌توان با موانع تنها برخورد فیزیکی داشت و موفق بود.

ابطحی با بیان اینکه اجرای طرح شبنم از مهم‌ترین طرح‌ها برای کنترل بازار و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق است، افزود: این طرح طی دو مرحله در کشور اجرا شد که مرحله دوم آن تا 30 آذر‌ماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست شش گروه و مرحله دوم 11 گروه کالایی مشمول اجرای طرح شبنم قرار گرفته است و بر اساس طرح شبنم تمامی کالاهای وارداتی در کشور باید کد رهگیری دریافت و آن را الصاق کنند و اگر چنین اتفاقی نیفتد معلوم می‌شود کالا از مبادی غیررسمی وارد شده است.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند اظهار کرد: قرار است از اوایل دی‌ماه کالاهای وارداتی بدون کد رهگیری به عنوان کالای قاچاق شناخته شده و طبق قانون با متخلفان برخورد شود.

ابطحی گفت: با اجرای طرح شبنم تا حد زیادی بازار و کالاهای قاچاق در کشور کنترل می‌شود که البته اجرای موفق آن منوط به همکاری دستگاه‌های مرتبط و همچنین مردم است و رسانه‌ها نیز با تبیین و اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح می‌توانند نقش بسزایی در موفقیت این طرح داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آمار رسمی که از گردش مالی قاچاق کالا در دست داریم نشان می‌دهد در سال 88 این گردش حدود 20 میلیارد دلار بوده است، ادامه داد: که 19 میلیارد دلار آن در ارتباط به کالاهای قاچاق ورودی به کشور و یک میلیارد دلار هم کالاهای قاچاق خروجی از کشور بود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند افزود: در سال 89 میزان قاچاق شامل جمع کالاهای قاچاق ورودی و خروجی به 14.5 میلیارد دلار کاهش یافت و در سال گذشته نیز نسبت به سال 89 حجم قاچاق 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/69003/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول