اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر گیلان:

جمهوری سرخ گیلان مقدمه‌ای برای آزادی ایران بود

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: جمهوری سرخ گیلان مقدمه‌ای برای آزادی ایران بود.

جمهوری سرخ گیلان مقدمه‌ای برای آزادی ایران بود

به گزارش خبرگزاری فارس از زیباکنار، محمد رجبی‌دوانی عصر امروز در ادامه نخستین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی با بیان اینکه مردم ایران از مدت‌ها پیش طرفدار جمهوری بودند، اظهار کرد: وضعیت ناگهان تغییر کرد و به مشروطه تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون به جنبه‌های مشروطه‌خواهی میرزا کوچک خان کمتر پرداخته شده است، افزود: قبل از میرزا در ایران سید جمال‌الدین اسد آبادی ندای جمهوری‌خواهی سر داده بود و بعدها میرزا دنباله‌رو این حرکت شد.

این پژوهشگر جمهوری سرخ گیلان را گامی برای آزادی ایران از زیر بار زور و استبداد خواند و گفت: کار استبداد ستیزی باید از نقطه‌ای آغاز می‌شد که آن نقطه، گیلان بود.

وی با تاکید براینکه قیام میرزا بدعت نبوده بلکه مطالبه مردم بوده است، ادامه داد: نهضت جنگل ادامه مشروطه بود.

رجبی‌دوانی، با اشاره به اوضاع نابسامان داخلی ایران و استعمار روس‌ و انگلیس‌ افزود: شخصیت میرزا و نهضت جنگل نیازمند معرفی به نسل جدید است.

*زمان قضاوت تاریخی شخصیت میرزا فرا رسیده است

مسئول کمیته علمی نخستین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی نیز در مراسم مذکور با اشاره به اینکه با مقالات رسیده به دبیر خانه کنگره مربوطه بسیاری از ظرفیت‌های قابل توجهی از گیلان، ایران و حتی پژوهشکده‌های خارجی مشهود شده است، اظهار کرد: این ظرفیت‌های نهفته منتظر جرقه‌هایی برای بروز بوده و کنگره مذکور این فرصت را در اختیار پژوهشگران گذاشته است.

حجت‌الاسلام جعفر پژوم با اشاره به ارسال دو هزار و 180 مقاله به دبیرخانه کنگره افزود: در مقاله‌ای برای نخستین بار تبارشناسی میرزا مورد بررسی قرار گرفته که بسیار جالب و تازه بوده است.

وی با بیان اینکه با مطالعات انجام شده در این مقاله تبار میرزا جزو کردهای رشت و از الموت قزوین معرفی شده است، ادامه داد: در این راستا بیشتر باید تحقیق و بررسی شود.

این مسئول، با اشاره به جغرافیای سیاسی نهضت جنگل اذعان کرد: این امر نیز نیازمند مطالعه و تحقیق است.

به گفته وی، غنای نهضت جنگل به اندازه‌ای است که می‌توان پژوهش‌های زیادی را در این راستا استخراج کرد.

پژوم به کتاب «برگه‌هایی از جنگل» نوشته استاد ایرج افشار اشاره کرد و یادآور شد: اکنون زمان قضاوت تاریخی درباره شخصیت میرزا و نهضتش فرا رسیده زیرا اسناد زیادی در این راستا منتشر شده است.

انتهای پیام/‌84002/ق/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول